مهران محمدی امین

اربعین 1401 اربعین حسینی وزارت کشور امروز ۱۶ شهریور اخبار گوناگونی از اربعین منتشر شد که شاید زائران اربعین برخی

1401\06\16 20:47:03


هرآنچه که زائران اربعین باید بدانند. شهروندان از چه مرزی خارج شوند

امروز ۱۶ شهریور اخبار گوناگونی از اربعین منتشر شد که شاید زائران اربعین برخی از این اخبار را نخوانده باشند؛ در این بسته خبری می توانید از مهم ترین اخبار مربوط به اربعین مطلع شوید.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ در فاصله کمی که تا اربعین حسینی باقی مانده است سیل عظیم عاشقان اباعبدالله حسین برای شرکت در مراسم عزاداری اربعین به عراق سفر کرده اند؛ زائرانی که البته هنوز عده زیادی از آنها لب مرز مانده اند و در میان اتباع پاکستانی و افغانستانی نیز حضور دارند که هنوز سردرگم هستند و نمی‌دانند آیا به مراسم امسال اباعبدالله می‌رسند یا خیر.

برای ورود به کشور عراق چند مرز مشخص شده که پرترددترین آنها مرز مهران است و به گفته رئیس پلیس راهور ۸۰ درصد پارکینگ‌های آن پر شده است. پارکینگ‌های مرز مهران در حال تکمیل است سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ۸۰ درصد ظرفیت پارکینگ‌های مرز مهران پر شده است، گفت: اما هنوز در هر دو مرز مهران و شلمچه برای پذیرش خودروها در پارکینگ‌ها مشکلی نداریم و می‌توانند زائران با خیال راحت خودروهای خود را در پارکینگ‌ها بگذارند. هادیانفر با اشاره به اینکه به پلیس راه کرمانشاه اعلام شده است تا خودروهایی که قصد دارند به سمت خود مرز خسروی بیایند را به سمت مرز مهران هدایت کنند، البته در کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین امکان اسکان برای زائرانی که به مرز خسروی مراجعه کرده اند وجود دارد تا اگر در روزهای آتی مشکل دولت عراق در این مرز برطرف شود بتواند از این مرز به سمت عراق حرکت کنند.

زائران از مرز خسروی خارج نشوند پس از این نیز مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد زائران برای سفر به عراق به مرز خسروی مراجعه نکنند. وی گفت: خوشبختانه مسیر عبور و مرور زائران از وضعیت خوبی برخوردار است و با تمهیداتی که از مدت‌ها قبل پیش بینی شده بود امروز شرایط خوبی برای زائران فراهم شده است و خوشبختانه مسیر عبور و مرور زائران از وضعیت خوبی برخوردار است و با تمهیداتی که از مدت‌ها قبل پیش بینی شده بود امروز شرایط خوبی برای زائران فراهم شده است به زائران توصیه می‌کنم با توجه به آماده نبودن طرف عراقی در مرز خسروی کمتر به این مرز مراجعه کنند تا این شرایط هر چه سریع‌تر از طرف عراقی فراهم شود و افرادی که در مسیر مرز خسروی قرار دارند بنا بر راهنمایی‌های پلیس در محل‌های مشخص شده مستقر شوند تا سلامتی و امنیت آنها تأمین شود. هنوز عراقی‌ها با ورود زائران پاکستانی از مرزهای زمینی ایران موافقت نکرده اند سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه هنوز مسئولان عراقی با ورود زائران پاکستانی از مرزهای زمینی ایران موافقت نکرده اند گفت: زائران پاکستانی به مرز شلمچه مراجعه نکنند و منتظر اخبار تکمیلی باشند.

فرمانده کل انتظامی کشور تصریح کرد: حدود ۴۰۰ هزار برگ ویژه اربعین صادر شده است، البته برخی از این برگ‌ها به دست زائران نرسیده است که این افراد می‌توانند به مراکز صدور گذرنامه مراجعه کنند و در آن حضوراً این برگ گذر ویژه را دریافت کنند. تا شب گذشته ۸۵۰ هزار نفر از مرز عبور کرده‌اند سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور نیز درباره وضعیت ترافیکی مرزهای کشور گفت: همچنان شاهد روند تردد پر حجم و سنگین حضور زائران در مرزهای شلمچه و مهران هستیم تا شب گذشته ۸۵۰ هزار نفر از مرز عبور کرده‌اند و پیک تردد خروج زائران از مرزها روز گذشته بوده است. جانشین رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ۲۲۰ هزار نفر تردد و خروج از مرز ثبت شده است، گفت: با توجه به خروج ماشین‌ها از استان‌های همدان کرمانشاه و اصفهان پیش‌بینی می‌شود امروز و فردا هم حجم به زائران حضور زائران در مرزها شلوغ باشد.

زائران اربعین بیمه می‌شوند البته علاوه بر وضعیت ترافیکی بیمه زائران نیز یکی دیگر از مسائل مهمی بود مورد توجه زائران قرار داشت؛ مدیر کل برنامه ریزی و پذیرش و اعزام عتبات عالیات سازمان حج درباره جزئیات و تعهدات بیمه اربعین صحبت کرد. وی در مورد تعهدات بیمه اربعین گفت: قرار گرفتن زائران تحت پوشش خدمات بیمه با پرداخت هزینه بیمه در سامانه سماح، پرداخت هزینه‌های درمانی سرپایی و پاراکلینیکی هر یک از بیمه شدگان تا سقف ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، پرداخت غرامت فوت به هر علت (عمر زمانی) هر یک از بیمه شدگان ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، پرداخت غرامت فوت ناشی از حادثه هر یک از بیمه شدگان ۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال از جمله تعهدات بیمه زائران اربعین است. همچنین در این بیمه پرداخت غرامت نقص عضو یا از کارافتادگی دائم کلی یا جزئی در اثر حادثه هر یک از بیمه شدگان تا سقف ۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و پرداخت هزینه‌های درمانی جراحی و بستری بیمارستانی در اثر بیماری و یا حادثه برای هر یک از بیمه شدگان تا سقف ۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است.

هزینه بیمه اربعین حسینی امسال ۱۸ هزار تومان است وحید اسکندری مسئول کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی اربعین سازمان حج و زیارت با ابراز تأسف و تأثر از درگذشت ۳ نفر از زائران کشورمان در روزهای گذشته، اظهار کرد: این عزیزان در سامانه سماح ثبت نام نکرده و مشمول بیمه اربعین نبوده اند. وی به زائرانی که طی روزهای آینده عازم عراق هستند تاکید کرد؛ حتماً در سامانه سماح نام نویسی کرده تا از خدمات مطلوب بیمه اربعین با نرخ مناسب بهره مند شوند. اسکندری گفت: هزینه بیمه اربعین حسینی امسال ۱۸ هزار تومان است که تعهدات لازم را در قبال زائران بر عهده دارد.

اسامی مراکز صدور و تحویل آنی برگ گذر ویژه اربعین سردار علی ذوالقدر رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا بیان اینکه تحویل آنی برگ گذر ویژه فقط به مسافران اربعین و افرادی که سفرشان در اولویت قرار دارد انجام می‌شود، زائران ساکن استان‌های فارس، اصفهان، خراسان، خوزستان، آذربایجان شرقی و قم هم می‌توانند به مراکز صدور گذرنامه مراجعه کنند و برگ گذر ویژه اربعین را تحویل بگیرند. وی خاطرنشان کرد: تمامی افرادی که گذرنامه برایشان صادر شده است اما به هر دلیلی به دستشان نرسیده و یا افرادی که برگ گذر ویژه برایشان صادر شده و به دستشان نرسیده است می‌توانند مجدداً به مراکز صدور گذرنامه مراجعه کنند و برگ گذر موقت را همان لحظه دریافت کنند. فعالیت ۱۲۰۵ پایگاه امدادی هلال‌احمر در ایران و عراق پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر نیز با اعلام فعالیت ۱۲۰۵ پایگاه امدادی هلال‌احمر در ایران و عراق گفت: از این تعداد هزار و ۱۴۹ مرکز در داخل کشور و ۵۶ مرکز نیز در خاک عراق فعالیت می‌کنند همچنین ۴ هزار و ۶۰۰ نفر نیروی عملیاتی امدادی در این ایام در روز وظیفه خدمت رسانی را بر عهده دارند و ۵۷۴ پایگاه امداد و نجات هلال‌احمر در جاده‌های کشور نیز برای خدمت به زائران در ایام اربعین حسینی آماده اند.

رئیس جمعیت هلال احمر به استقرار ۱۱ قرارگاه مرزی در مبادی ورودی و خروجی مرزهای رسمی کشور اشاره و خاطر نشان کرد: تلاش شده است تا با اعزام و استقرار بیش از ۳ هزار نیروی تخصصی کادر درمان به کشور عراق نیازهای درمانی زائران را مرتفع کنیم. این نیروها در ۳۹ مرکز درمانی هلال‌احمر در ایام اربعین فعالیت خواهند داشت. به گفته کولیوند، ۱۹ بالگرد هلال احمر در ایام اربعین در آماده باش کامل بوده و از این تعداد ۴ فروند بالگرد نیز در مرزهای پر تردد کشور مستقر شده‌اند.

خدمت رسانی به بیش از ۲ هزار زائر حسینی یعقوب سلیمانی دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: در ۲ روز گذشته و در مجموع در ۳۹ مرکز درمانی هلال‌احمر ایران در کشور عراق به بیش از ۲ هزار زائر حسینی، خدمات رایگان درمانی ارائه شده که این خدمات شامل ویزیت، دارو، آزمایشگاه، پانسمان، تزریقات، انتقال به مراکز درمانی و غیره بوده است. سلیمانی افزود: از تعداد کل خدمات گیرندگان از هلال‌احمر، حدود ۱۲۰۰ زائر در ۲ روز گذشته به درمانگاه مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر در نجف اشرف مراجعه کرده و از خدمات درمانی رایگان این درمانگاه بهره‌مند شده اند.. .


بازنشر از : مهر

اربعین 1401

اربعین حسینی

وزارت کشور