مهران محمدی امین

سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار و رعد و برق در ۲۶ استان و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۱۹ استان هشدار داد.

1401\08\07 19:47:06


رگبار باران در ۲۶ استان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار و رعد و برق در ۲۶ استان و وزش باد شدید و خیزش گردوخاک در ۱۹ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق، احتمال تگرگ، در ارتفاعات احتمال بارش برف، وزش باد شدید موقتی در نقاط مستعد همراه با خیزش و نفوذ گردوخاک، کاهش دما و احتمال رخداد مه خبر داد.

این مخاطرات روز دوشنبه ( ۹ آبان‌ماه) در جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، زنجان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، غرب و شمال غرب اصفهان، قم و شمال خوزستان و روز سه‌شنبه( ۱۰ آبان‌ماه) در گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، نیمه شمالی خوزستان، مرکزی، همدان، لرستان، شمال و غرب اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، قزوین، البرز، تهران و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی روز چهارشنبه (۱۱ آبان‌ماه) در گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی اردبیل، ارتفاعات سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شمال یزد، شمال فارس، کهگیلویه و بویراحمد و جنوب ایلام و روز پنج‌شنبه (۱۲ آبان‌ماه) درکهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خوزستان، شمال فارس، شمال بوشهر، یزد، لرستان، جنوب قم، جنوب مرکزی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات سمنان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده، اختلال در سفرهای بین شهری به‌ویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، تسریع در کاشت محصولات پاییزه و تعجیل در برداشت محصولات آماده را توصیه می‌کند.

همچنین این سازمان در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار خبر داد.

این مخاطرات در روی یکشنبه (۸ آبان‌ماه) در چهارمحال و بختیاری، شمال فارس، غرب اصفهان، شرق لرستان، جنوب همدان، جنوب شرق خراسان رضوی و نوار شرقی خراسان جنوبی، روز دوشنبه ( ۹ آبان‌ماه) در نیمه جنوبی آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، همدان، قم و شرق و جنوب تهران پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی روز سه‌شنبه (۱۰ آبان‌ماه) در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اصفهان، شمال فارس، مرکزی، همدان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، شرق کرمان، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و جنوب اردبیل، روز چهارشنبه (۱۱ آبان‌ماه) در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، اصفهان، مرکزی، لرستان و جنوب همدان و روز پنج‌شنبه (۲۱ آبان‌ماه) در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، نیمه شمالی کرمان، یزد، اصفهان، شرق لرستان، مرکزی و جنوب همدان مورد انتظار است.

براثر این مخاطرات احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تالوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز وجود دارد و احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها را توصیه می‌کند.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

. .


بازنشر از : منبع: ايسنا