مهران محمدی امین

سید روح الله لطیفی اندونزی تجارت خارجی صادرات غیرنفتی سخنگوی کمیسیون توسعه

1402\03\01 17:34:14


تجارت یک میلیارد دلاری ایران با اندونزی. فولاد ۹۵ درصد صادرات تهران به جاکارتا

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: تجارت غیرنفتی ایران و اندونزی در سال گذشته به حدود یک میلیارد دلار رسید که حدود ۸۴۷ میلیون دلار سهم صادرات و ۱۱۹ میلیون دلار سهم واردات بوده است.

سید روح‌الله لطیفی اظهار داشت: در سالی که گذشت تجارت مشترک میان ایران و اندونزی به حدود یک میلیارد دلار رسید که از این عدد حدود ۸۴۶ میلیون دلار سهم صادرات ایران به اندونزی و حدود ۱۱۸ میلیون دلار سهم واردات از این کشور بوده است.

وی درباره جزئیات تجارت وزنی میان دو کشور نیز بیان کرد: برآوردها نشان می‌دهد که ایران در سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا تجارت با اندونزی داشته که از این رقم حدود یک میلیون و ۷۲۵ هزار تن صادرات ایران بوده و ۹۳ هزار تن نیز سهم واردات بوده است. سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره جزئیات کالایی تجارت مشترک میان دو کشور نیز توضیح داد: نگاهی به سبد صادراتی ایران به اندونزی نشان می‌دهد که بخش مهمی از صادرات را تنها یک کالا تشکیل داده است. ۹۵ درصد از کل صادرات ایران به این کشور به محصولات فولاد و آهن اختصاص دارد و محصولاتی همچون زعفران، ادویه، کشمش، خرما و محصولات نفت‌پایه پالایشگاهی و قیر نیز دیگر کالاهایی بوده که اندونزی از ایران وارد کرده است.

تبلیغات
خودرو
خودرو

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

لطیفی درباره کالاهایی که ایران از اندونزی وارد کرده توضیح داد: ماهی‌های زینتی، نارگیل، قهوه، روغن پالم، واکسن، الکل‌های صنعتی، لاستیک، زغال، کاغذ و مقوا، پنبه و برخی لوازم یدکی خودرو و موتورسیکلت و پرینتر عمده کالاهایی بوده که در این مدت از اندونزی وارد شده است. وی با بیان این‌که در دولت سیزدهم تحول قابل توجهی در تجارت مشترک با اندونزی به ثبت رسیده است، توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ بالاترین میزان صادرات ایران به اندونزی در ۱۰ سال گذشته به ثبت رسید. آمارها نشان می‌دهد که ما در سال ۱۳۹۲ حدوداً ۵۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۵، ۱۷۳ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۹ حدوداً ۶۷۴ میلیون دلار صادرات به اندونزی داشتیم.

به این ترتیب آمار ثبت شده در ۱۴۰۰ که بیش از یک میلیارد دلار بوده بالاترین صادرات در این حوزه است. با وجود آنکه صادرات در سالی که گذشت قدری کاهش پیدا کرده اما با توجه به توسعه روابط دو کشور و همچنین سفر رئیس جمهور به اندونزی پیش‌بینی می‌شود که توسعه‌ای قابل توجه در روابط میان دو طرف به ثبت برسد.. .


بازنشر از : مهر

سید روح الله لطیفی

اندونزی

تجارت خارجی

صادرات غیرنفتی