مهران محمدی امین

تجارت نیوز/ قیمت بلیت پرواز ایران و قطر به ۶۰ میلیون تومان رسید. این در حالی است که ایران برنامه تجارت یک میلیارد دلاری با قطر داشت.

1401\05\29 18:07:00


بلیت پرواز ایران و قطر ۶۰ میلیون!

تجارت نیوز/ قیمت بلیت پرواز ایران و قطر به ۶۰ میلیون تومان رسید. این در حالی است که ایران برنامه تجارت یک میلیارد دلاری با قطر داشت.

قیمت بلیت پرواز ایران و قطر به ۶۰ میلیون تومان رسید.

این در حالی است که ایران برنامه تجارت یک میلیارد دلاری با قطر داشت. حالا برخی از بازرگانان می‌گویند با این هزینه‌های پرواز و اقامت در قطر، امکان سفر به قطر برای آنها کم می‌شود و به دنبال آن معاملات هم کاهش پیدا می‌کند.«قطر، بازاری بکر و آماده برای حضور تجار ایرانی است.» این گفته علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در سفر به قطر بود. اما حالا تجار ایرانی برای حضور در این بازار بکر و آماده در همان گام اول با مشکل مواجه شدند، یعنی تهیه بلیت هواپیما ایران و قطر که تا ۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.نرخ بلیت هواپیما در ماه‌های گذشته حواشی زیادی داشت.

به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها چندان به دستورات وزیر و سازمان مرتبط توجهی ندارند و قیمت‌های خود را برای پروازها تعیین می‌کنند. نمونه آن پرواز تهران به نجف بود که تا ۵۰ میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شد. اما این تنها خط هوایی نیست که هزینه‌های سرسام‌آور دارد.در روزهای اخیز سفر به قطر نیز برای مسافران هزینه‌های نجومی پیدا کرده است.

فقط یک ایرلاین داخلی به مقصد قطر پرواز دارند. آن هم هفته‌ای یک بار که جوابگوی نیاز مسافران نیست. انتخاب مسافران باید از میان ایرلاین‌های خارجی باشد.بلیت پرواز ایران و قطر ۶۰ میلیون تومانهزینه سفر با ایرلاین‌های خارجی ارزان نیست.

بلیت سفر تهران/ دوحه به صورت رفت و برگشت در برخی از ایرلاین‌ها تا ۶۰ میلیون تومان می‌رسد. البته این نرخ ثابت نیست و بیشتر هم می‌شود.قیمت بلیت سفر به قطر در یکی از این ایرلاین‌ها برای رفت و برگشت حدود ۴۰ میلیون تومان است. در یکی دیگر از ایرلاین‌ها قیمت بلیت پرواز به دوحه به ۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

بلیت ارزان‌تر هم پیدا می‌شود؛ ۱۳ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان، البته پروازهایی که با تاخیر و توقف چند ساعته در بین مسیر صورت می‌گیرد.اپراتور یک آژانس هواپیمایی می‌گوید: «هیچ کدام از ایرلاین‌های ایرانی در این مسیر پرواز ندارند. در حال حاضر فقط ایران ایر می‌تواند پرواز داشته باشد، اما در سیستم هم که بررسی کردم هیچ پروازی از سوی این ایرلاین به قطر فعلا ارائه نمی‌شود.»در حالی بلیت پرواز به قطر تا ۶۰ میلیون تومان رسیده است که ماه گذشته تا سقف ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد.کاهش تجارت با قطر در راه استضمن اینکه این تنها هزینه‌ای نیست که مسافر باید بپردازد. هزینه اقامت و هتل در قطر نیز بار دیگری است که روی دوش مسافران است.

هزینه‌ای که صدای تجار ایرانی را هم در آورده است و می‌گویند با این شرایط، انجام کارهای تجاری‌شان را به عقب می‌اندازند که به دنبال آن مشتری‌ها هم از دست می‌رود. به عبارتی یعنی به خطر افتادن بازار تجاری ایران با قطر.محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «فارغ از هزینه بالای پرواز، برای اقامت الزاما باید از هتل‌های منتخب دولت قطر استفاده کرد. شما حق استفاده از سایر هتل‌ها و اقامت دیگر را ندارید.

حتی اگر بخواهید در جای دیگر اقامت داشته باشید باید هزینه هتل منتخب را برای اخذ ویزا بپردازید.»یکی دیگر از بازرگانان ایرانی می‌گوید: «برای انجام معامله‌ای باید هفته گذشته به قطر سفر می‌کردم. برای یک هفته با یک حساب سرانگشتی و هزینه حمل‌ونقل در قطر تا ۲۰۰ میلیون تومان هم باید هزینه می‌کردم. منصرف شدم و آن را فعلا به تعویق انداخته‌ام.

احتمال اینکه طرف معامله خود را از دست دهم، زیاد است.»شوآف برنامه تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قطرمحمد میرانی می‌گوید: «در سفری که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری سال گذشته به قطر داشت، برنامه تجارت یک میلیارد دلاری ایران و قطر مطرح شد.»عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر ادامه می‌دهد: «با این حجم از هزینه پرواز و اقامت شاید نیمی از آن محقق شود. به نظر می‌رسد برنامه تجارت ایران و قطر در حد شوآف باشد.»علت گرانی پرواز تهران-دوحهعضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر درباره علت گرانی این پروازها می‌گوید: «علت اصلی گرانی بلیت این خط هوایی، کم کردن تعداد پروازها به نصف است. پیگیری‌هایمان برای علت کم کردن تعداد این پروازها تاکنون به جایی نرسیده است.»اما چرا ایرلاین‌های داخلی ایران به قطر پرواز ندارند؟ میرانی در این مورد می‌گوید: «ایرلاین‌هایی هستنند که قصد راه‌اندازی پرواز در این خط هوایی را داشته باشند، اما از سوی قطر مجوزی صادر نمی‌شود.»او می‌گوید: «باید سازمان‌ها و مقامات دولتی ما این موضوع را پیگیری کنند.

تاکنون اقدامی در این مورد نداشته‌اند. باید توجه داشته باشیم که هزینه‌های سفر به قطر به مرور انگیز تجار ایرانی را کم می‌کند.»همه اینها در حالی است که جام جهانی قطر تا چند ماه دیگر برگزار می‌شود و تجار و برخی از فعالان حوزه گردشگری آن را یک فرصت برای ایران می‌دانند. با این شرایط اما به نظر می‌رسد ایران چندان نمی‌تواند از این فرصت تجاری استفاده کند.تلاش خبرنگار برای گفتگو با سازمان هواپیمایی کشور و انجمن ایرلاین‌ها درباره وضعیت ایرلاین‌ها به جایی نرسید..

.


بازنشر از : آخرین خبر