مهران محمدی امین

جنگ داخلی جو بایدن دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا براساس یک نظرسنجی، ب

1401\06\16 18:09:10


«نطقِ سرخ» بایدن، نصف آمریکایی‌ها را در دلهره جنگ داخلی رها کرد

براساس یک نظرسنجی، بیش از نیمی از آمریکایی‌ها بر این باورند که سخنرانی اخیر رئیس جمهور این کشور، باعث «تشدید تنش در گفتمان سیاسی» شده و به «جنگ داخلی» می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، نظرسنجی شرکت افکارسنجی «گروه ترافالگار» حاکی از آن است که به اعتقاد نیمی از مردم آمریکا، سخنرانی اخیر جو بایدن، رئیس جمهور این کشور در فیلادلفیا به جنگ داخلی در آمریکا منجر خواهد شد.

بایدن پنجشنبه هفته گذشته در تالار استقلال فیلادلفیا، گفت که «جمهوری‌خواهان ماگا (طرفداران دونالد ترامپ)، به برابری و دموکراسی حمله کرده‌اند.» (مقصود بایدن از ماگا، سرنامی است که از شعار مشهور ترامپ یعنی «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» ( M ake A merica G reat A gain) ساخته شده است.) براساس نظرسنجی ترافالگار، ۵۶.۸ درصد آمریکایی‌ها این سخنرانی را «تشدید خطرناک تنش در گفتمان سیاسی و هدف آن را انداختن آمریکایی‌ها به جان هم می‌دانند.» این در حالی است که به باور ۳۵.۵ درصد از آمریکایی‌ها این سخنرانی در سال منتهی به انتخابات، قابل انتظار بوده است. نتایج این نظرسنجی به طور تفکیک‌شده (از لحاظ حزبی) حاکی از آن است که ۸۹.۱ درصد جمهوری‌خواهان، ۱۸.۷ درصد دموکرات‌ها و ۶۲.۴ درصد مستقلین، سخنرانی بایدن را خطرناک و تفرقه‌افکن می‌دانند. تنها ۴.۷ درصد از جمهوری‌خواهان این سخنرانی را معمولی تلقی کرده‌اند.

مارک مِکلر، عضو کنوانسیون ایالات، گروهی که سفارش انجام این نظرسنجی را داده است، می‌گوید: وقتی پاسخ‌دهندگان به شما می‌گویند که سخنرانیِ از پیش آماده‌شده رئیس جمهور وقت آمریکا، به طور خطرناک باعث تشدید تنش شده و هدف آن برانگیختن جنگ داخلی بوده، بدین معنا است که ما در روزهای وحشتناک و دلهره‌آوری به سر می‌بریم. بایدن که همواره وعده کشوری متحد را داده، به تفرقه‌انگیزترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا بدل شده است. بایدن در سخنرانی که منتقدان آن را «نطق سرخ» خوانده‌اند، گفته بود که جمهوری‌خواهان «با آغوش باز از خشونت استقبال کرده، شورش را ترویج داده و به جای روشنایی حقیقت، در سایه دروغ زندگی می‌کنند.» البته بایدن پس از این سخنرانی، در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، اظهارات خود را به اصطلاح اصلاح کرد و گفت که منظورش هواداران ترامپ و جمهوری‌خواهان نبوده است!.

.


بازنشر از : مهر

جنگ داخلی

جو بایدن

دونالد ترامپ

ایالات متحده امریکا