مهران محمدی امین

روسیه غلات اوکراین وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای به اقدام امروز این کشور در تعلیق توافقنامه غلات از سوی واک

1401\08\07 21:24:17


محورهای بیانیه وزارت خارجه روسیه درباره تعلیق توافقنامه غلات

وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای به اقدام امروز این کشور در تعلیق توافقنامه غلات از سوی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه امروز شنبه در خصوص تعلیق توافقنامه غلات با اوکراین از سوی این کشور بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده است: مسکو نمی‌تواند ایمنی کشتی‌های بار خشک غیرنظامی شرکت کننده در توافق غلات دریای سیاه را تضمین کند و اجرای این توافق را از امروز برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می‌آورد. بیانیه مذکور در این باره اضافه می‌کند: در ۲۹ اکتبر، ارتش اوکراین تحت پوشش یک کریدور بشردوستانه ایجاد شده به عنوان بخشی از اجرای «ابتکار دریای سیاه» برای صادرات محصولات کشاورزی کی یف، حملات هوایی و دریایی گسترده‌ای را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه کشتی‌ها و زیرساخت‌های روسیه انجام داد. وزارت خارجه روسیه در ادامه افزود: طرف روسی نمی‌تواند ایمنی کشتی‌های بار خشک غیرنظامی شرکت کننده در «ابتکار دریای سیاه» را تضمین کند و اجرای آن را از امروز برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق در می‌آورد.

دستورالعمل‌های مربوطه به نمایندگان روسیه در مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که حمل و نقل اوکراینی‌ها را کنترل می‌کند، داده شده است. وزارت دفاع روسیه ساعات پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مسکو مشارکت در معامله غلات را به حالت تعلیق درآورده است. این اقدام مسکو به دنبال حملات به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه از سوی نیروهای اوکراین با پهپاد انجام شده است.

روسیه این اقدام کی یف را محکوم می‌کند. در همین ارتباط، ارتش روسیه پیشتر اعلام کرد که موفق به دفع حمله پهپادی گسترده‌ای به ناوگان خود در خلیج سواستوپول کریمه شده است. روسیه همچنین اوکراین و انگلیس را مسئول این حمله دانست و اعلام کرد صدماتی به یکی از کشتی‌هایش وارد شده است.

مقامات محلی هم دراین باره اعلام کردند که ناوگان دریایی مستقر در دریای سیاه روسیه، یک حمله پهپادی به خلیج سواستوپول را با سرنگون کردن همه پهپادهای دریایی معاند دفع کرده است. «میخائیل رازوژایف» از فرمانداران محلی گفت: هیج تاسیساتی در این شهر مورد حمله قرار نگرفته و شرایط تحت کنترل است. وزارت دفاع روسیه از وارد آمدن صدمات اندکی به کشتی مین روب ایوان گولوبیتس روسیه و همچنین سد مهار خلیج سواستوپول بر اثر این حمله خبر داد.

وزارت دفاع روسیه در کانال تلگرام خود اعلام کرد: متخصصان انگلیسی مستقر در شهر اوچاکیف در استان میکولائیف اوکراین نظامیان مرکز هفتاد و سوم عملیات ویژه دریایی کی یف را برای این عملیات تروریستی آموزش داده و آماده کرده بودند. بنابر اعلام مسکو، در این حمله که به وسیله ۹ پهپاد هوایی و ۷ پهپاد دریایی انجام شد، ناوگانی مورد حمله قرار گرفت که طبق توافق مورد حمایت سازمان ملل متحد و ترکیه مسئول تامین امنیت کاروان صادرات غلات اوکراین است. گفتنی است که ترکیه، اوکراین، روسیه و سازمان ملل با میانجیگری آنکارا در ۲۲ جولای در استانبول سند مربوط به «انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین» را امضا کردند.

تاکنون ده‌ها کشتی حامل غلات اوکراین با عبور از تنگه‌های ترکیه راهی بازارهای جهانی شده‌اند. یک روزنامه اسپانیایی پیشتر فاش کرده بود که غلاتی که از بنادر اوکراین صادر می‌شود، عمدتاً سر از قاره اروپا درمی آورد. روزنامه اسپانیایی «ال پایس» با استناد به داده‌های منتشره از سوی سازمان ملل و نیز آمار مربوط به ردیابی کشتی‌ها در گزارشی اعلام کرد که دست کم ۳۸ درصد غلات صادر شده از اوکراین به مقصد کشورهای اتحادیه اروپا ارسال شده است، این در حالیست که بر اساس توافق اخیر میان روسیه و اوکراین و با میانجیگری سازمان ملل بنا بود این غلات به کشورهای در حال توسعه آفریقا صادر شود..

.


بازنشر از : مهر

روسیه

غلات

اوکراین