مهران محمدی امین

یک روانشناس اجتماعی درخصوص افزایش مراجعه به مراکز روانشناسی و روانپزشکی از زمان شروع اعتراضات اخیر، بیان می‌کند که میزان مراجعه افراد طی چهار ماه اخیر افزایش پیدا کرده و می‌توانیم

1401\11\01 17:40:42


مشاهدات عینی حاکی از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مراجعان و افزایش سطح اضطراب از زمان شروع اعتراضات است/ نزدیک به یک سال است که برخی از دارو‌های روانپزشکی در بازار پیدا نمی‌شود

یک روانشناس اجتماعی درخصوص افزایش مراجعه به مراکز روانشناسی و روانپزشکی از زمان شروع اعتراضات اخیر، بیان می‌کند که میزان مراجعه افراد طی چهار ماه اخیر افزایش پیدا کرده و می‌توانیم بگوییم تا حدی میزان اضطراب در جامعه به دلیل اتفاقاتی که رخ داده، بالاتر رفته است. گرچه آمار رسمی ارائه نشده ولی مشاهدات میدانی و مطالعات اکتشافی نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته همین موقع، حدود 15تا 20 درصد افزایش مراجعه داشته‌ایم.

هفته گذشته مجید صادقی، رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران به رییس‌جمهوری نامه‌ای نوشت و نسبت به کمبود متناوب داروهای اعصاب و روان که ادامه درمان تعداد زیادی از بیماران را در معرض خطر قرار داده است، هشدار داد.

علیرضا شریفی یزدی، در گفت و گو با «انتخاب» درباره تبعات کمبود داروهای اعصاب و روان، بیان کرد: «واقعیت این است که مسئله کمبود داروهای روانپزشکی مشکلی تازه نیست بلکه نزدیک به یک سال است که برخی از داروهای روانپزشکی در بازار پیدا نمی‌شود. گاهی به ناچار روانپزشک دارو را عوض می‌کند و بعد می‌بیند همان دارو دوباره در بازار کمیاب می‌شود. از سوی دیگر هم داروهای روانپزشکی به این شکل نیست که بگوییم اگر داروی مورد استفاده، در بازار نبود مشابهش را مصرف کند.

چراکه وقتی بدن یک نفر به یک دارو روانپزشکی عادت می‌کند باید حتما همان دارو مصرف شود تا نتیجه بخش باشد.»

او همچنین عنوان کرد: «مورد دیگر این است که داروهای روانپزشکی برخلاف بیماری‌های دیگر، معمولا بلند مدت استفاده می‌شود. بدین معنا که یک نسخه روانپزشکی گاهی ممکن است چند ماه طول بکشد. در نتیجه نیاز به یک عدد دارو در فرد خیلی بالاست.»

شریفی یزدی درخصوص تاثیر کمبود دارو بر روند درمان، گفت: «اگر داروهای روانپزشکی که توسط بیمار دارد مصرف می‌شود به هر دلیلی یک مدتی پیدا نشود، در بسیاری از موارد همه زحمات روانپزشک و مریض به هوا می‌رود و به نقطه اول خود باز می‌گردند و احتیاج است درمان دوباره شروع شود.

مجموعه این عوامل باعث می‌شود که وقتی دارو در بازار کمیاب می‌شود، افراد دچار مشکل شوند.»

این روانشناس خاطرنشان کرد: «این مهم را هم باید در نظر داشت که طی 6 7 سال گذشته که مشکلات اقتصادی جنبه تصاعدی پیدا کرده و از اوایل کرونا، یعنی از اواخر سال 98 و مشکلاتی که برای جامعه پیش آمده است، میزان نیاز به مصرف داروهای روانپزشکی و مراجعه مردم به مراکز روانشناسی و روانپزشکی بسیار بیشتر شده است.»

شریفی یزدی درخصوص افزایش مراجعه به مراکز روانشناسی و روانپزشکی از زمان شروع اعتراضات اخیر، بیان کرد: «میزان مراجعه افراد طی چهار ماه اخیر افزایش پیدا کرده و می‌توانیم بگوییم تا حدی میزان اضطراب در جامعه به دلیل اتفاقاتی که رخ داده، بالاتر رفته است. آمار رسمی ارائه نشده ولی مشاهدات میدانی و مطالعات اکتشافی نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته همین موقع، حدود 15تا 20 درصد افزایش مراجعه داشته‌ایم.»

. .


بازنشر از : منبع: انتخاب