مهران محمدی امین

وزارت جهاد کشاورزی رفع تعهد ارزی بازگشت ارز صادراتی شیرخشک وزارت جهاد کشاورزی ا

1401\07\22 15:08:06


تعهد ارزی صادرکنندگان شیرخشک صنعتی موقتا برداشته شد

وزارت جهاد کشاورزی از رفع تعهد ارزی صادر کنندگان شیر خشک صنعتی و همچنین کاهش تعهد ارزی پرتقال و نارنگی و سیب درختی به ۵۰ درصد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محسن شیراوند سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از رفع تعهد ارزی صادر کنندگان شیر خشک صنعتی و همچنین کاهش تعهد ارزی پرتقال و نارنگی و سیب درختی به ۵۰ درصد خبر داد و گفت: این مهم، در راستای حمایت، توسعه تولید و صادرات محصولات کشاورزی انجام شده است.

به گفته وی، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان شیر خشک صنعتی، صفر درصد و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان پرتقال و نارنگی و سیب درختی به ۵۰ درصد کاهش یافته است. شیراوند درباره رفع تعهد ارزی صادرکنندگان شیرخشک گفت: شاهد کاهش قیمت جهانی شیرخشک بودیم و این مساله سبب شد که تولید و صادرات این محصول با چالش مواجه شود؛ پس برای ادامه حیات این صنایع و حفظ و توسعه بازارهای صادراتی که پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها ایجاد شده بود، موقتاً تعهد ارزی صادرکنندگان شیر خشک صنعتی برداشته شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش تعهد ارزی صادرکنندگان پرتقال، نارنگی و سیب درختی اشاره و خاطرنشان کرد: برای آنکه بتوانیم در بازار چین و منطقه قدرت رقابت داشته باشیم و سهمی از بازار را در اختیار بگیریم، این مهم انجام شده است.

این مقام مسؤول ادامه داد: همزمان وارد فصل برداشت این محصولات می‌شویم و هرساله شاهد وجود مازاد این محصولات در کشور نیز هستیم که سبب ورود دولت و خرید تضمینی این محصولات خواهد شد. سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به دلیل کاهش مداخلات دولت در خرید، کاهش تعهد ارزی این محصولات را به عنوان مشوق صادراتی لحاظ کرده‌ایم. شیراوند با بیان اینکه رفع و یا کاهش تعهدات ارزی موقتی است، یادآور شد: با رصد بازار، میزان تولید و مصرف را پیش‌بینی می‌کنیم و در صورت لزوم آن را تغییر می‌دهیم.

وی گفت: این مهم قابل تغییر است و برای ذخیره‌سازی میوه شب عید و قیمت مناسب آن مشکلی ایجاد نمی‌شود.. .


بازنشر از : مهر

وزارت جهاد کشاورزی

رفع تعهد ارزی

بازگشت ارز صادراتی

شیرخشک