مهران محمدی امین

توافق هسته ای قاسم سلیمانی پنتاگون جمهوری اسلامی ایران دو روزنامه‌نگار نشری

1401\06\23 15:18:16


بعد از ترور سردار سلیمانی، ترس به جان ترامپ افتاده بود

دو روزنامه‌نگار نشریه آمریکایی در کتابی که به‌زودی روانه بازار می‌شود، نوشته‌اند که رئیس جمهور سابق آمریکا «به دلیل قتل سردار سلیمانی، می‌ترسد که توسط ایران کشته شود».

سوزان گلیسر و پیتر بِیکر، زن و شوهری که به صورت تیمی برای نیوریورک‌تایمز و نیویورکر مطلب می‌نویسند، در کتابی که تألیف کرده‌اند، از واهمه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از کشته شدن توسط ایران پس از قتل سردار سلیمانی، پرده برداشته‌اند.

این کتاب که «تفرقه‌افکن: ترامپ در کاخ سفید سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱» نام دارد، هفته آینده روانه بازار آمریکا خواهد شد. بیکر و گلیسر، سیاست ترامپ در قبال ایران را ترسیم می‌کنند؛ از صحبت‌ها و گلایه او درباره توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا گرفته تا خروج واشنگتن از این برجام در ماه مه ۲۰۱۸ و اتفاق ژوئن ۲۰۱۹؛ زمانی که ترامپ با حمله هوایی موافقت کرد و در ثانیه آخر، از تصمیم خود منصرف شد. ترامپ درباره سرنگون شدن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافند نیروی هوا-فضای سپاه در ژوئن ۲۰۱۹ با همان لحن همیشگی خود مدعی شده بود: چند ثانیه درباره آن فکر کردم و (به فرماندهان) گفتم که آنها یک پهپاد را سرنگون کردند و در فاصله یک ساعت و نیم از لحظه‌ای که چراغ سبز شروع حمله را بدهم، ۱۵۰ کشته روی دستمان خواهد ماند؛ من فکر نمی‌کنم این حمله با اقدام آنها در سرنگون کردن یک پهپاد متناسب باشد.

با این حال، ترامپ ۶ ماه بعد، دستور حمله به سردار سلیمانی را صادر کرد. فرمانده سپاه قدس ایران، سوم ژانویه ۲۰۲۰(۱۳ دی ۱۳۹۸)، پس از خروج از فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله که با پهپاد ریپر MQ-۹ صورت گرفت، مقامات عراقی هم کشته شدند.

تبلیغات
لاینر و چراغ خطی لاله زار
لاینر و چراغ خطی لاله زار

چراغ خطی و لاین نوری لاله زار ارائه چراغ خطی و لاینر برند های 4m فورام اکووات داتیس افراتاب شعاع الکتریک شعاع پارس توس بروکس شیله مازی نور و ستاره شمال در بازار لاله زار است

پنتاگون مدعی شد که سردار سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن دیپلمات‌ها و پرسنل آمریکایی حاضر در عراق و سایر کشورهای منطقه بوده و ترامپ هم در نطقی، متکبرانه و با لحنی وقیحانه از این حمله پهپادی تمجید کرد. با این حال، براساس کتاب گلیسر و بیکر، ترامپ کمتر از یک سال بعد، دیگر آن‌قدرها شهامت حرف زدن نداشته است. در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ صفحه توئیتر آیت الله خامنه ای نوشت: آنها که دستور قتل سردار سلیمانی را دادند و همچنین کسانی که این دستور را اجرا کردند، باید مجازات شوند.

این انتقام یقیناً در زمان درست اتفاق خواهد افتاد. بیکر و گلیسر در این کتاب نوشته‌اند: ترامپ در یک میهمانی شبانه، به چندین نفر از دوستان اهل فلوریدای خود گفته بود که او از اینکه ایران او را ترور کند، می‌ترسد و به همین دلیل بهتر است به واشنگتن برگردد تا در امان باشد.. .


بازنشر از : مهر

توافق هسته ای

قاسم سلیمانی

پنتاگون

جمهوری اسلامی ایران