مهران محمدی امین

ماریا زاخارووا روسیه ایالات متحده امریکا نیروگاه هسته ای زا سخنگوی وزارت امور خا

1401\06\07 21:48:07


روسیه از غرب می خواهد درباره نیروگاه اتمی «زاپروژیا» خودکشی نکند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز هشدار داد: مسکو از غرب می خواهد تا درباره نیروگاه اتمی «زاپروژیا» خودکشی نکند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز دوشنبه در سخنانی گفت: روسیه از غرب می‌خواهد که کنترل رژیم کی یف را برعهده بگیرد تا در وضعیت اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا آرامش برقرار شود، مسکو از غرب می خواهد تا مسئولیت از خود نشان داده و رفتار خودکشی واری نداشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفت: ما هر فعالیتی را از طرف خود انجام می دهیم تا از جامعه غرب که رژیم کی یف را رهبری می کند، بخواهیم که اگر نگوییم یک رویکرد مسئولانه، بلکه حداقل رفتار خودکشی وار از خودشان نشان ندهد. ما در اینجا درباره تاسیسات هسته ای صحبت می کنیم. «ماریا زاخارووا» افزود: همه چیزِ مربوط به چنین سناریوهای فاجعه باری همیشه بر کل جهان تأثیر می گذارد.

نیروگاه هسته ای زاپاروژیا از نظر تعداد واحد و ظرفیت نصب شده بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا است. این نیروگاه از ماه مارس تحت حفاظت ارتش روسیه قرار دارد؛ اما ارتش اوکراین به طور منظم به گلوله باران مناطق اطراف و قلمرو نیروگاه هسته ای زاپروژیا در مجاورت شهر ادامه می دهد. در همین ارتباط، مقامات محلی دیروز یکشنبه اعلام کردند که یک فروند پهپاد اوکراینی بر فراز قلمرو نیروگاه هسته ای «زاپروژیا« سرنگون شده است.

هدف این پهپاد انهدام یک مرکز ذخیره سازی سوخت هسته ای مصرف شده بود. از سوی دیگر، اوکراین روز شنبه اعلام کرد که به توافق با روسیه در زمینه همکاری های تکنیکی، علمی و اقتصادی در زمینه انرژی هسته‌ای پایان می دهد. «رادا تاراس ملنیچوک» (Rada Taras Melnychuk) نماینده دائم کابیه وزراء اوکراین در «ورخوناف» (Verkhovna) این خبر را رسانه ای کرد.

این توافق در ۱۴ ژانویه سال ۱۹۹۳ در مسکو به امضاء رسیده بود. گفتنی است که در هفته های اخیر، نیروهای مسلح اوکراین مرتباً به نیروگاه هسته ای زاپروژیا حمله می‌ کنند که با یک فاجعه هسته‌ ای در مقیاس بزرگ تهدید می‌ شود. به گفته «ولادیمیر روگوف» یکی از اعضای شورای اصلی اداره منطقه زاپروژیا، نظامیان تیپ ۴۴ توپخانه نیروهای مسلح اوکراین از راکت های هدایت شونده و گلوله های ساخت کشورهای غربی استفاده می کنند.

گلوله باری پیش از این به خط فشار قوی پست کاخوفسکایا آسیب رسانده بود و پرسنل مجبور شدند ظرفیت دو واحد نیرو را کاهش دهند.. .


بازنشر از : مهر

ماریا زاخارووا

روسیه

ایالات متحده امریکا

نیروگاه هسته ای زا