مهران محمدی امین

گوستاوو پترو کاراکاس کلمبیا خوان گوایدو با از سرگیری روابط د

1401\06\07 13:08:20


روابط ونزوئلا و کلمبیا پس از سه سال از سر گرفته شد

با از سرگیری روابط دیپلماتیک کلمبیا و ونزوئلا پس از سه سال، سفیر جدید کلمبیا در ونزوئلا وارد کاراکاس شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، مناسبات سیاسی کلمبیا و ونزوئلا پس از سه سال، بار دیگر از سر گرفته شد و آرماندو بنِدِتی، سفیر جدید کلمبیا در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، با استقبال وزیر خارجه ونزوئلا وارد این کشور شد.

گوستاوو پترو، رئیس جمهور جدید و نخستین رهبر چپ‌گرای کلمبیا و نیکلاس مادورو، همتای ونزوئلایی وی، ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) اعلام کردند که قصد دارند روابط دیپلماتیک خود را که از سال ۲۰۱۹ قطع شده بود، احیا کنند. پیش از این، وزارت دفاع ونزوئلا اعلام کرده بود که ژنرال ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع این کشور برای ازسرگیری روابط نظامی دو کشور، دستورات لازم را از نیکلاس مادورو دریافت کرده تا با ایوان وِلاسکوز، وزیر دفاع کلمبیا ارتباط برقرار کند. تنش میان ونزوئلا و چند رئیس جمهور محافظه‌کار و متوالی کلمبیا، با قطع روابط سه ساله این دو کشور، به اوج رسید؛ در اوج این تنش‌ها، سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور بسته و پروازهای آنها متوقف و حتی مرز زمینی ۲ هزار کیلومتری بین این دو کشور نیز از سال ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۱ بسته شد.

مردم ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ برای بار دوم نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند، اما کلمبیا در کنار آمریکا و کشورهای غربی با وجود پیروزی مادورو و کسب اکثریت آرا، خوان گوایدو، رقیب غرب‌گرای او را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا اعلام و تحریم‌هایی را علیه دولت و مردم ونزوئلا اعمال کردند. سفیر جدید کلمبیا در ونزوئلا پس از ورود به این کشور در توییتی نوشت: روابط با ونزوئلا هرگز نباید قطع شود. ما برادر هستیم و خطوط و مرزهای فرضی نمی‌تواند ما را جدا کند..

.


بازنشر از : مهر

گوستاوو پترو

کاراکاس

کلمبیا

خوان گوایدو