مهران محمدی امین

معدن صنعت و معدن کسب و کار سومین معدن تیتانیوم کشور با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار و جمعی از مسئول

1401\06\07 18:50:10


سومین معدن تیتانیوم در شمال شرق کشور افتتاح شد

سومین معدن تیتانیوم کشور با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار و جمعی از مسئولان روز گذشته افتتاح شد.

نگاه پُرامید ایرانیان، در انتظار تابش مهر خاوران، همواره خراسان را تجلی‌گاه طلوع آرزوهای این ملت سربلند کرده است.

جایی که خاک پرگوهرش، بستر خلاقیت صنعتگران بوده و آسمانش، عرصه پرتوافشانی متخصصان علم و فناوری است. در هفته دولت به پاسداشت خادمان ملت و نظام و بزرگواران عرصه علم، ایمان و عمل، شهیدان رجایی و باهنر، سومین معدن تیتانیوم کشور با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار حسین ابراهیمی کردیانی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار و امام جمعه بخش روداب سبزوار ششم شهریور ماه ۱۴۰۱ افتتاح شد. در نخستین سال از قرن جدید که با رهنمودهای مقام معظم رهبری، شعار «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» دلسوزان عرصه کارآفرینی را به فعالیت پرشور واداشته است، سبزوار میزبان متخصصان متعهدی بود که با تلاش بی وقفه خود، افتتاح یکی از بزرگترین پروژه‌های شمال شرق کشور را رقم زده اند تا سومین معدن تیتانیوم ایران در ۶۵ کیلومتری شهر تاریخی سبزوار، حوالی روستای آریان، به دست توانمند مهندسان ایرانی و با استفاده از تجهیزات داخلی، تنها در ۸ ماه به بهره برداری برسد.

بنیانِ این پروژه، سال ۱۳۹۱، با کشف معدن تیتانیوم توسط آقای نمازی و اخذ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت ۲۷ هزار تن، گذاشته شد؛ هرچند تا تکمیل مطالعات و فراهم آوردن امکانات، اجرای آن چند سال به طول انجامید. تااینکه با مطالعات دقیق زمین‌شناسی، عملیات ژئوفیزیکی، نمونه‌برداری و حفاری‌های عمقی، عملیات احداث توسط متخصصانصورت گرفت. پس از این و با توجه به گسترش ابعاد این پروژه بزرگ، آقای محمود مجرد، مدیرعامل آریان فاتح شرق، با جلب رضایت آقایان حسن‌زاده، مدیران هولدینگ فجر، این مجموعه صاحب‌نام را به‌عنوان سرمایه‌گذار با پروژه همراه کرد تا عملیات احداث معدن تیتانیوم آغاز شود.

امروزه با شناخت خواص و قابلیت‌های منحصربه‌فرد تیتانیوم، این فلز ارزشمند، به‌عنوان یکی از فلزات کاربردی در ساخت انواع آلیاژهای سخت و مقاوم و در عین‌ حال سبک و انعطاف‌پذیر، به کار می‌رود و استفاده از آن در صنایع مختلف شیمیایی، بهداشتی، دارویی،‌ صنعتی، ساختمانی و زمینه‌های متعدد دیگر، رواج یافته است. قابلیت‌های بی‌شمار تیتانیوم به‌گونه‌ای است که به‌کارگیری آن را در زمینه‌های گسترده‌ای از تولید محصولات سبک و سنگین، از رنگدانه‌های صنعتی و ‌شیمیایی گرفته تا بدنة سازه‌های دریایی، هواپیماها و کندانسورهای نیروگاهی مشاهده می‌کنیم. اکنون در این پروژه، جوانان غیور ایرانی، با احداث و بهره‌برداری از سومین معدن تیتانیوم کشور، فرصت بی‌بدیلی را برای رشد صنعتی و اقتصادی رقم زده‌اند تا زمینه برای سایر اهداف بلندمدت، فراهم شود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.. .


بازنشر از : مهر

معدن

صنعت و معدن

کسب و کار