مهران محمدی امین

معماری یوسف نوری آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش گفت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه صاحب سب

1401\06\16 15:01:53


لزوم حفظ هویت ملی و محلی در معماری کلاس‌های درسی

وزیر آموزش و پرورش گفت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه صاحب سبک و به نوعی صاحب مکتب است.

یوسف نوری در نشست تخصصی با اساتید و صاحبنظران حوزه معماری فضاهای آموزشی کشور، گفت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه صاحب سبک و به نوعی صاحب مکتب است.

وی با اشاره به اینکه موضوع حظ بصری و سواد معماری در مدارس نیازمند مطالعات و بررسی‌های بیشتر است، افزود: هر طرح و برنامه‌ای در این زمینه باید حتماً پیوست فرهنگی داشته باشد و برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما باشد. علاوه بر اینکه امروزه، پیوست زیست محیطی، اجتماعی، پدافندی و.. نیز مدنظر است.

تبلیغات
خرید اینترنتی لباس بچه
خرید اینترنتی لباس بچه

فروشگاه اینترنتی دُرین کیدز فروش اینترنتی لباس کودک با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت .

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاس‌های درس در یادگیری دانش آموزان، افزود: نگاه جدید در عرصه تعلیم و تربیت از بعد انسان‌شناسی چهارگونه است: یک دیدگاه کودک را ابژه می‌داند، یکی کودک را سوژه می‌شناسد. در نگاه بالاتر کودک به عنوان کنشگر اجتماعی است و در نگاه چهارم کودک همراه پژوهشگر نگریسته می‌شود. نوری تصریح کرد: باید نیازهای دانش آموزان را در هر دو زمینه سخت افزار و نرم افزار بشناسیم و نگاه دانش آموز را در طراحی فضای کالبدی محیط یادگیری در نظر داشته باشیم، لازم است به این سمت حرکت کنیم، تا هویت ملی و محلی را حفظ کرده، ارتقا داده و این میراث ارزشمند را انتقال دهیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یک طرح علاوه بر اینکه زیبایی و هارمونی داشته باشد، باید بررسی شود آیا این طرح و فضا از بعد تربیتی برای دانش آموز خوشایند است و چه تأثیری در پداگوژی و رسیدن به سطوح بالای یادگیری دارد، توجه کنیم که سواد ما اسمی است اما باید به سواد مفهومی و عملکردی برسیم و فضا نیز زمینه ساز این موضوع باشد. نوری با اشاره به اینکه بحث محیط یادگیری و فناوری به عنوان یکی از سه ضلع نظام آموزش و پرورش در تدوین برنامه‌های درسی مدنظر قرار گرفته، خاطرنشان کرد: برنامه درسی دانش بنیان یک سرش در سنت و تمدن است و سر دیگر آن در آینده است. از این رو باید الگوهای نوآورانه داشته باشیم و جریان‌های بلوغ فناوری در آموزش و پرورش را نیز بشناسیم.

وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد با وجود بزرگان و اساتید صاحب‌نظر حوزه معماری و طراحی فضاهای آموزشی، با تعامل بیشتر نوسازی مدارس دانشگاه شهید رجایی بتوانیم در این زمینه گام‌های مؤثری برداریم.. .


بازنشر از : مهر

معماری

یوسف نوری

آموزش و پرورش