مهران محمدی امین

حمل و نقل ریلی حمل و نقل مسکن بازار مسکن در هفته ای که گذشت بازار مسکن در رکود ب

1401\11\01 16:12:10


وام برای خرید سه متر خانه در تهران/ حمل و نقل ریلی در دست روس ها

در هفته ای که گذشت بازار مسکن در رکود بوده است و کارشناسان براین باور بودند که خانه در پایتخت نمی شود با وام مسکن خرید.

روس‌ها به منظور تکمیل خط آهن شمال به جنوب قرار است در این خط سرمایه گذاری کنند و از این جهت به نظر می‌رسد روند تکمیل خط رشت آستارا زودتر به بهره برداری برسد جزئیاتی از مذاکرات راه آهن رشت – آستارا با روس‌ها خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درخصوص سرمایه گذاری روسیه در بخش ریل رشت- آستارا به خبرنگار مهر گفت: جزئیات مذاکرات با روسیه محرمانه است اما اتفاقات بزرگی در حال انجام است با توجه به اینکه روس‌ها در ریل شمال به جنوب و همچنین کریدور جنوب به شمال قرار است که سرمایه گذاری کنند.

وی در ادامه بیان کرد: روس‌ها در جلسات مختلف اعلام آمادگی کردند و جزئیات توافق به زودی به همه گفته خواهد شد اما در حال حاضر این جزئیات محرمانه است اما کارشناس روس‌ها نقشه‌ها و تمام مدارک کارشناسی به شرکت‌های روس‌ها داده شده است و توافقات اولیه انجام شده است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه افزود: همان طور که افندی زاده گفته است اگر روس‌ها به هر علتی نخواهند که با ایران همکاری کنند برنامه‌های داخلی وجود دارد برای تأمین مالی برای ادامه پروژه ریلی رشت- آستارا وجود دارد. تأمین مالی از سوی دولت و سازمان برنامه و بودجه قرار است که انجام شود نه وزارتخانه اما این تأمین مالی در صورتی انجام خواهد شد که روس‌ها از همکاری با ایران منصرف شوند در نهایت این پروژه چه با روس‌ها چه بدون روس‌ها نتیجه خوبی خواهد داشت.

امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های جامع حمل و نقلی ایران و قطر وزیر راه و شهرسازی در سفر رسمی خود به دوحه و مذاکره با وزیر حمل‌ونقل قطر، انعقاد یادداشت تفاهم همکاری‌های جامع حمل ونقلی بین دو کشور را در دستور کار دارد. مهرداد بذرپاش بنا به دعوت رسمی همتای خود، به همراه معاونان وزارت راه و شهرسازی، در این سفر با جاسم بن سیف السلیطی در خصوص توسعه همکاری‌های حمل ونقلی در شقوق مختلف اعم از دریایی، هوایی و دیگر موارد گفتگو و مذاکره خواهند کرد. در این سفر دو روزه اعضای هیئت ایرانی با همتایان خود دیدار و مذاکره خواهند کرد و در پایان مذاکرات دو روزه برای رسیدن به همکاری‌های جامع حمل و نقلی توافق خواهد شد.

خرید سه متر خانه با وام مسکن در تهران بیت الله ستاری، کارشناس مسکن درخصوص اینکه وام مسکن می‌تواند زوجین را خانه دار کند یا خیر به خبرنگار مهر گفت: وام مسکن هم از اول پرداخت تسهیلات که ۳۰ میلیون تومان بود ۱۰ متر خانه در تهران خریداری می‌شد حالا با این وام ۳ متر خانه در تهران می‌شود خرید چرا که قیمت ملک براساس تورم افزایش چشمگیری داشته است. البته بماند که تورم در مسکن را هر سال یا هرماه نمی‌توان ارزیابی کرد و باید رد بلند مدت افزایش یا کاهش قیمت مسکن مرود ارزیابی قرارگیرد. وی در ادامه بیان کرد: در تهران با این وام نمی‌توان خانه خرید اما در برخی از شهرستان‌ها با یان تسهیلات می‌توان خانه خرید کرد اما پرداخت تسهیلات هم به نوعی بازی با مسئله است چرا که قدرت حل مسئله را نداریم.

موضوع اصلی بازار مسکن کسری است که طی سال‌های اخیر ایجاد شده است و با ساخت ۱ میلیون ۳۰۰ هزار واحد در سال هم نمی‌توان مشکل را برطرف کرد از سوی دیگر دولت بخش خصوصی را در ساخت وساز فراموش کرده است و این امر هم باعث شده تا خانه سازی صورت نگیرد. این کارشناس مسکن در پایان بیان کرد: تسهیلات کمکی بر خانه دار شدن نمی‌کند بلکه مردم را درگیر پرداخت اقساط نیز خواهد کرد. قیمت مسکن ملی نامشخص است فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن در خصوص طرح ساخت خانه‌های ویلایی در نهضت ملی مسکن به خبرنگار مهر گفت: ساخت ویلایی در برخی از مناطق کشور که تأمین زمین وجود دارد مشکلی نیست و اما اتفاقی که در وزارت راه و شهرسازی باید مشخص شود این است که واحدهای ویلایی قرار است براساس چه مدلی اجرایی شود و هدف از ساخت وسازهای ویلایی چیست؟ چرا که این نوع ساخت و سازها با شرایط مسکن مهر متفاوت است از طرف دیگر این ساخت و سازهای ویلایی با چه منبع پولی قرار است ساخته شود با توجه به اینکه بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات ندارد بانک مرکزی هم کمک چندانی نمی‌کند بنابراین باید مشخص شود منابع ساخت از کجا قرار است که تأمین شود.

تبلیغات
مشاوره خدمات مالیاتی
مشاوره خدمات مالیاتی

گروه مشاوره و توسعه مدیریت تیارا ارائه خدمات مالیاتی تنظیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده - تنظیم و ارسال معاملات فصلی- تنظیم اسناد مربوط به دفاتر کانونی- تحریر دفاتر قانونی- تنظیم اظهارنامه مالیاتی (سالانه)- شرکت در جلسات رسیدگی مالیاتی- تنظیم لوایح دفاعیه جهت اعتراض به برگ تشخیص های مالیاتی - صادره و شرکت در هیات های حل اختلاف به کسب و کارها

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به شرایط تورمی حاکم در کشور هیچ ساختمانی پیش فروش و پیش خرید نمی‌شود طرح نهضت ملی هم پیش فروش خانه‌ها است و مردم در این پیش فروش از طریق تسهیلات و راه‌های دیگر منابع پرداخت را تأمین می‌کردند اما با شرایط تورم موجود مردم توان پرداخت اقساط مسکن ملی را ندارند. خانه دار شدن با تسهیلات بانکی هر برگ از تسهیلات مسکن نسبت به هفته گذشته، روند افزایشی داشته و متأهل های تهرانی برای وام باید حدود ۱۲۱ میلیون تومان پرداخت کنند. به گزارش خبرنگار مهر، آخرین وضعیت قیمت ارواق مسکن (تسه) سال گذشته فروردین ماه به ۱.۲۴۰.۰۰۰ هزار ریال و در اردیبهشت ماه ۱.۲۰۰.۷۰۰ هزار ریال و در خرداد ماه ۱.۲۴۰.۱۰۰ هزار ریال بود و این اوراق در دی ماه سال گذشته نیز با قیمت ۱.۲۰۰.۰۰۰ هزار تومان معامله می‌شد و در سال جاری با قیمت ۱٬۲۶۴٬۰۰۰ معامله شده است.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان، در مرداد سال گذشته ۱۲۵ هزار تومان و در شهریور سال گذشته نیز ۱۲۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، در آبان ماه ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان و آذر ماه ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ و ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود.

این اوراق در سال جاری ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است. مسکن ملی در انتظار خانه‌های ویلایی توسعه افقی شهرها طرحی است که در نهضت ملی مسکن قرار است اجرایی شود که یکی از ثمرات آن ساخت مسکن ویلایی یک طبقه است. به گزارش مهر، باتوجه به اینکه کمبود مسکن به شدت در کشور به چشم می‌آید و این مسئله باعث افزایش کاذب قیمت مسکن نیز شده است.

کارشناسان معتقدند که کلید ساخت و ساز سریع همین مسکن‌های افقی است. آنها معتقد هستند که ساخت وساز باید هدفمند و برنامه ریزی شدهب اشد و تأمین مسکن می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند افزایش جمعیت و محدودیت اراضی در دهه‌های اخیر سبب شد که ساخت‌وسازها در بیشتر شهرهای جهان شکل عمودی یا طبقاتی به خود بگیرد که این امر اکنون به سبک فراگیر تبدیل شده است. ساخت مجتمع‌های مسکونی و برج‌های طبقاتی با اینکه گامی برای تجمیع و آسانی خدمات به شمار می‌رود، اما گاهی به لحاظ اجتماعی با آسیب‌ها، برخوردها و مشکلات عدیده دیگر همراه بوده است.

لوکس نشین ها دنبال فرار از مالیات هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در خصوص مالیات خانه‌های لوکس به خبرنگار مهر گفت: در سال گذشته ۱۰ میلیارد مشمول مالیات بود امسال مالیات خانه‌های لوکس از ۲۰ میلیارد است این نشان از تورم موجود و اینکه ارزش خانه‌ها است که روز به روز بیشتر می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود امروزه خانه‌های ۲۰ میلیاردی همان خانه‌های ۱۰ میلیاردی هستند در اصل فرقی ایجاد نشده است. وی در ادامه بیان کرد: مشکل اساسی قانون گذار است که طرح‌هایی می‌دهد که قابلیت اجرایی ندارد در حال حاضر همین مالیات خانه و خودرو قابلیت اجرایی زمانی پیدا می‌کنند که مالک قصد فروش خانه را داشته باشد در ان زمان مالیات گرفته می‌شود در غیر این صورت مالیاتی پرداخت نمی‌شود این برنامه‌هایی که قابلیت اجرایی در زمان و وقتش را ندارد اشتباه است با توجه به اینکه دیوان محاسبات کشوری هر سال ذکر می‌کند که کدام منابع اجرایی نشده است و این مالیات خانه‌های خالی همان مواردی است که اجرایی شدن آن سخت است.. .


بازنشر از : مهر

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل

مسکن

بازار مسکن