مهران محمدی امین

بررسی وضعیت ملی مس در بازار سهام/ چگونه ارزش فملی ۸۰هزار میلیارد تومان آب رفت؟

1401\06\07 15:10:16


بررسی وضعیت ملی مس در بازار سهام. چگونه ارزش فملی ۸۰هزار میلیارد تومان آب رفت؟

بررسی وضعیت ملی مس در بازار سهام/ چگونه ارزش فملی ۸۰هزار میلیارد تومان آب رفت؟

- اخبار اقتصادی - به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت ملی صنایع مس ایران (نماد فملی) از اواخر سال گذشته علی‌رغم عملکرد تقریباً مطلوب مدیریت وقت شرکت و دستیابی به رکورد فروش (315.5 هزار تن کاتد مس و  فروش محصول به‌ارزش 82 هزار میلیارد تومان) در پیچیده‌ترین دوره تحریم‌ها با تغییرات مدیریتی مواجه شد و در تاریخ 25 اسفند 1400 سکان این شرکت بزرگ به علی رستمی داده شد.
بررسیهای آماری نشان می‌دهد ظرف مدت دو ماه از استقرار مدیرعامل جدید، قیمت جهانی مس از 10.800 دلار به 6956 دلار سقوط کرد که در زمان حاضر در دامنه 8100 دلار قرار دارد.

جدای از افت 20درصدی قیمتهای جهانی که در یک مقطع زمانی محدود در فصل بهار رخ داد به‌نظر می‌رسد خروج منابع مالی سهامداران خرد از شرکت به‌دلیل هوشمند بودن بازار رخ داده باشد و کنار کاهش قیمت‌های جهانی و برخی بی‌تدبیری‌ها در حوزه بازارگردانی و مدیریت سهام، ارزش بازار شرکت مس از بیش از 300هزار میلیارد تومان به حدود 220 الی 230 هزار میلیارد تومان  سقوط کرد.
بر این اساس قیمت هر سهم شرکت در شروع سال 1401 حدود 762 تومان (با سرمایه 40 همت و ارزش بازار 304 همت) بوده است و اکنون بعد از گذشت چند ماه قیمت هر سهم روند نزولی خود را طی می‌کند.

روند نزولی قیمت سهم باعث شد سازمان بورس اوراق بهادار مجبور به چندین مرحله تذکر جدی به او شود.
باید تأکید کرد شرکت مس که روزگاری جایگاه سوم را در بازار سرمایه (پس از فارس و فولاد) در اختیار داشت، اکنون با برخی بی‌تدبیری و سوءمدیریت رخ‌داده پس از شرکت میدکو (با سودی 10 برابر کمتر از فملی: معادل 4.5 همت) به جایگاه چهارم تقلیل یافته است.
بررسیها نشان می‌دهد هم‌اکنون ارزش بازار فملی دقیقاً برابر سهام کگل شده است که سود آن 1.8 برابر کمتر از فملی در سال 1400 بوده است (50 همت سود خالص فملی در مقایسه با 28 همت سود خالص کگل) که جای تأسف برای مسئولان و کارگران و مدیران خدوم شرکت ملی صنایع مس دارد.
 

 
 کاهش شدید حجم معاملات شرکت از میانگین 85 میلیون سهم در 90 روز گذشته به 56 میلیون در 30 روز گذشته و متعاقباً به 43 میلیون سهم در روزهای جاری نشان می‌دهد که شرکت علی‌رغم تأکید جدی رییس جمهور محترم و مردمی مبنی بر صیانت از بازار سرمایه، توجهی به مسایل اقتصادی نمی‌گذارد و سقوط ارزش معاملات سهام را از میانگین 90روزه 60 میلیارد تومان به 24 میلیارد تومان شاهد هستیم.
. .


بازنشر از : تسنیم