مهران محمدی امین

ایرنا/ یک مقام بانک مرکزی حکومت طالبان گفت کابل با طرح آمریکا مبنی بر سپردن ذخایر ارزی افغانستان به بانک سوئیسی موافق نیست. به گزارش خبرگزاری جمهور؛ این مقام طالبان که نامی ا

1401\06\23 16:41:42


طالبان با طرح آمریکا برای سپردن ذخایر ارزی افغانستان به بانک سوئیسی موافقت نکرد

ایرنا/ یک مقام بانک مرکزی حکومت طالبان گفت کابل با طرح آمریکا مبنی بر سپردن ذخایر ارزی افغانستان به بانک سوئیسی موافق نیست. به گزارش خبرگزاری جمهور؛ این مقام طالبان که نامی از او برده نشده در مصاحبه با تلویزیون دولتی ترکیه گفت که آنها خواستار انتقال ذخایر ارزی این کشور به بانک مرکزی افغانستان هستند.

 یک مقام بانک مرکزی حکومت طالبان گفت کابل با طرح آمریکا مبنی بر سپردن ذخایر ارزی افغانستان به بانک سوئیسی موافق نیست.به گزارش خبرگزاری جمهور؛ این مقام طالبان که نامی از او برده نشده در مصاحبه با تلویزیون دولتی ترکیه گفت که آنها خواستار انتقال ذخایر ارزی این کشور به بانک مرکزی افغانستان هستند.

 وی در ادامه افزود: «ما با انتقال این پول به یک حساب دیگر مخالفیم و منابع مالی مان باید به حساب بانک مرکزی افغانستان انتقال داده شود.»این مقام بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد بانک مرکزی با درخواست آمریکا برای ایجاد یک سیستم نظارتی برای دسترسی به این پول‌ها موافق‌ است.این در حالی است که پیش از این، تلویزیون دولتی ترکیه، به نقل از منابع خود گزارش داد واشنگتن بر اساس برنامه‌ای می‌خواهد ۳.۵ میلیارد دلار از بانک مرکزی افغانستان را به بانک سویسی بی‌آی‌اس بسپارد.به گفته این منابع، دسترسی به این پول در چارچوب یک سیستم نظارتی بیطرف و زیر نظر  هیاتی از متخصصان بین المللی ممکن خواهد بود.وزارت امورخارجه آمریکا درباره این موضوع اظهارنظری نکرده است.  آمریکا ذخایر ارزی دولت افغانستان را پس از تسلط طالبان بر این کشور در اوت ۲۰۲۱ مسدود کرد. در ماه فوریه، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا  فرمان اجرایی را امضا کرد که به موجب آن با تقسیم  ۷ میلیارد دلار از دارایی های افغانستان میان یک صندوق بشردوستانه و پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ موافقت شده است..

.


بازنشر از : آخرین خبر