مهران محمدی امین

باشگاه خبرنگاران/ زلزله اخیر در سوریه، زمینه ساز از سرگیری روابط بعضی پایتخت‌های عربی با دمشق از دریچه مسایل انسانی شد. زلزله سوریه با وجود هولناک بودن و آثار ویرانگر آن، یخ

1401\11\25 15:24:46


زلزله یخ روابط بعضی کشور‌های عربی با سوریه را شکست

باشگاه خبرنگاران/ زلزله اخیر در سوریه، زمینه ساز از سرگیری روابط بعضی پایتخت‌های عربی با دمشق از دریچه مسایل انسانی شد. زلزله سوریه با وجود هولناک بودن و آثار ویرانگر آن، یخ قطع روابط بعضی کشور‌های عربی با دمشق را مانند دیوار محاصره سوریه، شکست و مقدمه‌ای برای پایتخت‌های عربی شد تا از دریچه مسایل بشردوستانه به سوریه بازگردند.

زلزله اخیر در سوریه، زمینه ساز از سرگیری روابط بعضی پایتخت‌های عربی با دمشق از دریچه مسایل انسانی شد.زلزله سوریه با وجود هولناک بودن و آثار ویرانگر آن، یخ قطع روابط بعضی کشور‌های عربی با دمشق را مانند دیوار محاصره سوریه، شکست و مقدمه‌ای برای پایتخت‌های عربی شد تا از دریچه مسایل بشردوستانه به سوریه بازگردند.

در حالی که رسیدن کمک‌ها به سوریه ادامه دارد، دعوت‌ها برای بازگشت دمشق به محافل عربی بار دیگر مطرح شده است که آخرین نمونه آن دعوت محمد الحلبوسیT رئیس مجلس عراق بود که از مصر خواست این مسئله را در همه سطوح پیگیری کند.براساس گزارش المیادین، سفر عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات به سوریه و دیدار او با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور هم در همین چارچوب صورت گرفت که نخستین سفر یکی از مقامات کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به دمشق از زمان وقوع زلزله بود. این در حالی است که امارات محموله‌های کمک رسانی خودش را با ایجاد پل هوایی، افزایش داده است.در حالی که پایتخت‌هایی مانند بیروت، الجزایر و بغداد در عمل کردن به وظیفه کمک‌رسانی تاخیر نکردند، پایتخت‌های دیگری هم در مسیر شکستن یخ روابط و تقویت روابط فعال شدند. قیس سعید، رئیس جمهور تونس دستور داد سطح روابط دیپلماتیک با دمشق ارتقا پیدا کند و کمک‌های بیشتری به سوریه ارسال شود.این در حالی است که تماس عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با بشار اسد، گامی در مسیر از سرگیری همکاری بین سران دو کشور بود، زیرا با وجود فضای مثبتی که در روابط بین دمشق و قاهره وجود داشت، این نخستین بار بود که چنین تماس تلفنی صورت می‌گرفت.سران عرب مانند رئیس جمهور الجزایر، سلطان عمان و پادشاه اردن هم تماس‌های مشابهی با بشار اسد داشتند.

در همین راستا پیشرفت چشمگیر در موضع سعودی که در کمک رسانی به دمشق تردید داشت، قابل توجه بود. با این وجود قطر همچنان خارج از این صحنه قرار دارد. روشن است که منطقه به سوی مرحله جدیدی حرکت می‌کند، آیا امروز بیش از هر زمان دیگر راه برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هموار شده است؟ آیا کسی در این راه کارشکنی می‌کند؟.

.


بازنشر از : آخرین خبر