مهران محمدی امین

دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه ها مهسا امینی دانشگاه صنعتی امیر نماینده تهران در مجل

1401\07\22 14:48:05


دانشگاهیان واقعیات پشت صحنه اعتراضات را تبیین کنند. ضرورت حل مشکلات کنونی با همفکری اساتید

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تشکل های اساتید و دانشگاهی لازم است انسجام بیشتری در تشکیل منظم کلاسها داشته باشند و واقعیات و حوادث پشت صحنه اعتراضات را تببین کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دوازدهمین نشست دانشگاهیان انقلاب اسلامی با حضور جمعی از اساتید و اعضای جامعه دانشگاهی دانشگاه های مختلف بصورت حضوری و مجازی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.   اقبال شاکری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: برطبق فرمایشات مقام معظم رهبری لازم است هر کس کار خود را در هر موقعیتی که قرار دارد به بهترین نحو ممکن انجام دهد؛ وی بر انسجام اساتید دانشگاه‌ها وانجام وظایف آموزشی تاکید کرد. نقش دانشگاه ها در موضوعاتِ روز کشور پررنگ است و مجلس شورای اسلامی نیز موضوع را دنبال می کند.

نماینده تهران با بیان اینکه با دریافت نظر رسمی پزشکی قانونی نظر مجلس درباره فوت خانم مهسا امینی اعلام خواهد شد، گفت: در این روزها اتفاق های عجیبی همچون کشف خانه های تیمی افتاد که یکی از افراد دانشجوی بورسیه خارجی در این مکانها فعال بودند. دامنه تجمعات وسیع‌تر از ظواهر مشاهده شده بوده و در موضوع درگیری دانشگاه صنعتی شریف نیز نیروهای رسمی به صحن دانشگاه ورود نداشته اند.   شاکری با بیان اینکه در نشست سی دانشگاه بزرگ کشور، اعلام شد بسیاری از دانشگاه ها کلاس های خود را یا بصورت حضوری و یا مجازی برگزار کرده اند و تشکل های اساتید دانشگاهی نیز لازم است انسجام بیشتری در تشکیل منظم کلاسها و همچنین تبیین واقعیات و حوادث پشت صحنه اعتراضات درباره این موضوع داشته باشند، عنوان کرد: متاسفانه در صحنه سلف سرویس های برخی از دانشگاه ها اتفاقات عجیبی را شاهد بودیم از این رو ممکن است مدل های جدیدی نیز اتفاق بیافتاد و در این شرایط هوشیاری جامعه دانشگاهی را بیش از پیش می طلبد. هوشیاری در شرایط کنونی ضروری است  مهدی مجیدپور، رئیس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این جلسه گفت: با توجه به پیچیدگی روش های اخیر، لازم است هوشیاری لازم وجود داشته باشد.

جلوگیری از تشکیل کلاسها و ایجاد آشوب در محیط دانشگاهی توسط معترضین از جمله این اقدامات هستند.   وی خاطر نشان کرد: در کشورهای غربی هرگز یک هنرپیشه یا بازیکن خطوط فکری و سیاسی ارائه نمی‌دهد بلکه اندیشکده ها این اقدام را انجام می دهند؛ جامعه به نقطه نظرات سیاسی این گونه افراد بهایی نمی دهد ولی باید پرسید چگونه است که در ایران این اندیشکده ها و جوامع دانشگاهی مورد خطاب سیستم های تصمیم گیری قرار نمی گیرد؟   ضرورت توجه به ربات های توئیتری  سیدی کارشناس فضای رسانه نیز در این جلسه گفت: ربات های توئیتری حتی در قالب تولید عکس پروفایل بسیاری از کاربران اقدام به تولید محتواهای پرحجم کردند؛ نباید نقش این ربات ها را نادیده گرفت.  این کارشناس فضای رسانه بیان کرد: متاسفانه عمده هجمه به سمت مسئولین عالیرتبه نظام بوده و عملکرد برخی از شبکه های عرب زبان و نحوه پوشش اعتراضات و همچنین جنگ شناختی حادث شده در تیترهای منتشر شده آشکار است.   وی افزود: اهدافی همچون سعی در تخطئه حکومت دینی، هجمه به مسئولین به عنوان نماد حکومت دینی، حمله علیه پلیس و نیز تحریک دانشگاهیان بوده که موضوع دانشگاه صنعتی شریف، متاسفانه پازل آنان را تکمیل کرد.   سیدی گفت: در طول چهار هفته گذشته در فضای رسانه و فارغ از کنش گری جامعه، طراحی رسانه ای بر اساس انسجام، نقطه زنی و هوشمند بودن، متفاوت از سایر آشوب های مشابه است.   وی گفت: عمده مخاطبین این تحرکات و اغتشاش ها، با هدف گذاری جوانان و زنان بوده و مبتنی بر واقعیت های خرد و جعلی، همچون پیام دروغین برکناری رئیس پلیس تهران در قالب اقدامی هدفمند، موجبات تحریک بیشتر جامعه را فراهم می کند.

  سیدی افزود: برگزاری کمپین مواجهه با گشت ارشاد که وجه عمده ای از آن فاقد واقعیت بوده و این حرکات، کارگردانانی داشته که وجه و جهت گیری آنان برای جامعه متخصصین تا حدودی روشن و شفاف است. در چند سال اخیر، شش تجمع اعتراضی اتفاق افتاده و لیکن بسامد اتفاق اخیر در فضای اطلاع رسانی، حجم انبوهی از محتوا تولید شده که بیش از سی برابر پنج مورد قبل بوده و عمده آنها در توئیتر رخ داده است بطوریکه مجموع لایک ها و هشتگ های مربوط به مرحومه خانم مهسا امینی به بیش از سیصد میلیون عدد رسیده و این هشتگ جزو ترندهای جهانی توئیتر شده است. وی اظهار داشت: حتی رسانه فارسی زبان بی بی سی روزانه حدود ۱۴۴ مطلب در خصوص موضوع فوت خانم امینی و حواشی آن تولید کرد که عملاً مرجعیت خود را به عنوان یک بنگاه خبری از دست داده است.  حفاظت از کودکان در فضای مجازی پر اهمیت است سیدعلیرضا آل داوود کارشناس رسانه و فضای مجازی در این جلسه با تحلیل حوزه شناختی فتنه اخیر و شرایط کنونی گفت: دلایل ایجاد بحران به بهانه فوت مرحومه امینی در کشور نیازمند تحلیل هوشمندانه است.

وی گفت: در سال ۱۹۹۱ میلادی ایالات متحده آمریکا با اختراع اینترنت جهانی که قبلاً از سال ۱۹۶۰ در داخل کشور آمریکا وجود داشته فرآیندی را پایه گذاری نمود که اگر حمله ای به خاک آمریکا شد بتواند به سرعت دیتاهای خود را جابجا کنند و اسناد آن در لانه جاسوسی آمریکا موجود باشد.   آل داوود ادامه داد: اروپایی ها در سال ۲۰۰۷ حکمرانی داده ها را مطرح کردند که نه تنها اطلاعات خود بلکه اطلاعات سایر کشورها را جمع آوری کنند؛ بطوریکه با هوش مصنوعی سامانه داده کاوی به راحتی علوم همگرا را در دست گرفته (شامل نانو، بایو، علوم داده و هوش مصنوعی) تا از داده ها بهره برداری هدفمند شود.   وی بیان کرد: به راحتی می توان با این اطلاعات حتی فکر و اندیشه و رفتارها را رصد کرد و به موقع با سمت دهی این شناخت ها همچون فتنه سازی و بی ثبات سازی، اقدامات کوتاه مدت و در بلند مدت تربیت نسل بعدی را در فضاهایی همچون اینستاگرام انجام داد.  آل داوود اظهار داشت: حجمی از ربات ها با واژه سازی ها به راحتی تصمیم سازی می کنند ولی قانون GDPR به راحتی جلوی اعتراضات ساختارشکن را در کشورهای اروپایی می گیرد.   وی ادامه داد: تعداد براندازهای خارج از انقلاب چند برابر معترضین داخلی است و همین موضوع به تنهایی ریشه تحریکات صورت یافته را نشان می‌دهد و حجم تولید این آمار بالا در فضای مجازی برای ترساندن برخی افراد و حتی برخی خواص (نظیر کشته سازی و اعتراضات ساختارشکن غیرواقع در فضای مجازی) صورت می گیرد.   به گفته وی قوانین حفاظت از کودکان در فضای مجازی بسیار پر اهمیت است.

لذا نحوه آموزش، تلوزیون و تعاملات مربوطه به نحوی قابلیت هدایت می یابد که فقر رسانه ای حاکم و حساسیت ها کاهش یابد.   وی با بیان اینکه چگونه گوشی هوشمند آیفون ۱۴ وارد کشور می شود ولی داروهای خاص امکان واردات را ندارد، گفت: چگونه است هزینه مصرف اینترنت حتی از کشور عراق ارزانتر است؟ لازم به تاکید است که قوانین حاکم بر فضای مجازی حتی در کشورهای غربی و بویژه آمریکا به گونه ای است که شاهد بودیم بعد از حوادث کنگره آمریکا این حکمرانی اطلاعات و قوانین مربوطه توانست به راحتی توئیتر رئیس جمهور آمریکا را نیز محدود و حتی ۱۸۰ میلیون فالوور وی را تعلیق کند.   وی گفت: با ایجاد شبکه ملی اطلاعات در روسیه و چین، این کشورها به راحتی توانستند در برابر تهدیدات مقابله کنند.

چین توانست اقتصاد اول دنیا شود و روسیه در مقابل اوکراین این گونه مقابله کند. لذا با کنترل اطلاعات به راحتی حساسیت ها و ذائقه مردم هر منطقه را شناسایی کرده و با اجتماعی سازی موضوعات، مخصوصاً ذیل جنبش های اجتماعی هدایت امور جامعه را بدست می‌گیرند.  وی ادامه داد: بر اساس اعلام مسئولین آمریکایی عملاً مرزهای جغرافیایی تغییر کرده و مرز کشورها تفکر و تصمیمات افراد است. یعنی براساس این تئوری، مغزی که برای سیاست آمریکایی تفکر می کند عملاً تبدیل به خاک آمریکا شده است.  ضرورت حل مشکلات کنونی با همفکری اساتید در پایان علیرضا رهایی استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مسئول جلسه به جمع بندی نقطه نظرات پرداخته و راهکارهایی اجرایی به عنوان تشکیل منظم کلاس‌ها، حضور به موقع، جهاد تبیین و گفتگو با دانشجویان و همچنین همبستگی بیشتر اساتید ارائه کرد.

وی افزود: مطالعات شبکه ملی اطلاعات که در کشور ما، از سال ۱۳۹۱ شروع شده و تا سال ۱۳۹۴ ادامه پیدا کرد و بعد از شروع فعالیت دولت، بر اثر عدم حمایت دولت یازدهم تعطیل شد که این خود خسارت بزرگی برای کشور شد.  وی از مسئولین قوا خواست با بازنگری برنامه های موجود در جهت حل مشکلات جامعه مانند برقراری عدالت و اشتغال گام های مؤثری بردارند.. .


بازنشر از : مهر

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه ها

مهسا امینی

دانشگاه صنعتی امیر