مهران محمدی امین

کریس مورفی ایالات متحده امریکا سامانه پدافند هوایی عربستان در پی تشدید تنش ها د

1401\07\22 22:45:10


سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا به جای عربستان به اوکراین ارسال شوند

در پی تشدید تنش ها در روابط میان ریاض- واشنگتن، سناتور کریس مورفی درخواست کرد: سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا به جای عربستان به اوکراین ارسال شوند.

در پی تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید و عرضه نفت، «کریس مورفی» سناتور آمریکایی امروز جمعه درخواست توقف فروش تسلیحات از سوی واشنگتن به عربستان را تکرار کرد.

این سناتور آمریکایی در این باره اعلام کرد که کشورش باید سامانه‌های پدافند هوایی را از عربستان به اوکراین منتقل کند. وی اعلام کرد که آمریکا باید از تحویل ۲۸۰ سامانه پدافند هوایی که قرار است اواخر سال جاری میلادی به عربستان سعودی ارسال شوند خودداری کرده و آنها را به اوکراین ارسال کند. این سناتور دموکرات هفته پیش هم به این موضوع واکنش نشان داد و خواستار بازنگری واشنگتن در روابطش با ریاض شده بود.

این در حالی است که برنی سندرز سناتور آمریکایی هم پیش از این خشم خود را از تصمیم «اوپک پلاس» برای کاهش تولید نفت ابراز کرده بود و از عربستان سعودی، برجسته‌ترین عضو آن، خواست تا از این به بعد برای حمایت از این کشور از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کمک بگیرد. سندرز همچنین از دولت آمریکا خواست تا تمام نیروهای خود را از عربستان سعودی خارج کند. وی تاکید کرد: تا زمانی که عربستان سعودی با مسکو جهت افزایش قیمت گاز همکاری می‌کند، باید برای محافظت از خودش هم از روسیه کمک بگیرد.

گفتنی است اوپک پلاس در اجلاس هفته‌های گذشته خود در وین درباره شدیدترین کاهش تولید نفت خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ به توافق رسید. این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر حاصل شده و میزان عرضه را در بازار جهانی که هم اکنون نیز گفته می‌شود با کمبود عرصه مواجه است، محدودتر می‌کند. افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول، دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کرده است..

.


بازنشر از : مهر

کریس مورفی

ایالات متحده امریکا

سامانه پدافند هوایی

عربستان