مهران محمدی امین

آزمایشگاه مواد شیمیایی کسب و کار در این مبحث قصد داریم اطلاعاتی جامع و مفید برای آشنایی با عنصر جیوه با خلوص آزما

1401\06\07 15:58:13


جیوه آزمایشگاهی چیست؟

در این مبحث قصد داریم اطلاعاتی جامع و مفید برای آشنایی با عنصر جیوه با خلوص آزمایشگاهی را بیان کنیم.

جیوه یکی از زیباترین عناصر در طبیعت به شمار می‌رود.

فلز است، اما به شکل مایع است و رنگی درخشان و نقره‌ای براق دارد. این عنصر خاص و منحصر بفرد دارای وزن زیادی در حجم کم است و یکی از سنگین‌ترین عناصر به شمار می‌رود. عنصر جیوه به وفور در طبیعت یافت نمی‌شود و در عین حال در صنایع فراوانی کاربرد دارد و دقیقاً به همین جهت است که از اهمیت زیادی در تولید انواع مصنوعات صنعتی برخوردار است.

این عنصر در بازارهای جهانی در دو شکل آزمایشگاهی و صنعتی یافت می‌گردد. نوع صنعتی این محصول عموماً به صورت ناخالص و فله‌ای و در بالک های بزرگ یافت می‌شود که البته جیوه در این حالت بیشترین استفاده را در بخش صنعت دارد به این دلیل که در این حالت این عنصر دارای قیمت نازل‌تر از نوع آزمایشگاهی آن بوده و از طرف دیگر عموماً صنایع نیازی به خلوص بالای این محصول در تولیدات خود ندارند. نوع دیگر جیوه‌های صنعتی، جیوه‌های بازیافتی نام دارد.

نوع بازیافتی این محصول در واقع به جیوه هایی گفته می‌شود که یک یا چند بار در فرایند تولیدات صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و پس از پایان کاربری دوباره به چرخه ارائه در بازار بازگشته‌اند. این دسته از محصولات علاوه بر اینکه خلوص پایینی دارند، طی فرایندهای صنعتی دارای آلودگی‌های مختلف نیز شده‌اند. اما همانطور که می‌دانیم انواع محصولات شیمیایی در یک طبقه بندی دیگر نیز تولید می‌گردند که عنصر جیوه نیز از این قاعده مستثنی نیست و آن طبقه بندی آزمایشگاهی است.

تبلیغات
فروش مواد شیمیایی
فروش مواد شیمیایی

بیشتر مواد شیمیایی صنعتی از خارج از ایران وارد می شود. چون یافتن مواد شیمیایی خالص کار سختی است. مواد شیمیایی صنعتی در بخش های مختلف صنایع تولیدی، پوشاک، بهداشتی، داروسازی، پزشکی، رنگ سازی، کاغذ و جوهرسازی، مواد غذایی، مواد پلاستیکی، صنایع نساجی، فولاد و ذوب آهن و … مورد استفاده قرار می گیرند. محل نگهداری مواد شیمیایی صنعتی معمولا در انبار های تهران است اما ارسال آن به کلیه شهرهای ایران به سهولت انجام می شود.

به طور کلی هر محصولی که در طبقه بندی آزمایشگاهی تولید می‌گردد، دارای خلوص بسیار دقیق و بالا بوده و حتی در این خلوص در دسته بندی‌های مختلف در پکیج‌های بسیار کوچک تا بزرگ تولید می‌گردند. در بازارهای جهانی محصولات شیمیایی آزمایشگاهی دارای قیمت ارزنده‌تر از انواع صنعتی خود هستند و در کاربردهای دقیق و گران قیمت و با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. جیوه‌های آزمایشگاهی برخلاف انواع صنعتی آن از درجه خلوص بالا و در عین حال دقیقی برخوردار هستند، به گونه‌ای که خلوص این نوع جیوه‌ها از ۹۹.۹۹ در صد آغاز و تا ۹۹.۹۹۹۹ الی ۱۰۰ درصد متغیر است.

این دقت در خالص سازی جیوه‌ها که در کارخانه‌های پیشرفته آزمایشگاهی صورت می‌پذیرد نشان از اهمیت این موضوع در کاربردهای این محصولات در امور تحقیقاتی و صنایع دقیق دارد. باید این نکته را متذکر شد که نباید میان خلوص و چگالی جیوه اشتباه شود. در واقع طبق آنچه گفته شد کارخانه‌های مواد شیمیایی آزمایشگاهی، تمام تکنولوژی و علم خود را صرف خالص سازی جیوه می‌کنند نه بالابردن چگالی آن، زیرا چگالی یک امر ذاتی در هر عنصر به شمار می‌رود و قابل کاهش یا افزایش نیست و در صورت دستکاری در آن ماهیت عنصر از بین می‌رود.

معمولاً بسته بندی‌های محصولات آزمایشگاهی برخلاف انواع صنعتی از مقادیر کم آغاز می‌شوند. معمولاً بسته بندی‌های این محصولات از ۲۵ گرم آغاز و تا ۱ کیلوگرم در طبقه بندی آزمایشگاهی ادامه دارد. بسته بندی‌های محصولات آزمایشگاهی عموماً دقیق‌تر و ایمن هستند و بر روی آنها اطلاعات کامل آنالیز محصول قرار داده می‌شود.

جیوه‌های آزمایشگاهی در صنایع فراوانی کاربرد دارند از جمله در صنایع ساخت انواع ترانزیستور و بردهای الکتریکی، انواع فشارسنج‌های دقیق، انواع تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی و مراکز علمی و صنایع آینه سازی و ده‌ها کاربرد دیگر. به طور خلاصه می‌توان گفت عموماً جیوه‌های آزمایشگاهی بهدلیل قیمت گران‌تر خود به نسبت انواع صنعتی دارای متقضیان کمتر و در عین حال سختگیر تری در بازارهای جهانی است و همچنین نباید از این نکته غافل شد که این دسته از محصولات از فراوانی کمتری به نسبت انواع صنعتی خود برخوردار هستند، لذا جهت انتخاب جیوه مورد نظر ابتدا باید به صنعت مربوطه رجوع کرد و در کنار آن بودجه لازم را برآورد و در انتها به سراغ نوع صنعتی یا آزمایشگاهی این محصول رفت. .

.


بازنشر از : مهر

آزمایشگاه

مواد شیمیایی

کسب و کار