مهران محمدی امین

روز شهید عراق سید عمار حکیم محمد شیاع السودانی عبداللطیف رش مراسم سالروز شهادت آ

1401\11\01 16:23:05


مواضع مقامات عراقی در مراسم روز شهید عراق

مراسم سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر حکیم که به روز شهید عراق نامگذاری شده است با حضور سران سیاسی عراق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جریان حکمت ملی عراق، مراسم سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر حکیم که به روز شهید عراق نامگذاری شده است با حضور سران سیاسی عراق برگزار شد.

حکیم در مراسم روز شهید عراقی: گر متحد نشویم نظام سیاسی عراق ماندگار نخواهد بود «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در ابتدای مراسم گفت: در اول رجب، روز شهید عراقی، مردم عراق یاد یک شخصیت ملی جاودانه در خاطره و ضمیر ملت را گرامی می‌دارند. یادآوری جهاد این شخصیت کم‌نظیر و دفاعش از حقوق ملت عراق یادآوری لحظات دشوار و استثنائی در تاریخ عراق طی سال‌های طولانی رنج و محرومیت و ظلم و تبعید است، و اینکه عراق چگونه توانست از دوره دیکتاتوری و استبداد به دوره دموکراسی و وحدت ملی برسد. وی ادامه داد: کسانی که شهید محراب را درک کرده‌اند یا درباره ایشان و مواضع ملی جاودانه‌اش شنیده‌اند، بی‌شک متوجه روش ایشان در حفاظت از وحدت ملی که در رفتار سیاسی و مبارزه جهادی و دیدگاه آینده‌نگرش مشهود است، می‌شوند.

این وحدت عامل اصلی حفاظت از میهن و ثبات و هم‌بستگی اجتماعی و حفظ کرامت ملت عراق است. آن شهید والامقام همواره بر تثبیت وحدت ملی و اعتدال در مواضع سیاسی و پیش‌گرفتن میانه‌روی در کشاکش مسیرهای دشوار اهتمام داشت. رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه در دو دهه گذشته، در کنار هم لحظه‌های سرنوشت‌ساز و دشواری را در مسیرروند سیاسی کشور شاهد بودیم، عنوان کرد: اکنون ۲۰ سال فعالیت سیاسی پیاپی در ۵ دوره مجلس، کافی است تا تجربه‌های لازم را کسب کنیم و مواضع ضعف و قوت را بشناسیم و تهدیدها و فرصت‌ها در کنش سیاسی را تعیین کنیم.

حکیم با تاکید بر اینکه تغییر مطلوب و اصلاحات مورد نظر و غلبه بر موانع و محدودیت‌ها بدون پایبندی به اجماع به عنوان مبنای کنش سیاسی و مسیر اتحاد ممکن نیست، گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند بدون حمایت مؤثر سیاسی و پارلمانی فعالیت کند و هیچ دستگاه قانون‌گذاری نمی‌تواند بدون همکاری مؤثر پارلمان بر روند مسائل نظارت و اختلال‌ها را تصحیح کند. وی با بیان اینکه همه ما بر یک کشتی سواریم و تاریخ و میهن عملکرد ما را ارزیابی خواهد کرد، تصریح کرد: اگر در برابر چالش‌ها متحد نشویم نظام سیاسی ما چندان ماندگار نخواهد بود و در معرض لرزه‌هایی قرار خواهد گرفت سخت‌تر از آنچه در دو دهه گذشته تجربه کردیم. رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به اینکه عراق هنوز فاقد یک نظام انتخاباتی عادلانه و یکپارچه است که تابع مزاج‌های سیاسی و افت‌وخیزها نباشد، افزود: ما هنوز فاقد نظام مشخصی برای تعیین دقیق روابط مرکز و ایالت برای اجرای آن میان حکومت مرکزی و اقلیم کردستان عراق هستیم و اینکه این مسئله در معرض تصفیه‌حساب‌ها و دخالت‌های خارجی قرار گیرد غیر قابل قبول است.

حکیم همچنین تاکید کرد که باید تردید در وابستگی ملی نهادهای امنیتی و نظامی‌مان را کنار گذاریم و برای تقویت و حرفه‌ای شدن این نهادها و اداره آنها با نگاه ملی خالص بکوشیم. ما هنوز فاقد سیاستی مشخص برای برطرف کردن فاصله و بی‌اعتمادی میان ملت و دولت هستیم. وی با اشاره به چالش های اقتصادی اظهار داشت: عمق چالش‌های اقتصادی که به عراق هم منحصر نمی‌شود بر کسی پوشیده نیست، بلکه شامل منطقه و جهان می‌شود.

اما تفاوت ما به دیگر کشورها آن است که آنان از پیش خود را برای عبور از بحران و اجرای راه‌حل‌های ریشه‌ها برای بحران‌های اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید آماده کرده‌اند. رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: ویژگی بحران اقتصادی ما آن است که راه‌حل‌های آن داخلی و نه خارجی است و برای حل آن نیازی به کمک یا دخالت خارجی نداریم، فقط کافی است اولویت‌ها را به دقت تشخیص دهیم و بر حل آنها پافشاری کنیم تا به هدف برسیم. حکیم با بیان اینکه نباید با تشکیل هر دولتی همه چیز از صفر آغاز شود، گفت: اینکه دولت سرگرم اقدامات مقطعی شود و پروژه‌های راهبردی مشترک میان دولت‌ها در اولویتش نباشد، قابل قبول نیست.

هر دولتی باید در دوره فعالیت خود بر پروژه‌های دارای بیشترین اولویت تمرکز کند و همزمان سراغ زیرساخت‌های سالم و مرحله به مرحله پروژه‌های بزرگ دیگر رود. وی با بیان اینکه سازندگی و پیشرفت بدون در نظر گرفتن همه ابعاد ممکن نیست و نمی‌توان از توسعه سیاسی بدون توسعه فرهنگی و اجتماعی سخن گفت، به برخی از معظلات فرهنگی و اجتماعی اشاره و عنوان کرد: ما با یک نسل سیاسی جدید مواجهیم که بعد از ۲۰۰۳ به دنیا آمده است. باید از خود بپرسیم که آیا آنچه را برای این نسل و نحوه تفکر آن لازم است فراهم کرده‌ایم تا مانع از دخالت بیگانگان و دشمنان این کشور در فکر و ذهن آنها شویم؟ عبداللطیف رشید: شهید حکیم نقش چشمگیری در وحدت عراق و مطلع کردن جهان از رنج‌های ملت عراق داشت «عبداللطیف رشید»، رئیس جمهور عراق گفت: هر سال در سالروز شهادت آیت الله سیدمحمدباقر حکیم این اقدام بزدلانه تروریستی را به یاد آوریم.

این جنایت در زمانی رخ داد که عراق نیازمند صفات بزرگی بود که آن شهید والامقام از آنها برخوردار بود. این شهادت پایان سفری طولانی از جهاد وی در راه عراق و ملت عراق بود. وی ادامه داد: شهید حکیم نقشی پاینده و چشمگیر در متحد کردن نیروهای اپوزیسیون و مطلع کردن جهان از رنج‌های ملت عراق زیر سلطه دیکتاتوری استبدادی داشت و این نقش او در دوره حیات سیاسی وی ادامه داشت و همواره بر وحدت ملت عراق برای برقراری نظام عادلانه‌ای که در آن آزادی و کرامت حاکم باشد تأکید داشت.

رئیس جمهور عراق افزود در کنار یاد شهید حکیم، یاد شهدای بزرگی را به یاد می‌آوریم که برای عراق دموکراتیک تلاش کردند و یادشان در ضمیر ملت عراق مانده و قاتلان و دیکتاتورها و تروریست‌ها به زباله‌دان تاریخ رفتند. رشید در پایان تاکید کرد: بزرگ ترین کاری که برای حفظ یاد شهدا می‌توانیم انجام دهیم این است که با تلاش برای ادامه مسیر آنان در ساخت عراق برخوردار از امنیت و ثبات و اقتدار گام برداریم. سودانی : عراق با وجود تروریسم صبور و قدرتمند باقی ماند و توانست با قدرت ادامه دهد «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق گفت: در این روز شهادت «سید محمد باقر حکیم» در حرم امیر المومنین (ع) به همراه برخی از همراهانش را به یاد می آوریم.

وی افزود: در این روز خون شهدا را به همراه پیروزی مبین که بر تروریسم محقق شده به یاد می آوریم. هیچ دینی بزرگتر از دین شهدا بر گردن ما نیست و ادامه داد که عراق با وجود تروریسم صبور و قدرتمند باقی ماند و توانست با قدرت ادامه دهد. دولت کار خود را در شرایط سخت آغاز کرد و برنامه کاری واقع بینانه و عمل گرایی ارائه داد.

السودانی ادامه داد: امروز در حال آماده کردن بودجه هستیم و در مراحل پایانی تدوین قانون بودجه هستیم، مساله ای که نسبت به سال های گذشته متفاوت است و قانون بودجه برای نخستین بار با محور برنامه دولت آماده می شود. نخست وزیر عراق با اشاره به افزایش قیمت دلار در عراق گفت که این مساله به کار جدی و پایان سیاست های اشتباه نیاز دارد و بر تداوم حمایت دولت از کاهش قیمت دلار تاکید کرد. سودانی گفت که اقدامات خوبی در خصوص ثبات قیمت دینار اتخاذ کرده ایم و به هر که قصد سوء استفاده را دارد هشدار داد.

وی بر پایان فساد در عراق به عنوان اولویتی در عراق اشاره کرد و گفت که دولت از قوه قضائیه در تعقیب افراد تحت تعقیب و بازگرداندن اموال عراق حمایت می کند و برای بازگرداندن اموال غارت شده عراق تلاش می کنیم. سودانی تاکید کرد که عراق به روابط خارجی اهمیت زیادی می دهد و در این خصوص با همه تعامل دارد. عراق با کشورهای دیگر روابط جدی دارد و نه روابط شکلی.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که همه نیروهای سیاسی باید از درگیری ها و منازعات کناره گیری کنند زیرا مردم فعالیت های حقیقی را تشخیص می دهند. سودانی با بیان اینکه ما با نظرات مخالف خود مخالف نیستیم زیرا نظر مخالف به کشور خدمت می کند، عنوان کرد: امروز می بینیم که عراق و عراقی ها در تلاش برای بازگرداندن کشور به جایگاه حقیقی خود هستند و تاکید می کنیم که زمان در دست ماست و آینده در برابر ما است. نخست وزیر عراق گفت که عراق تا زمانی که مرجعیت ناظر فرایند سیاسی است و نیروهای امنیتی به حمایت و پشتیبانی می پردازند، قوی است.

حلبوسی : راه شهید محراب پایان نیافته و سید عمار حکیم این مسیر را با شایستگی و حکمت ادامه می‌دهد «محمد حلبوسی»، رئیس پارلمان عراق گفت: امروز یاد کسانی را گرامی می‌داریم که عمر خود را وقف تحقق دموکراسی و ثبات در عراق کرد. وی ادامه داد: فداکاری شهید سیدمحمدباقر حکیم نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور بود که با شهادت زودهنگام او به پایان نرسید و امروز سیدعمار حکیم آن مسیر را به شایستگی و با فکر و حکمت خود ادامه می‌دهد. رئیس پارلمان عراق تاکید کرد که خون‌های شهدای عراق در راه میهن تعهداتی پیش می‌آورد که بر مسئولیت ما در خدمت به پروژه حکومت و نهادهای قانونی آن می‌افزاید که آنان در پی ساختن عراقی بودند که در مسیر پیشرفت و توسعه باشد.

حلبوسی خاطرنشان کرد که مجلس دستاوردهای خوبی در تأمین خواسته ها و رسیدگی به خانواده‌های شهدا بهبود معیشت خانواده‌های عراق داشته و با جدیت در پی ادامه این مسیر است. بارزانی: عراق باید به جایگاه شایسته خود برگردد و قدرت خود را بازیابد «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان عراق گفت: فعالیت شهید حکیم در کنار مسعود بارزانی و جلال طالبانی نماد وحدت ملت عراق در مبارزه با دیکتاتوری بود که در کنفرانس لندن در سال ۲۰۰۲ و بعد از آن ضامن تشکیل نظام عراق جدید بر اساس دموکراسی و فدرالیسم بود. رئیس اقلیم کردستان عراق افزود: شهید حکیم از علمای عراق در عرصه‌های شریعت و فلسفه و اقتصاد بود و گسترش دانش علما، منجر به کنار گذاشتن نزاع‌های قومی و مذهبی و در عوض جذب اشتراکات شد.

آیت الله سیستانی نیز حامی قانون اساسی عراق بوده که در آن حقوق همه ملت‌های عراق حفظ شده است. اعتمادسازی و مبارزه مشترک در راه آزادی از دیکتاتوری موجب ایجاد محبت میان همه طیف‌های ملت شد و کمک کرد که قانونی ضامن حقوق همه طرف‌ها تنظیم شود که نباید آن را تضعیف کرد و باید با جدیت در پی اجرای دقیق آن برآمد تا احدی خود را جدا از نظام سیاسی تصور نکند. بارزانی تصریح کرد که امروز فرصت آن را داریم که با جدیت برای حل اختلافات تلاش کنیم تا عراق به جایگاه شایسته خود برگردد و قدرت خود را بازیابد.

قومیت‌ها و احزاب و مذاهب در عراق با یکدیگر دشمنی ندارند و باید با تقویت شراکت، تنوع اجتماعی عراق را به نقطه قوت تبدیل کنیم، همان‌طور که امروز بیش از ۴۰ قومیت و مذهب در کنار هم دوستانه زندگی می‌کنند و هیچ مشکلی ندارند. زیدان در مراسم روز شهید عراقی: جنگ با تروریسم و شهادت سرداران پیروزی نشان داد که عراق ممکن است بیمار شود اما نمی‌میرد «فائق زیدان»، رئیس شورای عالی قضایی عراق گفت: شهید حکیم در راه دین فداکاری کرد و از پیشگامان تقریب مذاهب و در پی یافتن حقیقت در همه ادیان و آموزه‌ها و دفاع از عقیده بر پایه‌های علمی و گفت‌وگوی علمی با اصحاب دیگر مذاهب بود و در این راه در مسیر پدر بزرگوارش آیت الله سیدمحسن حکیم پیش رفت. وی ادامه داد: شهدای مسیر شکل‌گیری عراق و شهدای مبارزه با دیکتاتوری و شهدای پس از حوادث ۲۰۰۳ که قربانی تروریسم بودند و نیز جنگ با تروریسم و سرداران پیروزی بر تروریسم، حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر شهدای کشور نشان دادند که عراق ممکن است بیمار شود اما نمی‌میرد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق تاکید کرد که این خون‌ها خاک عراق را آبیاری می‌کند و ضامن حفظ میهن و ملت است.. .


بازنشر از : مهر

روز شهید عراق

سید عمار حکیم

محمد شیاع السودانی

عبداللطیف رش