مهران محمدی امین

واشنگتن سوئیس ند پرایس بانک مرکزی افغانستان وزارت خزانه‌داری آمر

1401\06\23 18:08:05


آمریکا بخشی از پول مردم افغانستان را به صندوق امانی منتقل می‌کند

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی افغانستان را به صندوقی امانی در سوئیس منتقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا با ادعای «ناتوانی طالبان» در مصون نگه داشتن دارایی‌های افغانستان از دست گروه‌های تروریستی، از انتقال ۳.۵ میلیارد دلار از اموال بلوکه‌شده بانک مرکزی این کشور به یک صندوق امانی در سوئیس خبر داد.

این صندوق موسوم به «صندوق افغان»، توسط هیئت امنا اداره شده و به ادعای آمریکا می‌تواند برای هزینه‌های برق، پرداخت بدهی به مؤسسات مالی بین‌المللی، حفاظت از صلاحیت افغانستان در استفاده از کمک‌های توسعه‌ای و تأمین بودجه چاپ اسکناس جدید استفاده شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: صندوق افغان با هدف کمک به تأمین ثبات بیشتر در اقتصاد افغانستان، از توزیع هدفمند این ۳.۵ میلیارد دلار اطمینان حاصل می‌کند. این صندوق امانی در ژنو واقع شده و با بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی(BIS) که به بانک‌های مرکزی خدمات مالی ارائه می‌کند، در ارتباط است.

مقامات آمریکایی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود، گفته‌اند تا زمانی که بانک مرکزی افغانستان «عاری از مداخله سیاسی» نشود و پادمان‌های ضد پولشویی در آن تصویب نشود، پولی به بانک مرکزی افغانستان تحویل داده نخواهد شد. پس از ادعای جو بایدن، رئیس جمهور این کشور مبنی بر کشته شدن ایمن الظواهری، یکی از سرکرده‌های گروه القاعده در حمله پهپادی ارتش آمریکا به محل اختفای وی در کابل، مقامات آمریکایی طالبان را به «نقض فاحش توافق دوحه» متهم کرد، چرا که به ایمن الظواهری پناه داده و در خاک افغانستان از او میزبانی کرده است. نِد پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده بود که واشنگتن مطمئن نیست که بانک مرکزی افغانستان از پول‌های بلوکه‌شده «به‌درستی» استفاده خواهد کرد و حضور ایمن الظواهری، سرکرده القاعده در خاک افغانستان به افزایش نگرانی‌ها در مورد توانایی طالبان به منظور دور نگه داشتن منابع مالی از دسترس گروه‌های تروریستی، منجر شده است.

این مبلغ (۳.۵ میلیارد دلار) نیمی از ۷ میلیارد دلار دارایی مسدودشده افغانستان در مؤسسات مالی آمریکا را تشکیل می‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه با صدور فرمانی اجرایی، نیمی از این پول را به خانواده‌های قربانیان حادثه یازده سپتامبر اختصاص داد و مدعی شد که مابقی به «مردم افغانستان» تعلق خواهد گرفت. این اقدام به ظاهر بشردوستانه آمریکا در حالی صورت گرفته است که براساس گزارش سازمان ملل متحد، نیمی از جمعیت ۴۰ میلیون نفری افغانستان، با گرسنگی شدید روبرو هستند..

.


بازنشر از : مهر

واشنگتن

سوئیس

ند پرایس

بانک مرکزی افغانستان