مهران محمدی امین

گوشت قیمت گوشت قرمز گرانی حرف های رئیس سازمان دامپزشکی درباره فروش گوشت اسب و الاغ، مجوز صادرات دام برای جام جهانی فوتبال و حیوانات خانگی

1401\06\07 18:13:00


حرف های رئیس سازمان دامپزشکی درباره فروش گوشت اسب و الاغ، مجوز صادرات دام برای جام جهانی فوتبال و حیوانات خانگی

حرف های رئیس سازمان دامپزشکی درباره فروش گوشت اسب و الاغ، مجوز صادرات دام برای جام جهانی فوتبال و حیوانات خانگی اقتصاد کلانایلنا نوشت:رئیس سازمان دامپزشکی اظهار داشت: مجوز صادرات ۴۰ تا ۴۵ هزار راس دام برای جام جهانی فوتبال از ایران داده شده است.

نشست خبری محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی به مناسبت هفته دولت برگزار شد. وی با بیان اینکه سازمان به دنبال مشخص کردن زمان ارائه خدمات به ارباب رجوع‌ها هست، افزود: اگر کارمند و مدیری به تاریخ مشخص شده برای ارائه خدمات به مردم کوتاهی کند بدون تردید آن شخص را عزل خواهم کرد. معاون وزیر کشاورزی با اشاره به کوتاه شدن تاریخ واردات نهاده دامی، تصریح کرد: ترخیص نهاده دامی طی بازه زمانی ۲۵ تا ۳ ماه انجام می‌شد اما واردات آن ۵ روزه شده است و اگر مدیری از این تاریخ عدول کند با آن برخورد قاطع خواهیم کرد. وی از تشکیل کمیته ارزی در سازمان دامپزشکی خبر داد و افزود: به منظور مدیریت در قیمت‌گذاری دارو این کمیته تشکیل شد.

شاید برخی این سخن را عنوان کنند که سازمان متولی قیمت گذاری نیست اما اگر بدانیم شخصی ۵ برابر یک دارو را در کشور عرضه می کند ما ورود می کنیم و قیمت را متعادل خواهیم کرد چرا که با افزایش قیمت دارو دامدار و تولید کنندگان از دارو استفاده نمی‌کنند و این سخن به معنی شیوع بیماری است پس ما باید حتی در قیمت‌ها مداخله کنیم. آقا میری با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باقی مانده دارویی را دام‌ها و طیور بررسی می‌کند، افزود: کمیته شیر بهداشتی با هدف صادرات شیر به اروپا تشکیل شد البته تلاش داریم که به مرور این شیر وارد چرخه بازار شود. به گفته رئیس سازمان دامپزشکی، ۲۲۲ آزمایشگاه در کشور فعال است که از این عدد ۴۰ درصد آن آزمایشگاه همکار است. در حال حاضر ۹۲۱ قلم دارو داریم ۲۷ قلم دارو فروش آن متوقف شد و ۱۴ قلم دارو تغییر ظاهری داشتند. این مقام مسئول از واکسینه کردن ۱۰۰ درصدی دام عشایر خبر داد و افزود : دام عشایر کوچ رو هستند از این رو بیماری این دام ها باید کنترل شود. وی با بیان اینکه ستاد مرکز ملی کشتارهای غیرمجاز تشکیل شده است، خاطر نشان کرد : عده‌ای از محل این کشتارها ارتزاق می‌کنند این کشتارها غیر مجاز است و گوشتی که بعد از کشتار در معرض هوای آزاد قرار بگیرد غیر بهداشتی است. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا، که آیا گزارشی از کشتار دام‌های مکروه و غیرحلال و فروش آن به سازمان داده شده است، افزود: گزارش فروش اسب و الاغ به دست ما رسیده است ولی در زمینه فروش سگ گزارشی به ما نداده‌اند. از مردم تقاضا داریم که از خرید گوشت در واحدهایی که کشتارها آنها خارج از پروسه دامپزشکی است اجتناب کنند. معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیون دوز واکسن در بخش دام نیاز داریم، افزود: ۹۱ درصد از نیاز از این بخش در داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۵۰ میلیون دوز را وارد می کنیم.

همچنین حدود ۱۰.۵ میلیارد دوز واکسن برای بخش طیور نیاز داریم که ۳.۵ میلیارد آن در داخل کشور تولید و ۷ میلیارد آن وارداتی است. آقا میری ادامه داد: حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در زمینه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیاز داریم که از این عدد حدود ۶۰ میلیون دوز در داخل کشور تولید می‌شود که اگر ۶۰ میلیون دوز دیگر هم در داخل تولید شود از خروج ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو از کشور جلوگیری می‌کنیم. رئیس سازمان دامپزشکی از توسعه روابط بین کشورها خبر داد و افزود: سازمان مذاکره با ۴۵ کشور را مد نظر قرار داده است چراکه هدف ما این است که برای تولیدکنندگان بازار ایجاد کنیم و رایزنی‌های ابتدایی برای تصاحب بخشی از بازار کشورهای آفریقایی را انجام دادیم. همچنین مسیر صادرات طیور به عراق بعد ۶ سال گشوده شد. علاوه بر این مجوز صادرات میگو به اتحادیه اروپا را اخذ کردیم و صادرات ماهیان گرم آبی و سردآبی را دریافت کردیم. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا که آیا مجوز صادرات بلدرچین را دریافت کردید چرا که صادرات آن به دلیل بیماری آنفلوانزای پرندگان به کشورهای حاشیه خلیج فارس ممنوع شده بود، افزود: گزارشی در این زمینه دریافت نکردم. به گفته معاون وزیر کشاورزی، مجوز صادرات ۴۰ تا ۴۵ هزار راس دام برای جام جهانی فوتبال از ایران داده شده است. وی از ریشه کن کردن ۵ بیماری در ۲ دوره آینده خبر داد و افزود: این بیماری ها عبارتند از آبله، تب برفکی، هاری، طاعون نشخوار کنندگان و شاربن. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی خبرنگار ایلنا، که آیا آماری از تعداد پت و حیوانات خانگی در دست است، خاطر نشان کرد: آخرین آماری که من دیدیم ۲ میلیون سگ بود که از نظر من این آمار واقعی نیست همچنین اینکه گفته می‌شود به ازای هر ۱۰ نفر یک نفر حیوان خانگی دارد صحت ندارد.

همچنین مبارزه با سگ‌های ولگرد بر عهده شهرداری است و اگر شهرداری مانند ترکیه برنامه آموزش سگ های ولگرد را در دستور کار قرار بدهد اقدام بزرگی است. بیشتر بخوانید : کالباس نیم میلیونی شد/ پس از گوشت و مرغ، سوسیس و کالباس از سفره مردم پرید از قیمت جدید گوشت در بازار مطلع شوید ۲۲۰ 46. .


بازنشر از : خبرآنلاین

گوشت

قیمت گوشت قرمز

گرانی