مهران محمدی امین

دانش آموزان استثنایی آموزش و پرورش مسابقات دانش آموزی رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی گفت: ما در نظام تعلیم‌و

1401\06\07 18:41:09


تفاوتی در مسیر رشد دانش‌آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد

رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی گفت: ما در نظام تعلیم‌وتربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانش‌آموزان بسترهای رشد و کمال دانش‌آموزان را فراهم کنیم.

حمید طریفی حسینی، در آیین افتتاح هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی - هنری دانش‌آموزان استثنایی کشور با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای معلم دولت به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اخلاص در عمل، مردمی بودن و روحیه کار جهادی را از ویژگی‌ها و مختصات مهم سبک مدیریتی این شهیدان برشمرد و بر لزوم توجه به این ارزش‌ها در دوره جدید مدیریتی آموزش‌وپرورش تأکید کرد.

وی با یادآوری نام‌گذاری امروز به‌عنوان روز "اخلاق و معنویت" در روزشمار هفته دولت از "هنر و زیبایی‌شناسی" به‌عنوان مؤثرترین و کارآمدترین ابزار انتقال پیام و ترویج و تعمیق ارزش‌های اخلاقی و معنوی در جامعه یادکرد. طریفی حسینی با بیان بخشی از مبانی نظر هنر و زیبایی‌شناسی در نگرش اسلامی و لزوم توجه به آن در جهت دستیابی به هنر متعالی، از خداوند به‌عنوان جمال مطلق، خالق، آفریننده و سرمنشأ تمامی زیبایی‌های در عالم هستی یادکرد و با تأکید بر قدرت خلاقیت، صورتگری و آفرینش‌گری انسان به‌عنوان جلوه‌ای از قدرت آفرینش‌گری و خالقیت خداوند، ضرورت توجه به ساحت قدسی، معنوی و الهی هنر و زیبایی‌شناسی را متذکر شد. رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی توانایی ادراک و خلق زیبایی‌شناسانه انسان‌ها را متناسب با مرتبه و ظرف وجودی انسان‌ها و پاکی و بزرگی روح آن‌ها دانست و از نگاه عمیق هنری و زیبایی‌شناسانه دانش‌آموزان استثنایی که متأثر از ویژگی‌های روحی این دانش‌آموزان است، تجلیل نمود.

تبلیغات
فروشگاه لوازم هنری
فروشگاه لوازم هنری

آرت ویم، تهیه و توزیع لوازم هنری در سطوح مبتدی و حرفه ای،، ارائه رنگ و مدیوم ، بوم و کاغذ ، قلم مو ، ابزار هنری با کیفیت های متنوع و قیمت مناسب سراسر ایران !

طریفی حسینی در ادامه گفت: اهداف نظام تعلیم‌وتربیت یکپارچه می‌باشند و تفاوتی در مقصد و مسیر رشد و تعالی و کمال دانش‌آموزان عادی و استثنایی وجود ندارد و ما در نظام تعلیم‌وتربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانش‌آموزان بسترهای رشد و کمال دانش‌آموزان و شرایط پدیدایی و رشد و توسعه و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان را فراهم کنیم. معاون وزیر آموزش‌وپرورش از مدرسه به‌عنوان کانون پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری و از مسابقات هنری به‌عنوان موقعیت کشف و شناسایی استعدادهای هنری یادکرد و بر لزوم بازآفرینی روش‌های تدریس و آموزش مبتنی بر آموزه‌های هنری و زیبایی‌شناسانه تأکید کرد. وی در ادامه وجود معلمان چند مهارتی و "معلمان زیبایی‌شناس" که خود واجد قدرت تخیل، خلاقیت و آفرینندگی باشند را لازمه تعلیم‌وتربیت چند ساحتی و زمینه‌ساز پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری دانش‌آموزان در مدرسه دانست و بر لزوم معنی‌دار کردن و لذت‌بخش کردن یادگیری و خارج‌کردن تدریس و آموزش از روش‌های خشک و غیرمنعطف مبتنی بر آموزه‌های هنری و زیبایی‌شناختی و خلق موقعیت‌ها و فرصت‌های تربیتی خارج از مدرسه‌ای تأکید کرد.

طریفی حسینی، با بر شمردن کارکردهای مختلف جشنواره‌های هنری از ظرفیت این جشنواره‌ها در جهت ارتقای هنرآموزی و فعالیت هنری دانش‌آموزی به هنر حرفه‌ای و ارزش‌آفرینی از تولیدات هنری دانش‌آموزان یادکرد. رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه با یادآوری تحولات فناورانه در عصر جدید، لزوم توجه به عرصه‌های جدید هنر و زیبایی‌شناسی به‌ویژه در عرصه هنرهای دیجیتال، برنامه‌ریزی برای خلق فرصت‌ها و موقعیت‌های هنری در بستر فضای مجازی را خواستار شد. وی در پایان به لزوم طراحی رشته‌های تحصیلی به‌ویژه در عرصه‌های مرتبط با هنرهای دستی و تجسمی متناسب با اقتضائات و شرایط روز تأکید و در این راستا از برنامه‌ریزی سازمان آموزش‌وپرورش مبنی بر ایجاد رشته‌های تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان استثنایی خبر داد..

.


بازنشر از : مهر

دانش آموزان استثنایی

آموزش و پرورش

مسابقات دانش آموزی