مهران محمدی امین

بن والاس خلوصی آکار انگلیس یک وبگاه خبری به نقل از منابع آگاه به افشای محورهای رایزنی وزیر دفاع ترکیه با مقام نظا

1401\11\01 23:11:08


محورهای رایزنی وزیر دفاع ترکیه با مقام نظامی انگلیس فاش شد

یک وبگاه خبری به نقل از منابع آگاه به افشای محورهای رایزنی وزیر دفاع ترکیه با مقام نظامی انگلیس در سفر اخیرش به لندن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه «میدل ایست آی»، به دنبال مواجهه ترکیه با موانعی برای تأمین تسلیحات خود از سوی آمریکا، منابع آگاه خبر دادند که این کشور در صدد عقد قراردادی چند میلیارد دلاری با انگلیس برای خرید بسته بزرگی از تسلیحات شامل جت‌ جنگنده، هواپیمای ترابری، موتور تانک و ناوچه با لندن است.

این رویداد در حالی است که «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه یکشنبه هفته پیش به لندن سفر و با «بن والاس» همتای انگلیسی خود دیدار و گفتگو کرده بود. بر اساس اعلام این وبگاه، ۳ منبع آگاه به صورت جداگانه در این خصوص گزارش کردند: در این دیدار، «خلوصی آکار» و «بن والاس» پیرامون احتمال خرید جت‌ های یوروفایتر، هواپیماهای ترابری «سی- ۱۳۰»، ناوچه‌ های نوع ۲۳ و همچنین موتور برای تانک‌ های جنگی ام- ۶۰ گفتگو و تبادل نظر کردند. ارزش توافقی که ترکیه و انگلیس در حال رایزنی در این ارتباط هستند، بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

این در حالیست که رئیس کمیته روابط خارجی سنا پیشتر با فروش جنگنده های اف -۱۶ به ترکیه مخالفت کرده بود. سناتور «باب منندز» در بیانیه ای اعلام کرده بود: همانطور که بارها اعلام کرده ام، به شدت با پیشنهاد دولت بایدن برای فروش هواپیماهای اف -۱۶ جدید به ترکیه مخالفم. در حالی که در گزارش های رسانه ای زمزمه های موافقت آمریکا با فروش جنگنده های اف -۱۶ به ترکیه به گوش می رسید، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه خود اعلام کرده بود که رئیس جمهور ترکیه حقوق بشر و هنجارهای دموکراتیک را نادیده می‌ گیرد.

این سناتور آمریکایی، «رجب طیب اردوغان» را به در پیش گرفتن رفتارهای هشدار دهنده و بی‌ ثبات‌ کننده در ترکیه و نیز علیه متحدان ناتو متهم کرده بود. در بیانیه منندز آمده بود تا زمانی که اردوغان تهدیدات خود را متوقف نکند و همانند یک متحد مورد اعتماد رفتار کند، این فروش را تایید نمی کند. این سناتور آمریکایی همچنین گفته بود که از فروش جنگنده جدید اف -۳۵ به یونان استقبال می کند و آتن را متحد قابل اعتماد ناتو نامیده بود.

منندز تاکید کرده بود که فروش این جنگنده ها به یونان، توانایی دو کشور را در راستای دفاع از اصول مشترک از جمله دفاع جمعی، دموکراسی و حاکمیت قانون تقویت می کند. پیش از این یک روزنامه آمریکایی گفته بود که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در انتظار موافقت کنگره برای فروش جنگنده‌های اف -۱۶ به ترکیه، به شرط موافقت آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو است.. .


بازنشر از : مهر

بن والاس

خلوصی آکار

انگلیس