مهران محمدی امین

تهاتر نفت مناطق آزاد دبیرخانه شورای عالی مناطق ازاد قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد از ارائه پیشنهاد این دبی

1401\05\30 20:07:05


پای تهاتر نفت به توسعه مناطق آزاد باز شد

قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد از ارائه پیشنهاد این دبیرخانه برای لحاظ تهاتر نفت تا یک میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت های مناطق آزاد جدید الاحداث در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید برومند قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد در نشست خبری که امروز در محل دبیرخانه این شورای عالی برگزار شد اظهار کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای تأمین زیرساخت‌های مناطق آزاد جدیدالاحداث تقاضای تهاتر یک میلیارد دلار نفت با سرمایه گذاران برای توسعه زیرساخت‌ها کرده‌ایم که امیدواریم به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه تعداد مناطق آزاد ۸ منطقه بود که با ۷ منطقه جدید به ۱۵ منطقه رسید افزود: یکی از ایرادات ما این است که منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) زیر نظر وزارت راه و شهرسازی اداره می‌شود که این روش اشتباه است؛ چون بر اساس قانون تأسیس مناطق آزاد، تمرکز مدیریت آنها در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد تأکید است. قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یادآور شد: اساسنامه ۷ منطقه آزاد جدیدالاحداث دیروز شنبه ۲۹ مرداد ماه به تصویب هیئت دولت رسید و به شورای نگهبان برای تأیید آنها ارسال شد. برومند ادامه داد: طرح جامع توسعه مناطق آزاد تدوین و نهایی شده که اقدام خوبی است و می‌تواند به نقشه راه توسعه مناطق آزاد تبدیل شود؛ در گذشته این طرح جامع وجود نداشت و برخی مدیریت‌های سلیقه‌ای اعمال می‌شد که با اجرای این طرح جامع می‌توانیم از برخی رفتارهای سلیقه‌ای در توسعه مناطق آزاد ممانعت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تراز تجاری مناطق آزاد در سال گذشته برای اولین بار بعد از ۳۰ سال به سود صادرات مثبت شد؛ اگرچه واردات کاهش یافته، اما صادرات نیز افزایش یافته که به مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد منجر شده است. قائم مقام دبیر شورای عالی مناطق آزاد تصریح کرد: برخی مناطق آزاد کشورهای جنوب خلیج فارس را مثال می‌زنند که چگونه در چند دهه پیشرفت کرده‌اند؛ اما باید گفت آنها وقتی منطقه‌ای را به عنوان منطقه آزاد در نظر می‌گیرند، همه زیرساخت‌های لازم برای آن را هم با سرمایه گذاری‌های چند میلیارد دلاری توسعه می‌دهند و سپس با جذب سرمایه گذار برای فعالیت‌های تجاری، منتظر بازگشت سرمایه هستند؛ اما در کشور ما ابتدا مجوز ایجاد منطقه آزاد صادر می‌شود و سپس می‌گویند از محل درآمدهای خودش، زیرساخت‌های آن منطقه نیز توسعه یابد. در حالی که این تفکر اشتباه است و اگر می‌خواهیم سرمایه گذار وارد مناطق آزاد شود، باید زیرساخت‌های لازم برای او را تهیه کنیم.

وی تأکید کرد: منطقه آزاد جدیدالاحداث بانه و مریوان ظرفیت خوبی برای توسعه رابطه تجاری با عراق و اقلیم کردستان این کشور است.. .


بازنشر از : مهر

تهاتر نفت

مناطق آزاد

دبیرخانه شورای عالی مناطق ازاد