مهران محمدی امین

گواهینامه ایزو کسب و کار گواهینامه بین المللی در ادامه این مطلب شما را با مراحل دریافت گواهینامه ایزو معتبر بیشتر

1401\06\07 15:58:14


مراحل دریافت گواهینامه ایزو معتبر

در ادامه این مطلب شما را با مراحل دریافت گواهینامه ایزو معتبر بیشتر آشنا خواهیم کرد.

گواهینامه ایزو مزایای زیادی برای یک شرکت به همراه دارد، از جمله افزایش کیفیت محصول یا خدمت شرکت تا یک استاندارد شناخته شده و کسب اعتبار و شهرت.

همچنین مشتریان و شرکای تجاری، برای وضعیتی که ایزو ارائه می کند، ارزش قائل هستند، زیرا مجموعه ای از استانداردهای بین المللی است که تمایل مجموعه شما را به بهبود مستمر نشان می دهد. هر کدام از استانداردهای ایزو مزایای ویژه ای را در صنعت مرتبط دارد اما در مجموع دریافت گواهینامه ایزو مزایایی مانند بهبود کارایی، صرفه جویی در هزینه ها، رضایت مشتریان و افزایش روحیه و بازده کارکنان را برای شرکت ها به همراه خواهد داشت. گواهینامه ایزو چیست؟ ایزو ISO مخفف سازمان بین المللی استانداردسازی است، نهادی که سیستم مدیریت کیفیت را برای شرکت ها در تمام دنیا ایجاد کرد.

گواهینامه های ایزو مجموعه ای از استانداردها هستند که برای هر صنعتی اعمال می شود و با انجام ممیزی های خارجی و داخلی بررسی می شود تا ببیند آیا شرکت های متقاضی شرایط را برآورده می کنند یا خیر. فرآیندهایی که هنگام درخواست یک سازمان برای گواهینامه ایزو بررسی می شوند، به اصول کیفیت زیر اشاره دارند؛ تمرکز بر مشتری رهبری مشارکت مردم رویکرد فرآیندی بهبود تصمیم گیری مبتنی بر شواهد مدیریت روابط هر کدام از گواهینامه های ISO مناسب با صنعت و مشخصات هر شرکت طراحی شده است، به عنوان مثال گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۲ برای کمک به سازمان ها در شناسایی و مدیریت نارضایتی های مشتریان صادر می شود. از زمانی که سیستم ایزو در مقیاس بزرگ پیاده سازی شد، صنایع و شرکت ها استانداردهای دقیق تر و تعریف شده تری را اتخاذ کردند که مختص تجارت آنها است.

مرجع صدور گواهینامه ایزو معتبر بررسی شرایط شرکت های متقاضی و صدور گواهینامه ایزو برای آنها در صورت تایید، توسط سازمان های شخص ثالثی که توسط سازمان جهانی ایزو تایید شده اند انجام می شود. یکی از مراحل دریافت گواهینامه ایزو معتبر، انتخاب یک مرجع معتبر برای صدور ایزو است، زیرا همه شرکت هایی که می توانند گواهینامه ایزو را صادر کنند به یک اندازه اعتبار و کارایی ندارند. برای انتخاب مراجع صدور گواهینامه ایزو باید آنها را طی یک ارزیابی دقیق قرار دهید تا اطمینان پیدا کنید که گواهینامه ایزو صادر شده توسط آنها معتبر است.

فرآیند ارزیابی شایستگی تیم حسابرسی، روش حسابرسی مورد استفاده و روش های کنترل کیفیت موجود را ارزیابی می کند تا اطمینان حاصل شود که حسابرسی و گزارش به درستی تکمیل شده اند. در صورتی ممکن است گواهینامه ایزو معتبر نباشد که توسط یک ارزیاب غیر معتبر ممیزی شده و توسط سازمان شخص ثالث غیر معتبر صادر شود. چه به تازگی فرآیند دریافت گواهینامه ایزو را شروع کرده باشید یا در میانه راه به کمک نیاز پیدا کرده اید، بسیاری از شرکت های مرجع صدور ایزو، مشاور ایزو را برای آسان تر کردن این فرآیند و یا حسابرسی داخل ارائه می کنند.

معمولاً زمان دریافت گواهینامه های ایزو معتبر ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد که بستگی به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت مجموعه شما و آماده سازی مستندات دارد. به طور معمول گواهینامه های ایزو به مدت ۳ سال معتبر هستند و بعد از دریافت گواهینامه ایزو به صورت سالانه حسابرسی خواهید شد تا مرجع صدور مطمئن شود که پیشرفت به صورت مستمر انجام می شود. مراحل دریافت گواهینامه ایزو معتبر از مهمترین گواهینامه هایی که توسط شرکت ها درخواست می شود گواهینامه ایزو ۹۰۰۱، گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰، گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ و گواهینامه ایزو ۲۷۰۰۱ است که به ترتیب بر نیاز مشتری، مدیریت ایمنی موادغذایی، سیستم مدیریت محیط زیست و بر امنیت سایبری متمرکز هستند.

بعد از شناسایی و انتخاب گواهینامه ایزو مورد نظر خود، باید خود را برای دریافت آن آماده کنید؛ این آماده سازی توسط مراحل زیر شروع شده و به دریافت گواهینامه ایزو معتبر ختم می شود: ۱- توسعه سیستم مدیریتی، که توسط اقدامات زیر انجام می شود: فرآیندهای اصلی یا تجاری خود را شناسایی کنید. فرآیندهای مستندسازی با مشارکت کارکنان. بررسی، تایید و توزیع اسناد برای کسانی که نیاز به دسترسی به اطلاعات دارند.

۲- پیاده سازی سیستم، که باید از نکات زیر پیروی کنید: باید مراحل همانطور که در مستندات شما توضیح داده شده، انجام شوند. اطمینان حاصل کنید که کارکنان برای وظایفی که انجام می دهند به درستی آموزش دیده اند. سیستم های گزارش دهی موثر برای پوشش بازرسی، اصلاحات، اقدامات پیشگیرانه، جلسات بررسی مدیریت، نظارت بر اهداف و غیره ایجاد کنید.

در صورت امکان از طریق استفاده از داده های قابل اندازه گیری، اثربخشی فرآیندهای خود را کنترل کنید. بررسی و اقدام برای بهبود در زمینه های مورد نیاز. ۳- بررسی تاثیرگذاری سیستم، که توسط فرآیندهای زیر ممکن خواهد شد: انجام ممیزی و بررسی فرآیندها و سیستم برای انطباق و اثربخشی.

مشاهده و بررسی سوابق و مصاحبه با افراد. شناسایی و گزارش نقاط قوت و ضعف سیستم مدیریت. در صورت لزوم اقدام اصلاحی یا پیشگیرانه انجام دهید.

۴- ثبت سیستم، که باید توسط اقدامات زیر انجام شود: انتخاب یک سازمان حسابرسی معتبر و مناسب برای ارسال اسناد سیستم مدیریتی برای بررسی و تعییر روز ممیزی انجام ممیزی در دو مرحله . .


بازنشر از : مهر

گواهینامه ایزو

کسب و کار

گواهینامه بین المللی