مهران محمدی امین

وزارت خارجه روسیه روسیه اوکراین سازمان ملل متحد وزارت خارجه روسیه با بیهوده دانس

1401\05\29 20:45:09


تلاش برای لغو اختیارات نمایندگان روسیه در سازمان ملل بیهوده است

وزارت خارجه روسیه با بیهوده دانستن تلاش غرب برای کنار گذاشتن این کشور از سازمان ملل و لغو اختیارات نمایندگان آن، به تشریح شرایط و ضوابط این موضوع پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز شنبه در بیانیه ای سناریوهای مطرح در رسانه های غربی در ارتباط با تلاش برای لغو اختیارات نمایندگان فدراسیون روسیه در سازمان ملل را گمانه زنی خواند و اعلام کرد که این هفته گزارش هایی در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه غرب ممکن است تلاش کند تا اختیارات سازمان ملل را از مقامات روسیه سلب کند.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: با توجه به تلاش‌ های احتمالی شرکای غربی ما برای اخراج روسیه از سازمان ملل، از جمله با اجرای ایده لغو اعتبارنامه نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، بارها اشاره شده است که چنین سناریویی آشکارا غیرقابل تحقق است. در بیانیه مذکور در این باره آمده است: واقعیت این است که تنها مجمع عمومی سازمان ملل می‌ تواند فدراسیون روسیه را به توصیه شورای امنیت که کشور ما عضو دائمی آن با حق وتو است، از عضویت در این نهاد بین المللی محروم کند. وزارت امور خارجه روسیه در ادامه اضافه کرد که موضوع روسیه در ماده ۶ منشور سازمان ملل که در وب سایت رسمی این سازمان نیز قرار دارد، گنجانده شده و در آن تاکید شده است که «راه قانونی دیگری برای اجرای چنین طرحی وجود ندارد».

وزارت خارجه روسیه در این خصوص افزود: تلاش برای ایجاد چنین مکانیسم‌ هایی نیازمند ایجاد تغییرات مناسب در اساسنامه این سازمان است. برای این امر لازم است که دو سوم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به آن رای دهند. پس اصلاحات باید توسط دو سوم کشورهای عضو به تصویب رسیده و سپس مورد تأئید همه اعضای دائمی شورای امنیت هم قرارگیرد.

این بیانیه در ادامه خاطر نشان کرد: در مورد اختیارات نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، اعتبارنامه مربوطه با امضای رئیس جمهور فدراسیون روسیه به دبیرکل این سازمان تقدیم می شود و نه با امضاء و تأئید این یا آن کشور غربی. بیانیه مدکور می افزاید: هر سناریو دیگری در این زمینه که در رسانه ها منتشر می شود، گمانه زنی بیش نیست و با واقعیت انطباق ندارد.. .


بازنشر از : مهر

وزارت خارجه روسیه

روسیه

اوکراین

سازمان ملل متحد