مهران محمدی امین

وزارت جهاد کشاورزی سید جواد ساداتی نژاد شورای عالی استان‌ها وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان مانند نظامیان منبع قد

1401\06\16 20:47:03


کشاورزان مسئول تولید قدرت در کشور هستند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان مانند نظامیان منبع قدرت هستند. آمریکا با تولید ۳۴ درصد غذای دنیا نقش مهمی دارد و غذا به ابزار استیلا تبدیل شده است‌.

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی که در جلسه هم اندیشی نمایندگان شورای عالی استان‌ها حضور داشت با اشاره به اهمیت امنیت غذایی گفت: موضوع امنیت غذایی از ابتدا مهم بوده است اما جنگ اوکراین باعث برجسته‌تر شدن آن شد.

اگر قانون اساسی کشورها را ببینیم امنیت غذا را به عنوان وظیفه دولت در حوزه امنیت ملی دسته‌بندی کرده اند. هرچند امنیت غذایی اکنون رشد کرده و به قدرت غذایی تبدیل شده و اکنون یکی از پارامترهای سنجش قدرت ملی کشورهاست‌. وی با بیان اینکه کشاورزان مسئول تولید قدرت در کشور هستند، گفت: کشاورزان مانند نظامیان منبع قدرت هستند.

آمریکا با تولید ۳۴ درصد غذای دنیا نقش مهمی دارد و غذا به ابزار استیلا تبدیل شده است‌. وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما در جنوب غرب آسیا یک وضعیت ممتازی در زمینه اقلیم جغرافیایی داریم و باید بالاترین قدرت غذایی در غرب آسیا را داشته باشیم اما اکنون کشور دیگری بر این کرسی نشسته است‌. بنابراین ما نتوانسته ایم از این ظرفیت استفاده کنیم‌.

ساداتی نژاد با بیان اینکه عمر دولت کوتاه است و کار انجام نشده زیاد گفت: به همین دلیل ما در این دولت ۵ اولویت در حوزه کشاورزی و یک اولویت در حوزه منابع طبیعی تعیین کردیم تا روی آن تمرکز کنیم‌. وی ادامه داد: اولویت اول تأمین امنیت غذای با کشاورزی قراردادی است‌. در کشاورزی قراردادی، نهاده در اختیار کشاورز قرار داده می‌شود و محصول در خرمن از کشاورز خریده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اولویت دوم سند زمین‌های کشاورزی است‌. تا قبل از دولت سیزدهم ۴ درصد از زمین‌های کشاورزی ما سند داشته اند. در حالی که قانون کاداستر سال ۹۴ تصویب شد و تا سال ۹۶ می‌بایست تمام زمین‌ها باید حدنگاری می‌شدند که نشدند و با این سرعت ۳۵ سال طول می‌کشد تا اراضی کشاورزی سنددار شوند و در این صورت تغییر کاربری اراضی و تفکیک زمین‌ها با شدت زیاد اتفاق می‌افتد.

بنابراین تلاش ما این است که تا پایان دولت سیزدهم تمام زمین‌ها سند دار شوند. ساداتی نژاد اضافه کرد: مسئله بعدی تسهیل صادرات محصولات کشاورزی است‌. بعد از چندین سال مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه برطرف شده است‌.

از این رو صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، مرغ به عراق، عسل و مرکبات به چین و.‌.‌. را برطرف کردیم‌. وی با بیان اینکه ما خام فروش هستیم و ارزش افزوده به جیب کشاورز نمی‌رود گفت: در حوزه صنایع تبدیلی سرمایه گذاری نشده است‌.

برای اینکه یک صنعت رشد کند باید به اندزه سهم آن در GDP سرمایه گذاری شود. سهم کشاورزی در GDP ۱۱ و ۷ دهم است و بالاترین حجم سرمایه گذاری در سال ۴ درصد بوده است‌. وزیر جهاد کشاورزی افزود: در تلاش هستیم در قطب‌های کشاورزی را مشخص کنیم و با فاینانس و تهاتر نفت برای این قطب‌ها سرمایه جذب کنیم‌.

ساداتی نژاد داده‌ها و اطلاعات را پنجمین اولویت دولت در حوزه کشاورزی دانست‌. چرا که بدون اطلاعات کاری از پیش نمی‌رود و هر تصمیمی که بگیریم ناقص است‌. از این رو ما در تلاش هستیم رصدخانه کشاورزی ایران را تأسیس کنیم تا به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشیم‌.

اکنون ما آمار درستی از میزان محصولات کشاورزی در ایران نداریم و تنها برآورد می‌کنیم‌. وی افزود: تا قبل از دولت سیزدهم بازار و تولید در وزارتخانه‌های جداگانه بود و این مسئله التهابات زیادی در حوزه تولید ایجاد می‌کرد. از آبان ماه سال قبل و با دستور رئیس جمهور و بعد از ۱۱ سال تعویق بازار هم به وزارت جهاد کشاورزی ارائه شد و فرماندهی غذا یکپارچه شد.

ساداتی نژاد اولویت دولت در حوزه منابع طبیعی را مسئله آب و آبخیزداری عنوان کرد و گفت: ما پولی را که برای خسارت سیلاب هزینه می‌کنیم باید برای آبخیزداری و آبخوان داری صرف کنیم. این کار باعث حفظ خاک، آب و افزایش تولید می‌شود. ما در حال تصویب قانون آبخیزداری هستیم‌.

۹۰ میلیون هکتار در کشور نیاز به آبخیزداری دارد و اکنون سالی یک و ۲ دهم میلیون هکتار آبخیزداری می‌شود که ۸۰ سال طول می‌کشد در صورتی که باید به سالی ۹ میلیون هکتار آبخیزداری برسیم‌. این حوزه‌ای است که شورا و شهرداری می‌تواند کمک کند و وارد عمل شود احیای حوزه‌های آبخیز است. وی بیان داشت: در حوزه دریا نیز مسائل زیادی وجود دارد.

دو حوزه شیلات و کشت دیم در کشور مغفول مانده است‌. بیشتر شیلات ما در داخل کشور تولید می‌شود که نشان می‌دهد از دریا به خوبی استفاده نشده است و به دنبال ایجاد ۱۰ شهر کشاورزی با محوریت پرورش و با اولویت شهرها و روستاهای جنوب کشور هستیم‌. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات در حوزه کشاورزی داده‌ایم افزود: سال گذشته میزان تسهیلات ۳۱ هزار میلیارد تومان بود.

هرچند این مقدار نیز برای ظرفیت حوزه کشاورزی کم است. تا امروز ۹۰ هزار نفر توانسته اند ۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند و ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت هم داریم که در ۳ ماه آینده در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. ساداتی نژاد اظهار کرد: در بحث خرید تضمینی هم اقداماتی انجام شده است و در حوزه دام پیشرفت خوبی داشتیم و تا هفته آینده بدهی دولت به دامداران پرداخت می‌شود.

در زمینه خرما نیز وارد خرید تضمینی می‌شویم اما باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری در حوزه خرما ایجاد کنیم و سرمایه‌گذار را برای صنایع تبدیلی جذب کنیم و دولت هم همراهی است‌. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: صادرات دام آزاد است و ممنوعیتی در این حوزه وجود ندارد. ما در تلاش هستیم با صادرات را با دریافت عوارض کنترل کنیم و به سمت ممنوعیت نرویم‌.

وی اضافه کرد: رئیس محترم جمهور چند دستور در خصوص گلخانه داده‌اند. یکی انتقال سبزیجات و صیفی‌جات و محصولات آب بر به گلخانه است که باعث بهره‌وری در تولید و مصرف آب می‌شود و نیاز به ۸۰ هزار هکتار گلخانه جدید در کشور داریم. تولید علوفه نیز به مراتع منتقل می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: برای مشکلات عشایر نیز پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین وجود دارد و پیگیری‌هایی نیز انجام می‌دهیم. وی اضافه کرد: ما برای اجرای الگوی کشت که از برنامه دوم توسعه است و اجرا نشده است‌. ما نمی‌توانیم در این حوزه دستوری کار کنیم چرا که کشاورزی خصوصی‌ترین حوزه اقتصاد کشور است و باید با تشویق کشاورزان را به سمت تولید محصولات بهینه، هدایت کنیم و این مهم با اصلاح قیمت خرید صورت می‌گیرد.

افزایش قیمت خرید باعث افزایش ۲۵ درصدی تولید برنج در سال جاری شد. در سایر محصولات هم افزایش تولید داشتیم. راه بعدی هم بخشودگی آب بهاست و هر کشاورزی الگوی کشت را رعایت کند از بخشودگی آب‌بها بهره‌مند می‌شود.

با اجرای این طرح‌ها به سمت اصلاح الگوی کشت می‌رویم. ساداتی‌نژاد تاکید کرد: حمایت از تولیدات کشاورزی وظیفه ماست و در جایی که قیمت محصول کمتر از میزان هزینه باشد ما وارد شده و اجازه نمی‌دهیم کشاورز ضرر کند.. .


بازنشر از : مهر

وزارت جهاد کشاورزی

سید جواد ساداتی نژاد

شورای عالی استان‌ها