مهران محمدی امین

نیروگاه هسته ای زاپروژیا جنگ اوکراین روسیه در ادامه مناقشه پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، مدیر کل آژانس بین‌ال

1401\06\07 13:08:05


مناقشه نیروگاه زاپروژیا؛ کارشناسان آژانس راهی اوکراین می‌شوند

در ادامه مناقشه پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که کارشناسان آژانس برای بازدید از این نیروگاه، به‌زودی راهی اوکراین می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد کارشناسان این آژانس برای بازدید از نیروگاه اتمی زاپروژیا، در راه سفر به اوکراین هستند.

گروسی در توئیتر خود نوشت: روز موعد فرا رسیده. هیئت کمک و پشتیبانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زاپروژیا در راه است. ما باید ایمنی و امنیت بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اوکراین و اروپا را تأمین کنیم.

به گفته گروسی، این هیئت که خود او نیز سرپرستی آن را به عهده دارد «اواخر این هفته» به اوکراین خواهد رسید. نیروگاه اتمی زاپروژیا بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا و در جنوب اوکراین واقع شده و تحت کنترل نیروهای ارتش روسیه است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که نیروهای اوکراینی در روزهای اخیر چندین حمله به قلمرو این نیروگاه هسته‌ای انجام داده‌اند و به ویژه از پهپادها، توپخانه سنگین و سامانه‌های راکت پرتاب چندگانه استفاده کرده‌اند.

مقامات محلی منطقه زاپروژیا روز یکشنبه اعلام کردند که یک فروند پهپاد اوکراینی بر فراز قلمرو نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا سرنگون شده است. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، هدف این پهپاد انهدام یک مرکز ذخیره سازی سوخت هسته‌ای بود. به گفته مقامات روسیه، گرچه در بیشتر موارد، حملات توسط سامانه‌های پدافند هوایی دفع می‌شود، اما برخی از گلوله‌ها به زیرساخت‌ها و محوطه مخزن زباله‌های هسته‌ای این نیروگاه هسته‌ای اصابت می‌کند که همین موضوع خطر نشت مواد سمی و هسته‌ای از این نیروگاه را دوچندان کرده است.

در هفته‌های گذشته، ارتش اوکراین حملات سنگینی با هدف آسیب‌رساندن به این نیروگاه انجام داده؛ حملاتی که نگرانی‌های بین‌المللی را نسبت به وقوع فاجعه‌ای شبیه «فاجعه چرنوبیل»، افزایش داده است.. .


بازنشر از : مهر

نیروگاه هسته ای زاپروژیا

جنگ اوکراین

روسیه