مهران محمدی امین

بدهکاران بانکی بانک مرکزی ایران بدهی مالی قراردادهای تسهیلات بانکی به‌صورتی تنظیم شود که به بانک‌ها این اختیار دا

1401\08\07 18:17:05


دستور جدی بانک مرکزی: بدهی مشتری را از اموال وی یا ضامن بگیرید

قراردادهای تسهیلات بانکی به‌صورتی تنظیم شود که به بانک‌ها این اختیار داده شود تا در صورت سررسید و عدم پرداخت مطالبات مستقیم بانک از مشتری، بدهی از حساب‌های بدهکار یا ضامن برداشته شود.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که دوم آبان ماه به بانک‌ها ابلاغ کرده است تأکید دارد: قراردادهای تسهیلات بانکی به‌صورتی تنظیم شود که به بانک‌ها این اختیار داده شود تا در صورت سررسید و عدم پرداخت مطالبات مستقیم بانک از مشتری، بدهی از حساب‌های انفرادی، اموال و اسناد او و ضامنش نزد بانک برداشت شود.

تغییر جدید در قراردادهای تسهیلات بانکی به دادنامه قطعی دیوان عدالت اداری درباره مفاد آئین‌نامه وصول مطالبات غیرجاری مؤسسات اعتباری (ریالی و ارزی) مربوط می‌شود. در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: از این پس، قراردادهای اعطای تسهیلات بانکی را به‌گونه‌ای منعقد کنند که مشتری (حسب مورد مستأجر، جاعل، فروشنده، عامل و …) و ضامن و یا ضامنین با شرط ضمن عقد به‌طور غیرقابل رجوع به مؤسسه اعتباری اختیار دهند که هرگونه مطالبات مستقیم خود را پس از سررسید و در صورت عدم پرداخت، از موجودی قابل برداشت هر یک از حساب‌های انفرادی مشتری و یا ضامنین (ریالی و ارزی)، اموال و اسناد آنان نزد مؤسسه اعتباری راسا و بدون نیاز به حکم قضائی یا اجرایی برداشت کرده و به حساب بدهی مشتری منظور کنند. همچنین تأکید شده: مشتری، ضامن و ضامنین در صورت اقدام مؤسسه اعتباری به شرح یاد شده حق هرگونه اعتراض و طرح دعوی را از خود سلب می‌کنند..

.


بازنشر از : مهر

بدهکاران بانکی

بانک مرکزی ایران

بدهی مالی