مهران محمدی امین

روسیه جوزف بورل اتحادیه اروپا تحريم اقتصادي روسيه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپ

1401\06\23 23:53:16


بورل: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه شبیه به «رژیم گرفتن» است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحریم‌های این بلوک علیه روسیه را به «رژیم گرفتن» تشبیه کرد؛ اظهارنظری که به نوعی بر کم‌اثر بودن این تحریم‌ها علیه مسکو دلالت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی، جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه با اشاره به درخواست و پافشاری کشورهای حوزه بالکان برای رفع تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، ادعا کرد که برای اتحادیه اروپا مهم است که «بر کارساز بودن این تحریم‌ها تاکید کند»! بورل که در نشست عمومی پارلمان اروپا، سخنرانی می‌کرد، گفت: ما تا زمانی که تحریم‌ها تأثیر خود را برجای نگذارند، نمی‌توانیم آنها را رفع کنیم.

شاید این تحریم‌ها تأثیر آنی نداشته باشد، اما شبیه به رژیم گرفتن برای کاهش وزن است و اگر وزن‌تان طی چند هفته کم نشود، ممکن است ناراحت شوید. به ادعای بورل، تحریم‌های «رژیمی» باید همچنان به قوت خود باقی بماند؛ زیرا در غیر این صورت، مشابه رژیم گرفتن، «هرچقدر که تاکنون وزن کم کرده‌اید، دوباره و به راحتی اضافه می‌کنید». بورل اضافه کرد: دیپلمات‌ها برای مذاکره با تمام افراد، آموزش دیده‌اند و بدون‌شک، موضوعاتی وجود دارد که باید درباره آن با رئیس جمهور روسیه صحبت کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه درباره نیروگاه اتمی زاپروژیا که به‌تازگی توسط نیروهای اوکراین بارها هدف بمباران قرار گرفته است، گفت: اتحادیه اروپا باید درباره امنیت این نیروگاه با روسیه صحبت کند زیرا در رابطه با این موضوع، هیچ طرف دیگری برای «صحبت وجود ندارد». وی راجع‌به این موضوع تصریح کرد: موضوعات مشخصی وجود دارند که بدون مشارکت فعال مقامات روسیه، قابل رسیدگی نیست. تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا، برخلاف انتظارات بروکسل، ضربه سنگینی به اقتصاد این بلوک وارد آورده و کشورهای اروپایی را با تورم فزاینده و بحران انرژی، دست به گریبان کرده است؛ بحرانی که تا حد زیادی ناشی از تصمیم این منطقه برای کاهش وابستگی خود به نفت مسکو و همچنین توقف پمپاژ گاز از طریق خط لوله نورد استریم است.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان هفته گذشته پیش‌بینی کرد که اروپا سال جاری، با زمستانی «قطبی» مواجه خواهد شد. گرچه صربستان عضو اتحادیه اروپا نیست اما مسیرهای عرضه انرژی به این کشور از کشورهای عضو این بلوک عبور کرده و این بدان معنا است که متضرر شدن بلگراد از تحریم‌ها علیه روسیه، اجتناب‌ناپذیر است.. .


بازنشر از : مهر

روسیه

جوزف بورل

اتحادیه اروپا

تحريم اقتصادي روسيه