مهران محمدی امین

شورای اقتصاد وزارت نیرو صنعت نفت وزارت نفت انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر انواع فراورده

1401\07\14 11:43:51


ازسرگیری مبادله برق ایران و ترکیه. تکذیب توقیف شناور ایرانی درباکو

انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر انواع فراورده‌های نفتی در سال گذشته،تکذیب توقیف شناور ایرانی در باکو ومبادله برق بین ایران و ترکیه از سر گرفته شد از مهمترین اخبار نفت و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر انواع فراورده‌های نفتی در سال گذشته، شفافیت صنعت نفت در دولت سیزدهم کلید خورد، استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت خطوط لوله انتقال فراورده، مبادله برق بین ایران و ترکیه از سر گرفته شد، تکذیب توقیف شناور ایرانی در باکو، طرح بزرگ آبرسانی به سنندج در ایستگاه پایانی و کشف ۳۸۲ فقره سرقت سیم و تجهیزات برق‌رسانی در کشور گزیده‌ای از مهمترین اخبار در هفته جاری بودند.

انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر انواع فراورده‌های نفتی در سال گذشته ارسلان رحیمی مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در بیست و دومین سالگرد تأسیس این شرکت گفت: شرکت خطوط لوله و نفت ایران شرکتی به وسعت ۱۴ هزار کیلومتر درسطح ایران است و وظیفه استخراج نفت در منطقه جنوبی کشور را به عهده دارد، همچنین انتقال فرآورده‌های نفتی و رنگی نیز برعهده این شرکت است. همچنین در سال گذشته ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال فرآورده‌های نفتی وجود داشت که با نفتکش‌های ۳۰ هزار لیتری و به تعداد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفتکش، این فراورده ها منتقل شد که این مسأله مخاطرات جانی و مالی نیز به دنبال دارد. شفافیت صنعت نفت در دولت سیزدهم کلید خورد وزارت نفت در دولت سیزدهم به‌منظور شفافیت فعالیت‌ها و فرآیندهای خود اقدام‌های اساسی را در پیش گرفت.

از تکمیل و راه‌اندازی سامانه مجوزها گرفته، تا اصلاح رابطه مالی با دولت و پیشگامی در پاسخگویی و دسترسی آزاد به اطلاعات از جمله فعالیت‌هایی بوده است که در دوره یک‌ساله دولت سیزدهم به‌طور جدی پیگیری شد. وزارت نفت همچنین با پیوستن به پنجره خدمات هوشمند دولت، دسترسی افراد جامعه را به خدمات خود تسهیل کرد و با تکمیل و توسعه سامانه شفافیت، این وزارتخانه به‌منظور تسهیل شفافیت فعالیت‌ها و فرآیندهای خود برای جامعه اقدام کرد. موفقیت ایران در احراز سمت کلیدی در مجمع کشورهای صادرکننده گاز نمایندگان کشورهای عضو در هیئت اجرایی بیست‌وچهارمین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در سومین روز این نشست پس از مصاحبه با کاندیداهای واجد شرایط، محمدامین نادریان، کاندیدای کشورمان را برای این پست مهم با رأی بالا انتخاب کردند.

نادریان برای دو دوره سه‌ساله به مجمع کشورهای صادرکننده گاز در دوحه قطر اعزام می‌شود. استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت خطوط لوله انتقال فراورده ارسلان رحیمی، مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: ما در روز می‌توانیم سه میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه فرآورده انتقال دهیم در حالی که یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز فرآرده های نفتی در حال انتقال هستند. به عبارتی تنها ۵۰ درصد ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که لازم باشد این ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و رفع نیاز می‌کند. کاهش ۲۶ درصدی بارندگی در تهران سخنگوی صنعت آب در نشست خبری صنعت آب کشور گفت: در دو سال آبی گذشته شرایط کم آبی را دنبال کردیم به طوری که رودخانه‌های آبی کاهش قابل توجهی داشتند و کم آبترین سال‌های آبی را داشتیم. با این حال استان‌هایی بودند که بالای ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشتند که شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، سمنان، همدان، زنجان و خوزستان بودند.

پایتخت نیز کاهش ۲۶ درصدی بارندگی را داشت و تنها سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بارندگی مثبت داشتند. صادرات بدون وقفه نفت و میعانات گازی ایران به بازارهای هدف «جواد اوجی» با بیان اینکه فروش و صادرات نفت خام، میعانات و فرآورده‌های نفتی بدون وقفه در حال انجام است، اظهار کرد: هم‌اکنون صادرات بدون هیچ‌گونه مشکلی جریان دارد. هم‌اکنون هیچ‌گونه توقفی در صادرات نفت خام ایجاد نشده است و کشورهای غربی به‌خصوص ایالات متحده آمریکا بارها بر صحت این موضوع اعتراف کرده‌اند.

تبلیغات
چاه ارت - اعلام حریق
چاه ارت - اعلام حریق

کالای برق لِنا - LENA با سابقه ای درخشان در صنعت برق کشور و در زمینه ی تامین کالای برق,اجرای پروژه های الکتریکال و هوشمند سازی برق ساختمان فعالیت میکند.

مبادله برق بین ایران و ترکیه از سر گرفته شد وزیر نیرو در حاشیه بازدید و افتتاح نمایشگاه محصولات نوآورانه و فناورانهدر پاسخ به خبرنگار مهر با اشاره به سفر اخیرش به ترکیه گفت: در سفر ترکیه دو مساله در دستور کار قرار داشت یکی مذاکره با وزارت انرژی ترکیه برای مبادلات برق که اخیراً در مرز ترکیه سیستم بک تو بک نصب شده است و از طریق این سیستم امکان مبادله برق را فراهم شده است. این مبادله از روزهای گذشته شروع شده و تا ۶۰۰ مگاوات مبادله برق انجام شده یعنی مبادله برق ظرفیت ۶۰۰ مگاواتی دارد. وی افزود در این سفر با وزیر انرژی ترکیه مذاکرات و گفت و گو هایی انجام شده و به توافق رسیده ایم که مبادلات برق را بین ایران و ترکیه از سر بگیریم.

زیرا متأسفانه سالیان زیادی است که این مبادله قطع شده بود و از این طریق بتوانیم زمان‌هایی که برق مازاد داریم، برق را صادر کینم. همچنین از طریق ترکیه و به کشورهای همسایه صادرات برق خواهیم داشت و در زمان‌هایی که نیاز به مصرف بیشتری داشته باشیم امکان دریافت برق از آن مسیر برقرار خواهد بود. این موارد از جمله توافقاتی بوده که با وزارت انرژی ترکیه داشته ایم.

توقیف شناور ایرانی در باکو تکذیب شد شرکت کشتیرانی دریای خزر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شناور متعلق به شرکت کشتیرانی دریای خزر که از مبدأ بندر انزلی عازم بندر آکتائو قزاقستان بوده، به دلیل اوضاع نامساعد جوی و سرعت بالای وزش باد در مسیر، مجبور به توقف و پهلوگیری در یکی از پناهگاه‌های جنوب آذربایجان و باکو شده و به محض مساعد شدن اوضاع جوی به مسیر خود ادامه خواهد داد. تصویب طرح توسعه ۷ نیروگاه گازی در شورای اقتصاد محمد رمضانی در جریان سفر به استان اردبیل و بازدید از روند ساخت واحدهای جدید نیروگاه سبلان گفت: در حال حاضر بیش از هفت هزار مگاوات واحد گازی قابلیت تبدیل به سیکل‌ترکیبی دارند. البته احداث واحدهای بخار نیروگاه سبلان اردبیل در قالب قرارداد بیع‌متقابل با شرکت مادرتخصصی برق حرارتی برای افزایش تولید برق، پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین رشد راندمان نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی در دستور کار قرار گرفته است.‌ رمضانی افزود: در حال حاضر بیش از هفت هزار مگاوات واحد گازی قابلیت تبدیل به سیکل‌ترکیبی دارند که برای امسال مجوز تبدیل دو هزار و ۵۰۰ مگاوات واحد گازی در هفت ساختگاه از سوی شورای اقتصاد دریافت شده است.

کشف ۳۸۲ فقره سرقت سیم و تجهیزات برق‌رسانی در کشور ۳۸۲ فقره سرقت سیم و تجهیزات برق‌رسانی با اجرای طرح مقابله با سارقان سیم و تجهیزات برق‌رسانی در کشور کشف شد. راستی آزمایی اصل خصوصی سازی شرکت‌های پتروشیمی علی قنبری اقتصاد دان و استاد دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با خصوصی سازی شرکت‌های پتروشیمی به خبرنگار مهر می‌گوید: خصوصی سازی در گذشته انجام شده و نواقصی دارد و باید آن را برطرف کرد. نمی‌توان مالکیت واحدهایی که خصوصی سازی شده اند را مجدداً به دولت بازگرداند و مجدداً راه خصوصی شدن را بپیمایند.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت سیزدهم باید خصوصی سازی واقعی شرکت‌های پتروشیمی را به صورت جدی دنبال کند، اضافه کرد: دولت سیزدهم باید این نکته را در نظر بگیرد که نباید شرکت‌های بزرگ پتروشیمی به افراد نالایق سپرده شود، زیرا در این صورت مجدداً شاهد فسادهای افسار گسیخته هستیم که در گذشته هم اتفاق افتاده است. تقاضا و مصرف انرژی بیشتر از تولید است مجید چگینی در نشست هیئت‌مدیره این شرکت که به میزبانی شرکت انتقال گاز ایران برگزار شد، گفت: شرط تأمین پایدار گاز برای بخش‌های مختلف کشور و مردم این است که شرکت انتقال گاز ایران مأموریت خود را که انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره‌ور گاز طبیعی است، به‌درستی انجام دهد. وی با بیان اینکه تقاضا و مصرف انرژی بالاتر از تولید است و در این مقطع، مدیریت مقدار مصرف در همه بخش‌ها اهمیت بالایی دارد، اظهار کرد: اکنون باید تلاش کنیم با بهره‌گیری از فناوری‌های نو و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی، گام‌های مؤثری برای افزایش بازده انتقال گاز و خدمت بیشتر به کشور برداشته شود.

طرح بزرگ آبرسانی به سنندج در ایستگاه پایانی حبیب‌الله علی‌اصغری، مجری طرح آبرسانی به سنندج از پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی عملیات اجرایی سامانه انتقال آب به سنندج خبر داد و گفت: این طرح بزرگ آبرسانی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: تأمین آب شرب سنندج با پیگیری‌های صورت‌گرفته برای تحقق پروژه‌های حوضه آب استان کردستان و باهدف پایان‌دادن به دغدغه کیفی و کمی آب شرب این شهر، به‌عنوان یکی از پروژه‌های ویژه در نظر گرفته شد. اصغری ادامه داد: باوجود محدودیت‌های منابع مالی کشور تلاش‌ها برای ایجاد زیرساخت در توسعه پایدار استان کردستان با جدیت پیگیری شد و در این باره بحث آب شرب سنندج از اولویت‌دارترین پروژه‌های کشور در وزارت نیرو قرار گرفت..

.


بازنشر از : مهر

شورای اقتصاد

وزارت نیرو

صنعت نفت

وزارت نفت