مهران محمدی امین

اداره کل حفاظت از محیط زیست اصفهان کلاه قاضی اصفهان حسین اک اصفهان - اداره کل مح

1401\05\30 18:24:04


شفاف سازی و روشنگری در خصوص پروژه کنارگذر شرق اصفهان

اصفهان - اداره کل محیط زیست استان اصفهان در واکنش به گزارش مهر در خصوص عبور کنارگذر شرق از پارک ملی کلاه قاضی توضیحاتی را ارائه داد.

اداره کل محیط زیست استان اصفهان در واکنش به گزارش مهر با عنوان آزادراهی در مسیر تباهی پارک ملی کلاه قاضی در خصوص عبور کنارگذر شرق از پارک ملی کلاه قاضی توضیحاتی را ارائه داد.

توضیحات این اداره کل به شرح زیر است... «پروژه کنارگذر شرق اصفهان به عنوان یک طرح ملی شامل سه قطعه است که بخشی از مسیر انتهایی قطعه سوم به طول حدوداً چهار کیلومتر با پارک ملی کلاه قاضی تداخل دارد که بخشی از این چهار کیلومتر در امتداد مسیر فعلی جاده اصفهان- شیراز قرار دارد. حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان افزود: از حدود ۶ سال پیش مکاتبات و بازدیدهای کارشناسی استانی و ستادی از محل، به عمل آمده و علی رغم تفویض صدور مجوز اولیه از معاونت وقت سازمان حفاظت محیط زیست به منظور اعمال حداکثر الزامات زیست محیطی و بهره مندی از نظرات کارشناسان متخصص و بی طرف با محوریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، در آبان ماه سال گذشته برای تصمیم سازی جلسه‌ای با فعالین و متخصصان برون سازمانی در محل اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تشکیل و نتیجه آن به شورای ساماندهی مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال شد.

اکبری ادامه داد: پس از بررسی‌های کارشناسی و فنی موضوع در دفتر تخصصی زیستگاه‌ها و امور مناطق و حسب مصوبات جلسه مورخ ۱۸ بهمن سال گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شد در صورت احراز کلیه شرایط حفاظتی و تمهیدات زیست محیطی، موضوع این پروژه برای تعیین تکلیف به بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه یعنی شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور ارجاع شود. از جمله مهم‌ترین این شروط این بود که یک مرجع تخصصی بی طرف، یعنی شورای هماهنگی ترافیک استان با دعوت از متخصصان دانشگاهی و مشاورین مستقل پیشنهادهای مطرح شده از قبیل وجود مسیرهای جایگزین را بررسی نمایند که نهایتاً در جلسه اخیر این شورا، این گونه مطرح شد که گزینه جایگزینی برای این آزادراه وجود نداشته و سایر گزینه‌ها به لحاظ ترافیکی و تداخل با سایر کاربری‌ها و عوارض توپوگرافی، امکان اجرا و کارکرد ترافیکی و ضوابط حاکم بر طراحی و اجرای آزادراهی را ندارند. معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: به منظور تصمیم‌گیری نهایی، لازم است نتیجه جلسه شورای هماهنگی ترافیک استان به شورای عالی حفاظت محیط زیست که به ریاست رئیس‌جمهور محترم تشکیل می‌شود، ارسال شود که محتوی اظهارات معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز به همین موضوع اشاره دارد.

بنابراین بر خلاف استنتاج خبرنگار محترم مبحث عبور و یا عدم عبور آزاد راه از پارک ملی کلاه قاضی در حیطه اختیارات استان نیست و در این خصوص هنوز در مرجع عالی یعنی شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور تصمیم گیری نشده است و درخواست این اداره کل از کلیه فعالان حوزه حفاظت محیط زیست این است که با راهنمایی و توصیه‌های فنی و اجرایی علاوه بر مشارکت در تصمیم سازی در این حوزه، از انتشار مطالب غیر کارشناسی خودداری کنند.». .


بازنشر از : مهر

اداره کل حفاظت از محیط زیست اصفهان

کلاه قاضی

اصفهان

حسین اک