مهران محمدی امین

ترکیه یونان سامانه اس-۳۰۰ ناتو پس از آن که ترکیه، یونان را متهم به استفاده از س

1401\06\07 13:08:05


تشدید تنش‌ها میان ترکیه و یونان

پس از آن که ترکیه، یونان را متهم به استفاده از سامانه اس-۳۰۰ علیه جنگنده های خود کرد، تنش ها بین آنکارا و آتن تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، پس از آن که ترکیه، یونان را به استفاده از سامانه «اس-۳۰۰» علیه جنگنده‌های این کشور که در دریای اژه و شرق مدیترانه در حال پرواز بودند، متهم کرد، تنش‌ها بین آنکارا و آتن تشدید شد.

منابعی در وزارت دفاع ترکیه اعلام کردند که این حادثه در ۲۳ اوت زمانی رخ داد که یونان از طریق رادار سامانه اس-۳۰۰ مستقر در جزیره کرت، جنگنده های اف-۱۶ ترکیه را ردیابی کرد. این منابع خاطرنشان کردند که روند ردیابی جنگنده های ترکیه از طریق اهداف راداری و موشک های هدف گیری شده بوده است و این نشان از فعال سازی باتری های اس-۳۰۰ توسط یونان دارد. این منابع تاکید کردند: کشوری که جنگنده های یک کشور متحد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به عنوان هدف متخاصم از طریق رادار ردیابی می کند، یک رفتار خصمانه مطابق با قوانین درگیری ناتو انجام داده است.

در همین حال، شبکه یونانی «ERT» به نقل از منابعی در وزارت دفاع این کشور با تکذیب این خبر ترکیه گزارش داد: نیروهای یونان ابزاری برای رهگیری مسیرهای ناشناخته دارند و نیازی به فعال کردن سامانه پدافند هوایی نیست. در همین راستا، روزنامه حریت ترکیه گزارش داد که عملیات ردیابی که در ۲۳ اوت علیه جنگنده های ترکیه در حال پرواز در دریای اژه و شرق دریای مدیترانه انجام شد، سومین عملیات مشابه در یک هفته گذشته بوده است.. .


بازنشر از : مهر

ترکیه

یونان

سامانه اس-۳۰۰

ناتو