مهران محمدی امین

تجارت نیوز/ با وجود انتقاد دولت نسبت به توقف ارائه آمار تورم از سوی بانک مرکزی در زمان همتی، مشخص نیست که چرا این آمار همچنان منتشر نمی‌شود؟مدت‌ها است که نرخ تورم‌

1401\06\16 22:33:08


چه کسی مقصر منتشر نشدن آمار بانک مرکزی است؟

تجارت نیوز/ با وجود انتقاد دولت نسبت به توقف ارائه آمار تورم از سوی بانک مرکزی در زمان همتی، مشخص نیست که چرا این آمار همچنان منتشر نمی‌شود؟مدت‌ها است که نرخ تورم‌ به مهم‌ترین معضل در اقتصاد ایران تبدیل شده است. تاثیر همه جانبه تورم بر فعالیت‌های اقتصادی باعث شده است که آمار آن نه تنها برای فعالان اقتصادی، بلکه برای تمامی مردم از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

با وجود انتقاد دولت نسبت به توقف ارائه آمار تورم از سوی بانک مرکزی در زمان همتی، مشخص نیست که چرا این آمار همچنان منتشر نمی‌شود؟مدت‌ها است که نرخ تورم‌ به مهم‌ترین معضل در اقتصاد ایران تبدیل شده است.

تاثیر همه جانبه تورم بر فعالیت‌های اقتصادی باعث شده است که آمار آن نه تنها برای فعالان اقتصادی، بلکه برای تمامی مردم از اهمیت بالایی برخوردار باشد. با این حال، آمارهای تورمی که در یک سال گذشته توسط دولت سیزدهم منتشر می‌شوند با گزارش‌های مرکز آمار ایران اختلاف چشمگیری دارد.مرکز آمار یا بانک مرکزی؛ کدام را باور کنیم؟پس از آنکه ابراهیم رئیسی، در هفته گذشته آمار تورم در دولت خود را منتشر کرد، بار دیگر حواشی بسیاری درباره صحت و سقم این آمار بوجود آمد. رئیسی از کاهش ۲۰درصدی نرخ تورم می‌گفت؛ در حالی که بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران نرخ تورم در این مدت هشت درصد افزایش یافته بود!این اختلاف نجومی بین آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران که متولی اصلی ارائه آمار است، باعث شد که حواشی بسیاری در این خصوص ایجاد شود.

نکته عجیب‌تر این بود که رئیسی در اظهارات خود در حالی به آمار بانک مرکزی اتکا کرد که پیش‌تر تاکید کرده بود که گزارشات مرکز آمار باید مبنی تصمیم‌گیری قرار بگیرند.بگومگوی همتی و ایرنا ادامه دارددر ادامه این حواشی و انتقاداتی که به آمارهای رئیسی وارد می‌شد، خبرگزاری رسمی دولت، باز هم عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی را هدف هجمه‌های خود قرار داد. خبرگزاری ایرنا در گزارشی همتی را به سانسور آمار تورم از سال ۹۷ متهم کرد و اعلام کرد لزومی به توقف ارائه این آمار در سال ۹۷ نبود.همتی هم در برابر این موضوع سکوت نکرد و در صفحه اینستاگرام خود، به انتقاد از دولت سیزدهم پرداخت. همتی در این باره نوشت: به دروغ می گویند همتی ۳ سال پیش نگذاشت آمار تورم اعلام شود.

جهت اطلاعتان ۱۵ ماه است در بانک مرکزی نیستم تا حالا خواب بودید؟سوالی که همچنان بدون جواب باقی مانده و دولت واکنشی به آن نشان نمی‌دهد.دو سوال مهم از دولت سیزدهمبا وجود اینکه ایرنا از منتشر نکردن آمار تورم از بانک مرکزی در زمان همتی انتقاد کرده است، اما همچنان این بانک مرکزی این آمار را منتشر نمی‌کند.در یک سال گذشته، بانک مرکزی تنها زمانی آمار تورم را منتشر کرده که رئیسی نسبت آن اظهاراتی را انجام داده است. به عبارتی دیگر، بانک مرکزی نه به عنوان یک مرجع برای ارائه آمار، بلکه در مقام شاهدی برای دولت قرار گرفته است.در این شرایط دو سوال مهم مطرح هستند که همچنان از طرف دولت بی‌پاسخ مانده‌اند. اول آنکه چرا ابراهیم رئیسی با وجود تاکید بر مرجعیت مرکز آمار در ارائه آمار تورم، به ارقام منتشر شده توسط بانک مرکزی اتکا می‌کند؟ همچنین چرا در یک سالی که از آغاز بکار دولت رئیسی می‌گذرد، بانک مرکزی آمار تورم را به طور منظم منتشر نکرده است؟.

.


بازنشر از : آخرین خبر