مهران محمدی امین

لیر ترکیه ترکیه ارز رجب طیب اردوغان لیر بدترین ارز در بازارهای نوظهور لقب گرفت جهانپس از کاهش نرخ بهره در روز پنجشنبه توسط بانک مرکزی تر

1401\06\07 23:57:08


لیر بدترین ارز در بازارهای نوظهور لقب گرفت

لیر بدترین ارز در بازارهای نوظهور لقب گرفت جهانپس از کاهش نرخ بهره در روز پنجشنبه توسط بانک مرکزی ترکیه، لیر، بدترین ارز بازارهای نوظهور لقب گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کشور ترکیه با تورم در بالاترین سطح 24 سال اخیر دست و پنجه نرم می کند.

به طور معمول بانک های مرکزی برای مقابله با مشکل تورم، نرخ بهره را افزایش می دهند. با این حال، رئیس جمهور اردوغان سیاست غیرمعمولی دارد که در آن ادعا می کند که افزایش نرخ بهره در واقع باعث تورم می شود. بیشتر بخوانید: آماده‌باش برای سقوط قیمت خودرو؟ / پرده‌برداری از محدودیت‌های عجیب در واردات خودرو خبر مهم وزیر اقتصاد برای بازار ارز/ رونمایی از سیاست دولت برای آرامش بازار کمیته سیاست پولی در روز پنجشنبه هفته گذشته پس از حفظ نرخ بهره در 14 درصد از دسامبر، معیار خود را به 13 درصد کاهش داد.

این اقدام باعث کاهش شدید ارزش لیر در برابر دلار شد. خطر این است که این موضع سیاست غیرمتعارف همچنان آینده لیر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نرخ برابری لیر و دلار در روز پنجشنبه به 17.94 رسید که کمتر از بالاترین سطح تاریخ 18.37 بود.

این ارز در سال جاری بیش از 70 درصد جهش کرده است، به این معنی که لیر بدترین ارز در بازارهای نوظهور است. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تورم این کشور تقریباً به ۸۰ درصد رسیده است و زندگی را برای همه مردم این کشور به طرز وحشتناکی سخت کرده است. در عین حال، اقدامات سیاستی بانک مرکزی به کند کردن سقوط لیر ترکیه کمکی نکرده است.

به عنوان مثال، بانک اخیراً از اقداماتی برای کاهش سرعت رشد دریافت وام در کشور رونمایی کرد. همچنین حساب‌های تحت حمایت دولت را معرفی کرد که از پس‌اندازکنندگان در برابر ضعف لیر محافظت می‌کند. تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی ترکیه هنوز هم می‌تواند لیر را نجات دهد؛ یک کارشناس اقتصادی د بلومبرگ نوشت که بانک مرکزی می‌تواند اعلام کند که در اواخر امسال یا در سال 2023 افزایش نرخ را آغاز خواهد کرد.

223227. .


بازنشر از : خبرآنلاین

لیر ترکیه

ترکیه

ارز

رجب طیب اردوغان