مهران محمدی امین

ارتقای اساتید یونس پناهی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معاون تحقیقات و فناو

1401\05\30 18:19:09


آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی علوم پزشکی به زودی ابلاغ می شود. بازنگری اساسنامه مراکز تحقیقاتی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از بازبینی نهایی آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی خبر داد و گفت: دغدغه عدالت در پژوهش، نوع و نحوه ارائه حمایت ها از طرح های پژوهشی برطرف می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، نشست هم‌اندیشی اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی با حضور دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برگزار شد.

این نشست در پنج محور اصلی بررسی چالش‌های پژوهش و تحقیق در حوزه علوم‌پزشکی، راهکارهای توانمند سازی و ارتقاء اعضای هیات علمی پژوهشی، فرصت های و چالش‌های پیش‌روی مراکز تحقیقاتی، خدمات الکترونیکی، شبکه‌سازی اجتماعی و خلاقیت در عرصه فناوری و راهکارهای بهبود فرآیند پژوهش توام با فناوری در مسیر دانشگاه های نسل نو برگزار شده است. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این نشست با بیان اینکه امروزه در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی دنیا پژوهش در اولویت نخست قرار دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی دنیا از آموزش عبور کردند، با پژوهش فرآیند توسعه دانش را تقویت کردند و در نهایت به حل مسئله رسیده‌اند. پناهی افزود: ما نیز باید پژوهش را برای ایجاد ثروت به کار بگیریم در واقع دانشگاه‌های نسل سه باید آموزش و پژوهش را در راستای نیازهای جامعه، کارآفرینی، ثروت‌آفرینی و دانش بنیان به کار بگیرد.

در ادامه نشست اعضای هیات علمی پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی در خصوص چالش ها و راهکارهای پیشنهادی خود در خصوص محورهای نشست به بحث و گفتگو پرداختند. اهم موضوعات مطرح شده شامل هزینه‌ها و بودجه طرح‌های پژوهشی، نحوه امتیازدهی به مقالات پژوهشی، ارتقا و جذب اعضای هیات علمی پژوهشی، جذب گرنت‌های فناوری برای اعضای هیات علمی پژوهشی، تفاوت‌های میان اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی، راهکارهای توانمندسازی اعضای هیات علمی پژوهشی، ارزشیابی کیفی اعضای هیات علمی، شبکه‌سازی و ترجمان دانش بود. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت پس از استماع صحبت‌های مطرح شده با تاکید بر اهمیت دغدغه‌های موجود، اظهار داشت: تمامی موارد جمع‌بندی و بررسی خواهد شد و در صورت نیاز به اصلاح آیین‌نامه و اساسنامه به سرعت در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه رقابت بین هیات علمی آموزشی و پژوهشی معنایی ندارد، یادآور شد: این دو گروه روبروی یکدیگر نیستند بلکه در امتداد یکدیگر قرار دارند. ما به دنبال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی هستیم تفاوتی ندارد هیات علمی آموزشی یا پژوهشی باشد. از سال گذشته بر حوزه دانش بنیان و محصولات فناورانه تاکید داشتیم؛ نام گذاری سال کار ما را راحت‌تر کرد.

پناهی با ابراز خوشنودی از به‌روزرسانی آیین‌نامه ارتقا اعضای هیات علمی گفت: در بازبینی انجام شده به اغلب دغدغه‌های مطرح شده در این نشست پاسخ داده خواهد شد؛ امیدواریم به زودی ابلاغ و اجرا شود. وی با اشاره به مجموعه بازنگری اساسنامه‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: اساسنامه موسسه نیماد را هم بازنگری کردیم تا دغدغه عدالت در پژوهش، نوع و نحوه ارائه حمایت ها از طرح های پژوهشی برطرف شود. فراخوان‌های موسسه نیماد نیز به زودی در راستای شعار سال اعلام خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: همینطور اساسنامه مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و اساسنامه شورای عالی تحقیقات، شورای عالی فناوری نیز در فرآیند به روز رسانی و نزدیک به تصویب است. وی با اعلام اینکه از همکاران هیات علمی پژوهشی و آموزشی توقع داریم که به سوی پژوهش هایی که حاوی حل مسئله، نافع و پاسخگو هستند، حرکت کنند، گفت: باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا نیاز کشور در حوزه سلامت را مرتفع سازیم. اکنون ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی ۵۰ شبکه تحقیقاتی و ۷۰ دانشکده حوزه سلامت داریم که اعضای هیات علمی می‌توانند از این ظرفیت‌هایی برای پژوهش استفاده کنند.

پناهی افزود: هیچگاه پژوهشگری نمی‌تواند به تنهایی به تحقیق بپردازد. تحقیقات چند محوری است باید ظرفیت‌های کل کشور را به نحوی هدایت کنیم تا تمام توان کشور در جهت رفع نیاز جامعه به کار گرفته شود. دکتر مهرزادی مشاور در امور اعضای هیات علمی پژوهشی و دانشجویان دکتری پژوهش محور ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌های معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آیین نامه ارتقا به روز رسانی و ابلاغ خواهد شد و طی آن بسیاری از مشکلات و دغدغه های مطرح شده در این نشست رفع می‌شود.

ضمن اینکه تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا ظرفیت اعضای هیات علمی پژوهشی در فراخوان‌ها حفظ شود.. .


بازنشر از : مهر

ارتقای اساتید

یونس پناهی

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت