مهران محمدی امین

فارس/ در پی تشدید تنش میان صربستان و کوزوو، گشت زنی نیروهای ناتو در مرز میان این دو کشور افزایش چشمگیری یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ناتو با تعداد قابل توجهی

1401\05\30 22:40:36


افزایش حضور ناتو در مرز صربستان و کوزوو

فارس/ در پی تشدید تنش میان صربستان و کوزوو، گشت زنی نیروهای ناتو در مرز میان این دو کشور افزایش چشمگیری یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ناتو با تعداد قابل توجهی در نقاط ایست و بازرسی در مرز میان صربستان و کوزوو حضور یافته تا در صورت ضرورت بتوانند مداخله کنند.

در پی تشدید تنش میان صربستان و کوزوو، گشت زنی نیروهای ناتو در مرز میان این دو کشور افزایش چشمگیری یافته است.گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ناتو با تعداد قابل توجهی در نقاط ایست و بازرسی در مرز میان صربستان و کوزوو حضور یافته تا در صورت ضرورت بتوانند مداخله کنند.این اقدام پس از فروپاشی گفت‌وگوها میان «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان و «آلبین کورتی» نخست وزیر کوزوو در روز پنجشنبه روی داده است.علی‌رغم هشدارهای روسیه به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره دخالت در تنش‌ها بین صربستان و منطقه خودمختار کوزوو، این ائتلاف نظامی اما به اظهارات تحریک‌آمیز درباره مداخله نظامی ادامه می‌دهد.«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو شامگاه چهارشنبه گذشته هشدار داده بود در صورت تشدید تنش‌ها بین کوزوو با صربستان، نیروهای حافظ صلح این ائتلاف نظامی را در کوزوو افزایش خواهد داد. تنش‌ها بین صربستان و کوزوو در ماه جاری زمانی شعله‌ور شد که دولت این منطقه خودمختار گفت که صرب‌های ساکن شمال را که مورد حمایت بلگراد هستند و نهادهای کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، ملزم می‌کند تا از پلاک خودروهای صادر شده در این حکومت استفاده کنند.اوضاع پس از آنکه نخست وزیر کوزوو، با به تعویق انداختن این قانون تا یکم سپتامبر موافقت کرد، آرام شد.

کوزوو در سال ۲۰۰۸، تقریبا یک دهه پس از شورش علیه دولت بلگراد، به حالت حکومت خودمختار درآمد.با این حال، صربستان از نظر قانونی هنوز کوزوو را بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک خود می‌داند. این کشور افزایش تنش ها و درگیری‌ها در این منطقه را رد می‌کند و کوزوو را به پایمال‌کردن حقوق اقلیت صرب‌های ساکن در آن منطقه متهم می‌کند.اظهارات دبیرکل ناتو در حالی است که پیشتر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با غیرمنطقی توصیف کردن خواسته‌های دولت خودمختار کوزوو، گفت روسیه به‌طور کامل از صربستان حمایت می‌کند.. .


بازنشر از : آخرین خبر