مهران محمدی امین

مایک پمپئو طالبان آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا افغانستان وزیر خارجه سابق و رئیس پ

1401\06\07 18:56:18


احتمال حمله به آمریکا از خاک افغانستان بالا رفته است

وزیر خارجه سابق و رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) مدعی شد که به علت نحوه خروج آمریکا از افغاستان، احتمال حمله به این کشور از خاک افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک‌پست، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه سابق آمریکا به مقامات این کشور هشدار داد که در پی خروج تحقیرآمیز آمریکا از افغانستان، این احتمال وجود دارد که آمریکا بار دیکر به شیوه حملات ۱۱ سپتامبر، هدف حمله قرار گیرد.

پمپئو در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی گفت: ما به احتمال زیاد همانند حملات ۲۰ سال پیش به نیویورک‌، هدف حمله قرار می‌گیریم. اکنون نسبت به یک سال گذشته، احتمال اینکه ما از خاک افغانستان هدف حمله قرار گیریم، بسیار زیاد است. وی همچنین با یادآوری خروج تحقیرآمیز آمریکا از افغانستان افزود: آمریکا به علت خرابکاری جو بایدن در خروج از افغانستان، تحقیر و سرافکنده شد.

وزیر خارجه آمریکا در توصیف خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت: اکنون یک سال می‌گذرد از آنچه همه با چشمان خود مشاهده کردند که چگونه آمریکایی‌ها فرار کردند. در حالی که ما در حال فرار از افغانستان بودیم، مردم افغانستان به هواپیمای آمریکایی چسبیده بودند. پمپئو که پیش از وزارت خارجه، زمانی ریاست آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را هم به عهده داشته در ادامه، نحوه خروج آمریکا از افغانستان را «افتضاح» توصیف کرد و گفت: این خروج، آمریکا را در عرصه جهانی شرمسار کرد؛ امنیت ما را کمتر کرد و پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) را متقاعد کرد که او می‌تواند عملیاتش علیه اوکراین را آغاز کند.

به نوشته نیویورک‌پُست، آگوست گذشته (۲۰۲۱)، با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، نیروهای آمریکا پس از ۲۰ سال این کشور را ترک کردند.. .


بازنشر از : مهر

مایک پمپئو

طالبان

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا

افغانستان