مهران محمدی امین

شهر کابل ایرلاین ها گردشگری مسیر مستقیم هوایی بین دو کشور ایران و افغانستان پس از سالها وقفه دوباره برپا شد حالا

1401\07\22 14:56:53


آغاز مسیر هوایی ایران_افغانستان. درخواست لغو روادید بین دو کشور

مسیر مستقیم هوایی بین دو کشور ایران و افغانستان پس از سالها وقفه دوباره برپا شد حالا فعالان گردشگری درخواست دارند ویزا میان دو کشور دوست و همسایه لغو شود.

به گزارش خبرنگار مهر، خط هوایی ایران و افغانستان دوباره برقرار شد و حالا نخستین شرکت هوانوردی در افغانستان که نامش برگرفته از تمدن خراسان بزرگ بوده و بیش از ۶۳ سال سابقه فعالیت دارد ۵ هواپیما به ایران می‌فرستد تا بتواند خط هوایی مستقیمی بین دو کشور دوست و همسایه برقرار کند و مسافران دو کشور از طریق شهرهای تهران و مشهد به کابل در تردد باشند.

در طول سالهای گذشته این خط هوایی بارها به ایران مسافر داشته و هر بار هم موفق بوده اما بنا به دلایل مختلف این همکاری به وقفه افتاده بود اما حالا قرار است سه شنبه‌ها مسیر کابل _ مشهد_کابل، جمعه‌ها کابل_ مشهد _کابل و چهارشنبه‌ها کابل _ تهران _کابل خط هوایی برقرار باشد. بنابراین مسافرانی که این مسیر را طی می‌کنند برای بلیت یک طرفه خود باید حدود ۵ تا ده میلیون تومان هزینه بپردازند. از طرفی ویزای یک بار ورود افغانستان برای ایرانی‌ها صد دلار قیمت دارد و افغانستانی‌ها نیز برای ورود به ایران باید صد یورو بپردازند.

نماینده سفارت افغانستان این اختلاف قیمت بین دلار و یورو را هدیه افغانستانی‌ها به ایرانی‌ها می‌داند. همچنین گرفتن ویزای افغانستان برای ایرانی‌ها سهل تر از گرفتن ویزای ایران برای افغانستانی هاست چون به مدارک کمتری نیاز دارد اما افغانستانی‌ها باید برای گرفتن ویزای ایران حتماً بلیت دو طرفه را ضمیمه مدارک خود کنند. این تنها سختگیری ایران برای ورود افغانستانی‌ها به ایران نیست و سخت گیری های دیگر برای صدور ویزای ایران به گلایه آنها افزوده است.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران یک روز پس از اولین پرواز انجام شده بین تهران و کابل در مراسم افتتاح رسمی پرواز بین دو کشور ایران و افغانستان گفت: این خط ۵ هواپیما دارد که به تازگی اولین پرواز آن به تهران آمد و جالب اینجا بود که پرواز رفت و برگشت پر شد این موضوع پیام خوبی دارد. اما حالا سفارت باید کاری کند که لغو ویزای دو کشور به سرانجام برسد اصلاً چرا نباید با افغانستان لغو روادید داشته باشیم. این اتفاق مهمی در ارتباط بین دو کشور است.

البته الان یکی دو روزه ویزا برای ایرانی‌ها صادر می‌شود ولی اساساً نباید برای رفتن به کشوری که با آن اشتراکات فرهنگی و زبانی داریم؛ ویزا بگیریم. امنیت در افغانستان برقرار است او به سفری که اخیراً به افغانستان داشته اشاره کرد و گفت: امنیت در افغانستان وجود دارد. حیف که تبلیغات سو درباره کشور افغانستان وجود دارد.

ما در نظر داریم تا پروازی به سمت هرات نیز داشته باشیم این کشور زیبایی‌هایی دارد که کسی از آن چیزی نمی‌داند. او همچنین گریزی هم به موضوع درخواست دوباره هواپیمایی‌ها برای افزایش قیمت زد و گفت: مالیات بر ارزش افزوده برای صنعت هوایی خطا بوده است. خطای قانونی مرتکب شده اند.

تبلیغات
مشاوره خدمات مالیاتی
مشاوره خدمات مالیاتی

گروه مشاوره و توسعه مدیریت تیارا ارائه خدمات مالیاتی تنظیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده - تنظیم و ارسال معاملات فصلی- تنظیم اسناد مربوط به دفاتر کانونی- تحریر دفاتر قانونی- تنظیم اظهارنامه مالیاتی (سالانه)- شرکت در جلسات رسیدگی مالیاتی- تنظیم لوایح دفاعیه جهت اعتراض به برگ تشخیص های مالیاتی - صادره و شرکت در هیات های حل اختلاف به کسب و کارها

چطور حمل و نقل دریایی و زمینی و ریلی معاف از مالیات هستند اما حمل و نقل هوایی این طور نیست. ما خواستار معافیت کامل گردشگری از مالیات هستیم. همه دنیا برای گردشگری معافیت دارند چرا ما اصرار بر مالیات و افزایش نرخ‌ها داریم این افزایش نرخ‌ها بر چه اساسی است؟ در مراسم افتتاح خط هوایی ایران و افغانستان که با حضور نمایندگان مجلس، ذوالقدر رئیس اداره گذرنامه و اتباع بیگانه، نمایندگانی از سفارت افغانستان، فعالان گردشگری و دفاتر مسافرتی برگزار شد؛ اکبر غمخوار عضو جامعه تورگردانان کشور نیز درخواست کرد که لغو روادید بین دو کشور ایجاد شود.

او ادامه داد: وقتی در افغانستان امنیت وجود دارد چرا نباید به آنجا سفر کنیم متأسفانه در طول سال‌ها ما را از سفر به افغانستان ترسانده اند. از طرفی چرا برای تردد بین دو کشور باید ویزا بگیریم؟ ممکن است بگویند برخی از افغانستانی‌ها در ایران رسوب می‌کنند اما چه اشکالی دارد کسی که با پرواز به صورت منظم بین دو کشور در تردد است و گذرنامه دارد؛ لغو ویزا شود. وی با بیان اینکه هر حرکتی در جهت دسترسی راحت تر شهروندان بین دو کشور خوب است گفت: معتقدم باید ضمن داشتن زیرساختهای مناسب تبلیغات خوب نیز برای کشور مقصد انجام شود.

بهترین گردشگران برای ما، همسایه‌ها هستند ما به عنوان دفاتر مسافرتی باید روی بازارهای جدید کار کنیم. ما نباید گردشگر را فقط چشم آبی‌ها بدانیم. الان سفارتخانه هایی مانند ایتالیا گفته اند که شهروندانشان ایران را ترک کنند ما برای آنها فرش قرمز پهن نکرده ایم که برای سفر به ایران حتی بیمه‌هایشان تهدید می‌کنند هر اتفاقی برایشان بیفتد تحت پوشش قرار نمی‌گیرند.

ما باید جهت گردشگری ورودی را تغییر دهیم. همچنین یحیی نقی زاده مدیرکل نظارت و ارزیابی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی به جای علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور که این روزها در خراسان جنوبی به سر می‌برد؛ در این مراسم حضور پیدا کرد و گفت: هر اقدام رو به جلویی در گردشگری موجب خرسندی همه اعضای صنعت گردشگری می‌شود چون توسعه گردشگری و پیشرفت این صنعت در گرو هماهنگی و انسجام در داخل بخش هست. هر اندازه خطوط پروازی تقویت شود موجب تقویت دفاتر مسافرتی خواهد شد همسایگان و کشورهای مسلمان ما می‌توانند به عنوان بازارهای هدف موجب پویایی در عرصه کشور باشند.

از همکاری خود دریغ نکنید دولتی نماینده سفارت افغانستان به جای سفیر در این مراسم شرکت و آمادگی سفارت را برای رونق این بخش اعلام کرد و گفت: سفارت هیچ وقت از همکاری دریغ نکرده است. در مسائل ویزا نیز سفارت حاضر است مشکلات را حل کند و شاید این پرواز راه حلی برای حل مشکلات باشد تا به گردشگران دو کشور خدمات بهتری بدهد. رفعت نماینده ایرلاین هوایی افغانستان نیز در این مراسم گفت: این ایرلاین قبلاً هم پرواز به مقصد کابل و مشهد داشت اما بنابر مشکلاتی متوقف شده بود حالا از سر گیری دوباره آن به نفع هر دو کشور است پس کسانی که می‌توانند موجب رونق آن شوند؛ از همکاری خود دریغ نکنند.

در این مراسم نمایندگان مجلس هر کدام آمادگی خود را برای پیگیری مسائل مربوط به گردشگری اعلام کردند. اقبال شاکری از جمله آنها بود که گفت: مطمئن باشید ارتباطات در این خط هوایی توسعه پیدا می‌کند و این تنها حمل مسافر نیست بلکه ارتباط قلبی و معنوی هست که بین دو کشور ایجاد می‌شود. شاکری همچنین با بیان اینکه یکی از موضوعات جلسات تخصصی ما درباره پروازهاست وعده داد در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه گشایش خوبی ایجاد می‌شود..

.


بازنشر از : مهر

شهر کابل

ایرلاین ها

گردشگری