مهران محمدی امین

فارس/ ک رسانه آمریکایی به بررسی جنگنده پیشرفته «جی-20» ساخت چین پرداخت و نوشت، این جنگنده می‌تواند ایالات متحده، تایوان، کره جنوبی ، ژاپن و سایر رقبا را نگران کند

1401\05\30 19:20:29


ابرجنگنده رادار گریز چین را بیشتر بشناسید

فارس/ ک رسانه آمریکایی به بررسی جنگنده پیشرفته «جی-20» ساخت چین پرداخت و نوشت، این جنگنده می‌تواند ایالات متحده، تایوان، کره جنوبی ، ژاپن و سایر رقبا را نگران کند. به نوشته وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو»، جی-۲۰ نتیجه‌ای از «سوخو-۲۷»، «سوخو-۳۰»  و در نهایت جنگنده‌های «اف-۳۵» و«اف-۲۲» آمریکاست.

ک رسانه آمریکایی به بررسی جنگنده پیشرفته «جی-20» ساخت چین پرداخت و نوشت، این جنگنده می‌تواند ایالات متحده، تایوان، کره جنوبی ، ژاپن و سایر رقبا را نگران کند.به نوشته وبگاه آمریکایی «۱۹ فورتی فایو»، جی-۲۰ نتیجه‌ای از «سوخو-۲۷»، «سوخو-۳۰»  و در نهایت جنگنده‌های «اف-۳۵» و«اف-۲۲» آمریکاست.

جی-۲۰ پیشرفته‌ترین جنگنده چین است. این جنگنده پس از اف-۲۲  و اف-۳۵ سومین جنگنده جهان با ویژگی‌های رادارگریز است.چین در طول این سال‌ها بیش از ۴.۴ میلیارد دلار برای توسعه این هواپیما هزینه کرده و قیمت هر جنگنده حدود ۱۲۰ میلیون دلار است. جی-۲۰، اولین حضور خود را در سال ۲۰۱۶ در یک نمایشگاه هوایی چین انجام داد و در سال ۲۰۱۷ به نیروی هوایی ارتش چین معرفی شد.*دردسری به اسم جی-۲۰ارتش چین ممکن است تا ۱۵۰ فروند جنگنده جی-۲۰ در حال حاضر در خدمت داشته باشد.

چینی‌ها هر ماه یک فروند جی-۲۰ می‌سازند. این جنگنده در حال گشتزنی منظم بر فراز تنگه تایوان و دریای شرق و جنوب چین است. جی-۲۰ اغلب به منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان پرواز می‌کند و برای دفاع هوایی و هواپیماهای جنگنده تایوانی  یک دردسر است.

با این حال، تایوان نسل چهارم بهبود یافته جنگنده« اف-۱۶ وایپر» را برای مقابله با جی-۲۰ دارد.اعتقاد بر این است که جی-۲۰ دارای سرعت ۲ ماخ،  سقف پرواز آن ۶۰۰۰۰ فوت و برد آن حدود ۷۰۰ مایل است. این جنگنده چین دارای موشک‌های هوا به هوای «پی ال ۱۲» و «پی ال ۲۱» و موشک‌های هوا به هوای کوتاه برد« پی ال ۱۰» است. این جنگنده دارای سرعت خوب، مانورپذیری عالی و برد مورد نیاز برای تسلط  رقباست.جی-۲۰ علاوه بر تهدید تایوان، می‌تواند ادعاهای چین را در مورد جزایر مختلف که پکن آن‌ها را متعلق به خود می‌داند ماموریت انجام دهد.

سیستم حسگر در جی-۲۰ که در برخی عکس‌های با وضوح بالا که توسط ارتش چین ارائه شده روی بدنه آن قابل مشاهده است، به‌طور وحشتناکی شبیه به سیستم هدف‌گیری الکترواپتیکال لاکهید مارتین اف-۳۵ در جلو است. ارتش چین  ممکن است در نهایت یک کابین عقب برای افسر سیستم‌های تسلیحاتی اضافه کند. این به خلبان کمک می‌کند تا روی مانور هواپیما تمرکز کند و مهمات آن کشند‌ تر شود.*عملیات جنگال عالی جی-۲۰انتظار می‌رود جی-۲۰ دارای قابلیت جنگ الکترونیکی قوی و پارازیت باشد تا رادارگریزی خود را برای بقای بهتر افزایش دهد.

این جنگنده می‌تواند موشک‌های ضد کشتی و سایر مهمات تهاجمی را برای به چالش کشیدن نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی تایوان شلیک کند. کره جنوبی و ژاپن نیز باید نگران جی-۲۰  باشند. جی-۲۰ همچنین ممکن است بتواند در «حالت جانور» پرواز کند و مهمات بیشتری را به بال‌های خود بچسباند تا نمونه موشک‌های هوا به سطح برای حمله زمینی را در خود جای دهد.

این امر باعث می‌شود که جنگنده به یک پرنده جنگی چند منظوره تبدیل شود و همچنین به تسلط هوایی در آسمان های مورد مناقشه دست یابد.*نقش تعیین کننده خلبانان در برتری هواییاین وبگاه در خاتمه اف-۳۵ با جی-۲۰ قیاس کرد و نوشت، از آنجایی که هر دو جنگنده ویژگی‌های مشابهی دارند، برتری جنگنده‌های اف-۳۵ و جی-۲۰  بر هم به مهارت خلبانان بستگی دارد.سئوال دیگر این است که آیا نیروی هوایی تایوان می‌تواند در حمله هوایی چین زنده بماند؟خلبانان مصمم تایوانی که با اف-۱۶ وایپر پرواز می‌کنند، می‌توانند تا زمانی که ایالات متحده یا سایر متحدان با کمک‌های تقویتی مداخله نکرده‌اند زمان بخرند. نیروی هوایی تایوان احتمالاً باید حداقل دو هفته زنده بماند تا این اتفاق بیفتد. این یک مبارزه سخت خواهد بود زیرا چین از برتری «دو به یک» از نظر تعداد جنگنده در همه نمونه‌ها برخوردار است.این گزارش حاکیست، کارشناسان بر این باورند که استقرار جی-۲۰ دو مورد را نشان می‌دهد، افزایش اعتماد چین به توانایی های نظامی خود و هشدار به سایر کشورهایی که در مناقشه ارضی سهیم هستند.«پیتر لیتون» از تحلیلگران نظامی گفت: «با حدود ۲۰۰ فروند جی-۲۰ در خدمت، نیروی هوایی ارتش  چین اکنون ناوگانی از جنگنده‌های رادارگریز پیشرفته به خوبی آمریکایی‌ها را در خدمت دارد.

پیام چین به جهان این است که هر هواپیمای نظامی خارجی که به حریم هوایی چین در دریای چین شرقی و جنوبی نفوذ کند،توسط جی-۲۰ رهگیری می‌شود.»لیتون گفت، شعاع عمل گسترده جی-۲۰ به این معنی است که می‌تواند بیشتر در خارج از دریا گشت‌زنی کند یا مدت بیشتری در مناطقی مانند دریای چین شرقی بماند. این جنگنده‌ها قادرند حتی ماموریت‌هایی را بر فراز ناو آمریکا در دریای چین جنوبی  انجام دهند.لیتون گفت که تبدیل موتورهای روسی به چینی نیز نشان دهنده خودکفایی رو به رشد چین در تولید نظامی است. جی-۲۰ مدتهاست که به عنوان پاسخ چین به جنگنده اف-۲۲  آمریکا که برترین جت جنگنده رادارگریز جهان محسوب می‌شود و اف-۳۵ تبلیغ می‌شود.گزارشی در سال ۲۰۱۷ توسط در «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» منتشر شد که در آن آمده بود  جنگنده‌های جی-۲۰ با موتورهای جدید می‌توانند برای مدت طولانی با سرعت مافوق صوت پرواز کنند.اخیرا  نیز  رسانه‌های چین گزارش کردند که چین اعزام پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگنده خود به نام جی-۲۰  را برای گشت‌زنی هوایی در دریای چین شرقی آغاز کرده  و اخیرا نیز این جنگنده‌های با قدرت در برابر جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا در منطقه ظاهر شدند..

.


بازنشر از : آخرین خبر