مهران محمدی امین

چرنوبیل ماریا زاخارووا آژانس بین المللی انرژی اتمی واسیلی وزیر خارجه روسیه از

1401\06\16 15:18:22


آژانس درباره گزارش بازدید از نیروگاه اتمی زاپروژیا شفاف‌سازی کند

وزیر خارجه روسیه از دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) خواست تا در گزارش این نهاد درباره نیروگاه اتمی زاپروژیا، «شفاف‌سازی» کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یواِس‌نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می‌گوید که این کشور از دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل خواسته تا درباره گزارش خود از نیروگاه زاپروژیا شفاف‌سازی کند.

اظهارات امروز(چهارشنبه) لاوروف یک روز پس از آن مطرح شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش بازرسان این نهاد درباره نیروگاه اتمی زاپروژیا، خواستار ایجاد یک منطقه غیرنظامی در خارج از این نیروگاه شده بود. لاوروف دراین‌باره گفت: نیاز است که توضیحات و شفاف‌سازی بیشتری ارائه شود زیرا گزارش(آژانس) چندین موضوع را در بردارد. این موضوعات را فهرست نمی‌کنم اما از دبیرکل آژانس خواسته‌ایم دراین‌باره شفاف‌سازی‌ها کند.

واسیلی نِبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، دیروز گفت که مسکو از اینکه در گزارش آژانس، کی‌یِف مسئول بمباران نیروگاه زاپروژیا اعلام نشده، «متاسف» است. این در حالی است که ماریا زاخارووا، سخنگوی لاوروف، امروز غرب را مسئول اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانست. هفته گذشته هیئتی ۱۴نفره از بازرسان آژانس، از نیروگاه اتمی زاپروژیا بازدید کرده و رافائل گروسی، رئیس آژانس نیز اعلام کرد که این نیروگاه در جریان بمباران، خسارت دیده است.

نیروگاه زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌شود، در خط مقدم جبهه درگیری‌های روسیه و اوکراین قرار داشته و بمباران متعدد آن طی روزهای اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ها درباره وقوع فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل در این نیروگاه، منجر شده است.. .


بازنشر از : مهر

چرنوبیل

ماریا زاخارووا

آژانس بین المللی انرژی اتمی

واسیلی