مهران محمدی امین

وزارت خارجه فرانسه وزارت میراث‌فرهنگی ویروس کرونا مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی درباره دلیل حضور

1401\06\07 18:39:05


حضور ایران در نمایشگاه‌های گردشگری ژاپن و فرانسه. چرا ایران باید در فرانسه شرکت کند؟

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی درباره دلیل حضور ایران در نمایشگاه فرانسه و ژاپن با وجود هشدار فرانسه برای سفر به ایران گفت: هدف ما معرفی ایران به سایر شرکت‌کنندگان است.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از شهروندان فرانسوی و افرادی که تابعیت مضاعف ایرانی دارند خواست از سفر به ایران «به هر دلیلی که باشد» خودداری کنند.

در این بیانیه از شهروندان خارجی حاضر در ایران نیز که تمایلی به خروج از این کشور ندارند، خواسته شده با در پیش گرفتن حداکثر هوشیاری، اقدامات احتیاطی لازم را برای اطمینان از امنیت خود در پیش گیرند. حالا قرار است ایران در نمایشگاه گردشگری تاپ رزای فرانسه که آخر شهریور ماه برگزار می‌شود حضور پیدا کند تا بتواند تعداد بیشتری از گردشگران این کشور را جذب کند اما چرا؟ آیا این حضور می‌تواند آن هشدارها را خنثی کند؟ نمایشگاه دیگری که ایران در آن شرکت خواهد کرد جاتای ژاپن با یک روز فاصله برپا می‌شود. از این کشور نیز تعداد زیادی گردشگر ژاپنی به ایران نمی‌آید بنابراین لزوم حضور ایران در آن نمایشگاه نیز چه خواهد بود.

اینها سوالاتی است که در نشست خبری پیرامون نمایشگاه‌ها به آن پاسخ داده شد. نشست برپایی پاویون ایران در دو نمایشگاه تاپ رزای فرانسه (۲۹ تا ۳۱ شهریور) و جاتای ژاپن (۳۱ شهریور تا ۳ مهر) پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات شرکت مادر تخصصی ایران‌گردی و جهان‌گردی برگزار شد. روح الله حسین زاده مدیرعامل این شرکت در نشست در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره دلایل حضور ایران گفت: ۱۵۰ کشور در این نمایشگاه از همه قاره‌ها شرکت می‌کنند آنها در حوزه تورهای ورودی فعالیت دارند و توافقات بین ما و آن شرکت‌ها اتفاقات بزرگی را رقم خواهد زد.

ما روی این موضوع برنامه‌ریزی کرده‌ایم. هدف ما صرفاً خود آن کشورهای برگزارکننده نمایشگاه گردشگری نیستند بلکه هدف معرفی به کشورهای دیگری است که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند. در ادامه این نشست حسین زاده بیان کرد: شرکت ایران‌گردی و جهان‌گردی بازوی اجرایی وزارت میراث فرهنگی است.

در اساسنامه این شرکت با تصویب مجلس، آمده که باید در حوزه نمایشگاه‌های خارجی نیز حضور پیدا کند. نمایشگاه‌های گردشگری که پیش رو داریم جاتای ژاپن و تاپ رزای فرانسه هستند. قصد داریم در این برنامه‌ها رویکرد نویی داشته باشیم و در کنار کشورهای دیگر زیرساخت‌ها را به خوبی معرفی کنیم.

همچنان شعار ایران با شکوه را دنبال خواهیم کرد. حدود ۱۵۰ کشور در هر کدام از این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند. امسال چند بخش جدید در قالب محتوا اضافه کرده ایم.

تلاش می‌کنیم حتی اگر تعدادی از شرکت‌های بخش خصوصی نمی‌توانند در نمایشگاه شرکت کنند ولی آنها را معرفی کنیم. حسین زاده گفت: برنامه ریزی جدی برای نمایشگاه‌ها داریم تا از آنها خروجی بگیریم. ما بعد از این نمایشگاه‌ها سبد خروجی را به دیگران انتقال خواهیم داد.

البته تعامل مجموعه‌ها نیز در این راستا مهم است. فیلم| توضیحات حسین‌زاده در خصوص نحوه حضور ایران در نمایشگاه‌های فرانسه و ژاپن در ادامه این نشست طیبه محمد مجری برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی بیان کرد: از سال ۲۰۲۰ قرارداد برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه ITB آلمان را به دست گرفتیم اما کرونا باعث لغو آن برنامه شد. در سال ۹۹ دوباره طی قراردادی ۲۳ نمایشگاه را در اختیار گرفتیم.

ما سه هدف اصلی را در پیش داریم. وی گفت: بسیاری از کشورها میراث ناملموس خود را در نمایشگاه به نمایش گذاشتند. بهره گیری از واقعیت مجازی و فناوری نوین برای ما حائز اهمیت است.

تحقیق و پژوهش و بازاریابی نیز جای خود را دارد. ما معتقدیم باید تجربیات به صورت کتابچه در دسترس عموم قرار گیرد تا کسانی که می‌خواهند بعد از ما در این نمایشگاه حضور پیدا کنند از آن بهره بگیرند. محمد اظهار داشت: اولویت ما در هر دو نمایشگاه این است که با محوریت نوآورانه و خلاقانه پیش برویم.

در حوزه دانش بنیان نیز حوزه خلاقیت و نوآوری را دیده ایم. محمد ادامه داد: در نمایشگاه فرانسه زمینی که به ما داده بودند مناسب نبود به همین دلیل آن را تغییر دادیم. ما الان در مسیر موضوعی و دهکده‌های خاص حضور داریم.

وی افزود: ژاپن خلق رویدادهای جدید را به عنوان شعار خود مکتوب کرده است. در ژاپن غیر از اینکه باید تکنولوژی را ببینیم سنتها را نیز مورد نظر قرار خواهیم داد. چون آنها نیز بر این موضوع تاکید دارند.

وی گفت: یکی از اصلی ترین بخش‌ها در پاویون ایران رمپ ورودی معلولان است. امسال توجه به اقشار خاص را مد نظر قرار دیده ایم. همه افراد در ۷۰ متر فرانسه و ۵۰ متر ژاپن حضور دارند استقبال بخش خصوصی برای حضور در این نمایشگاه خیلی زیاد بود.

هفده تا بیست شرکت خصوصی در نمایشگاه فرانسه و ۱۲ شرکت در ژاپن حضور پیدا می‌کنند. با توجه به محدودیت فضا تقسیم بندی برای آنها نداریم. فضای پاویون ایران در نمایشگاه فرانسه ۷۰ متر و در نمایشگاه ژاپن نیز ۵۰ متر است.

در ادامه امیر سمواتی، یکی دیگر از مجریان برگزاری پاویون ایران نیز درباره این نمایشگاه‌ها گفت: با توجه به شرایط کشورها در نمایشگاه‌های مختلف چند کار را در حوزه تولید محتوا انجام خواهیم داد. یکی از آنها برگزاری مسابقه عکس برای شرکت کنندگان خارجی است که برای آن دو نوع جایزه در نظر گرفتیم یکی سفر سه روزه و دیگری سفر ده روزه است. وی ادامه داد: همچنین دکوری تعریف شده که از سردرهای هخامنشی استفاده شده است و غرفه‌هایی که با کانتر ساخته شد.

همچنین اینفلوئنسرهایی از ایران به این نمایشگاه می‌روند از آن طرف تر با بازیگری به نام دای کو ایموتو که دو میلیون و ۶۰۰ هزار فالوئر دارد صحبت شده که در نمایشگاه ژاپن شرکت کند. در فرانسه هم با جسیکا ونی هماهنگ کردیم این افراد نسبت به ایران علاقه مند هستند. چند دوربین لایو از ایران در پاویون وجود دارد تا به صورت زنده تمام شرایط منطقه‌ای که انتخاب می‌کنیم را نشان دهد.

این اتفاق نشان می‌دهد ما شتر سوار نمی‌شویم و در کشورمان امنیت داریم. سمواتی در پاسخ به اینکه چقدر بودجه برای حضور ایران در نمایشگاه هزینه می‌شود، بیان کرد: در نمایشگاه افراد کارهای تجاری خودشان را دنبال می‌کنند اینکه نتیجه نمایشگاه چه می‌شود را باید از آژانسداران بپرسید اینکه چقدر آنها فعال شده اند نشان دهنده تأثیر نمایشگاه هاست. در میگه تاپ رزا حدود صد و هفتاد هزار یورو هزینه می‌شود البته بعد از تمام شدن آن می‌توان گفت دقیقاً چقدر هزینه‌ها شده است چون هزینه‌ها همچنان ادامه دارد..

.


بازنشر از : مهر

وزارت خارجه فرانسه

وزارت میراث‌فرهنگی

ویروس کرونا