مهران محمدی امین

سازمان محیط زیست علی سلاجقه حفاظت از محیط زیست رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست، د

1401\06\07 15:44:49


تقویت دیپلماسی محیط زیست در راس برنامه های دولت سیزدهم

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست، دستاوردها، اقدامات و فعالیت‌های شاخص این سازمان در راستای گسترش تعاملات بین المللی و تقویت دیپلماسی محیط زیست را تشریح کرد.

سیدحسین موسوی فر، با اشاره به دستاوردها، اقدامات و فعالیت‌های شاخص سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه امور بین الملل و کنوانسیون‌ها در اولین سال آغاز به کار دولت سیزدهم، اظهار کرد: در اولین سال فعالیت دولت مردمی و انقلابی، سازمان حفاظت محیط زیست فعالیت گسترده‌ای در جهت افزایش تعاملات منطقه‌ای و بین المللی با هدف حل معضلات زیست محیطی و عملیاتی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری انجام داده است.

وی، افزود: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در چهارمین مجمع آسیا و اقیانوسیه وزیران و مراجع محیط زیستی به صورت برخط سخنرانی کرد. رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حضور مؤثر ریاست این سازمان در بیست و ششمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در شهر گلاسکوی اسکاتلند که در آبان ۱۴۰۰ انجام شد، گفت: پس از دستور ریاست محترم جمهور مبنی بر حل معضل ریزگردها در تعامل با کشورهای منطقه، رئیس سازمان در سفر به کشورهای سوریه، کویت و عراق با مقامات محیط زیستی این کشورها در خصوص تقویت دیپلماسی محیط زیست رایزنی‌های عملیاتی صورت داد. به گفته موسوی فر، دیدار با سفیر فرانسه در تهران و رئیس برنامه توسعه ملل متحد در ایران در خصوص همکاری‌های دوجانبه از دیگر ملاقات‌های بین المللی معاون رئیس جمهور بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات در جهت تقویت دیپلماسی محیط زیست، برگزاری گردهمایی سفرای کشورهای همجوار و اسلامی در خرداد ۱۴۰۱ و نشست وزیران و مقامات محیط زیستی ۱۱ کشور منطقه در تهران بود که به منظور پیگیری دستورات رئیس جمهور در خصوص رفع معضلات زیست محیطی منطقه به ویژه پدیده ریزگردها برگزار شد. رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سلاجقه در حاشیه برگزاری این نشست با وزرای محیط زیست برخی از کشورها از جمله عراق، سوریه، امارات متحده عربی و ارمنستان در خصوص همکاری‌های دوجانبه گفت و گو کرد. وی، امضای یادداشت تفاهم همکاری با کشورهای عراق، سوریه، امارات متحده عربی، ترکمنستان و کویت را از دیگر دستاوردهای عملی و مهم در حوزه تعاملات بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست دانست.

موسوی فر در ادامه، شرکت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پنجمین نشست نمایندگان دائم نزد برنامه محیط زیست ملل متحد و پنجاهمین سالگرد تأسیس برنامه محیط زیست ملل متحد در اسفند ۱۴۰۰ و رایزنی با همتایان در جهت گسترش تعاملات بین المللی، دیدار رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌های این سازمان با سفرای سوئد، ترکیه، سوریه و عراق در تهران، برگزاری گردهمایی محیط زیست، دیپلماسی منطقه‌ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد و غبار با حضور سفرای کشورهای همسایه، برگزاری دو جلسه کارگروه مذاکراتی تغییر اقلیم، حضور هیأت اعزامی نماینده GIZ به نمایندگی از اتحادیه اروپا در سازمان حفاظت محیط زیست و مذاکره در خصوص همکاری در قالب کمک مالی ۴ میلیون یورویی اتحادیه اروپا را از دیگر مصادیق تعاملات بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد. به گفته وی، تنظیم گزارش در خصوص موضوع حقوق بشر در محیط زیست و ارائه آن به ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، تنظیم و ارائه گزارش در خصوص اثرات تحریم بر اجرای پروژه‌ها و همکاری‌های محیط زیستی و تنظیم مواضع جمهوری اسلامی ایران برای دومین کنفرانس بین المللی اقیانوس‌های ملل متحد در لیسبون از اهم فعالیت‌ها سازمان با هدف هم افزایی بین بخشی و تقویت دیپلماسی محیط زیست بوده است.. .


بازنشر از : مهر

سازمان محیط زیست

علی سلاجقه

حفاظت از محیط زیست