مهران محمدی امین

قیمت دلار دلار آیا توافق ایران عربستان محموله ارزی بزرگ درهم را به بازار ایران تزریق می کند؟ بازار مالیاقتصادآنلاین نوشت:توافق ایران و ع

1401\12\21 20:44:13


آیا توافق ایران عربستان محموله ارزی بزرگ درهم را به بازار ایران تزریق می کند؟

آیا توافق ایران عربستان محموله ارزی بزرگ درهم را به بازار ایران تزریق می کند؟ بازار مالیاقتصادآنلاین نوشت:توافق ایران و عربستان اوضاع را برای بازار ارز مهیا کرده تا روند کاهشی به خود گیرد و از تنش هایی که ظرف هفته های گذشته در افزایش بی سابقه نرخ تجربه کرده است، رهایی یابد.

نرخ ها کاهشی شده، مردم اغلب فروشنده اند و صرافی ها کمتر تمایلی به خرید ارز دارند، اما مهمتر از همه اینها، اعلام خبر عرضه یک محموله قابل توجه درهم در بازار است که می تواند تیر نهایی برای کاهش شدید نرخ ارز باشد تا جایی که نرخ دلار را به تحلیل صرافی ها، به نیمه کانال ۳۰ هزار تومانی هم پایین ببرد.

اما اینکه عرضه درهم مشخصا چه اثری در بازار داشته و چطور افسار بالا رفتن قیمت دلار را خواهد کشید هم در جای خود قابل بحث خواهد بود. برخی خبرها حکایت از عرضه یک محموله بزرگ درهم در بازار دارد که به زودی اتفاق خواهد افتاد. آن هم درست بعد از روند کاهشی که قیمت دلار ظرف روزهای گذشته به دلیل توافق عصر جمعه ایران با عربستان و استقبال بسیاری از کشورهای دنیا از این توافق، تجربه کرده است.

روزهای متمادی است که بازار ارز با تلاطمات بسیاری مواجه است و قیمتها مدام رو به افزایش بوده اند، اما در کنار اقدامات مثبت بانک مرکزی در کاهش محدودیت‌های قیمتی بر بازار ارز، با رفت و آمد گروسی به تهران و بازدید از تاسیسات اتمی ایران، مذاکره با مقامات مختلف و عالیرتبه کشور و در نهایت سیگنال مثبتی که لبخندهای وی به بازار ارز مخابره کرد، روند کاهش قیمت به صورت جزئی در بازار آغاز شد؛ اما آنچه که روند کنونی و ورود قیمت به کانال های ۳۰ هزار تومانی را هم برای بازار ارز در روزهای آینده متصور کرده، توافق ایران و عربستان پس از هفت سال است. هفت سالی که روابط تنش زای دو کشور منجر به اتفاقات عجیب و غریب در عرصه روابط بین المللی دو کشور شده و فشارها را بر ایران تشدید کرده بود، اما اکنون با این توافق و چشم انداز قیمت رو به کاهش گذاشته و چشم انداز ثبات در بازار ارز هم قابل رویت است. اما اثرگذاری خبر ورود یک محموله قابل ملاحظه از درهم و توزیع میان صرافی ها هم توانسته بخشی از جو بازار و توجه ها را به خود جلب کند؛ اما اینکه چرا درهم تا این اندازه بر روی بازار ارز ایران اثرگذار شده است هم در جای خود قابل بحث است.

فعالان بازار ارز و صرافی ها البته در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گویند که این محموله هم اگر قرار باشد توزیع شود میان صرافی های دولتی و بانکها عرضه خواهد شد و بعد از آن ممکن است به صورت مویرگی به دست صرافی های غیربانکی برسد. یکی از فعالان بازار ارز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می گوید: صحبت از عرضه عمده درهم به میان آمده است و صرافی ها منتظر هستند که این عرضه صورت گیرد تا اثر خود را در بازار به جای گذارد. وی می افزاید: البته هنوز عرضه کننده های عمده طبق ابلاغ بانک مرکزی، فروش به صرافی ها را عملیاتی نکرده اند، اما آنچه که مسلم است، این عرضه تاثیر خوبی بر بازار دلار و روند کاهشی آن خواهد داشت.

این فعال بازار ارز می گوید: با توجه به اهمیتی که درهم در حجم تبادلات تجاری و مدیریت اکثر حوالجات ایرانی دارد، سهم بالایی را هم در کنترل بازار ارز ایفا می کند؛ ضمن اینکه امارات به دلیل سابقه طولانی مدت فعالیت تجار و شرکتها، صرافها و چندین شعبه بانکی ایرانی از گذشته، محل مهمی برای تبادلات مالی ارزی ایران به شمار می آمده است بنابراین به طور قطع، حضور ارز این کشور در بازار ارز ایران می‌تواند زمینه را برای کاهش تقاضای دلار و به تبع آن، کاهش عرضه و نرخ دلار در بازار مهیا کند. یکی دیگر از فعالان بازار ارز در گفتگو با می گوید: دینار عراق هم به جهت حجم بالای صادرات ایران به این کشور و طلب ایران در ارقام میلیارد دلاری، اهمیت بالایی در نوسانات ارزی دارد. او می افزاید: اما در مجموع، درهم با توجه به برابری ثابت با دلار و سهولت تبدیل، بسیار در بازار ارز ایران موثر خواهد بود.

این فعال بازار ارز، با توجه به حجم عرضه صورت گرفته در روز جاری، اخبار خوب دو سه روز گذشته، هجوم مردم برای فروش ارز و عدم استقبال از خرید ارز از سوی متقاضیان، احتمالا شاهد کاهش بیشتر در نرخ ارز خواهیم بود. وی می افزاید: اگر دولت در روند کاهشی بازار را به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار کند و بدون دخالت، اجازه دهد که روند طبیعی بازار طی شود، مطمئنا پایداری نرخ ها بهتر خواهند شد. بیشتر بخوانید: پشت پرده نوسانات درهم چه بود؟ 35217.

.


بازنشر از : خبرآنلاین

قیمت دلار

دلار