مهران محمدی امین

انگلستان اقیانوس اطلس انگلیس ناو هواپیمابر ناو هواپیمابر «اچ‌اِ

1401\06\07 16:11:21


ناو هواپیمابر ناتو در آغاز «مأموریت تاریخی» از کار افتاد

ناو هواپیمابر «اچ‌اِم‌اس شاهزاده ولز»، تنها چند روز پس از حرکت از جنوب انگلیس و به منظور عزیمت به آمریکا، دچار نقص فنی شد و لنگر انداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، ناو هواپیمابر «اچ‌اِم‌اس شاهزاده ولز» که بزرگ‌ترین ناو جنگی انگلیس و پرچمدار ناوهای هواپیمابر ناتو است، قصد داشت ماموریتی چهارماهه را به سمت آمریکا آغاز کند، اما اندکی پس از شروع حرکت از شهر پورتسموث واقع در جنوب انگلیس، از کار افتاد و پهلو گرفت.

این ناو که ۶۵ هزار تُن وزن دارد، در ساحل جنوبی و در نزدیکی جزیره «وایت» لنگر انداخته و نیروی دریایی انگلیس «تحقیقات خود را در مورد نقص مکانیکی» آن، آغاز کرده است. البته به‌رغم اعلام سخنگوی نیروی دریایی انگلیس در مورد نقص مکانیکی، گفته می‌شود مشکل این ناو هواپیمابر که حدود ۳۰۰ متر طول دارد، آسیب‌دیدگی میل پروانه است. این درحالی است که یک تارنمای خبری تخصصی موسوم به نِیوی لوک‌اوت(Navy Lookout)، اعلام کرده که این ناو دچار «نقص فنی قابل توجهی» شده است.

ناو اچ‌ام‌اس شاهزاده ولز که با یک ناوچه، یک سوخت‌بر و گروهی از بالگردها و پهپادها به سمت آمریکا عزیمت کرده بود، پیش از این نیز دچار نقص فنی شده و در جریان دو سال اول فعالیتش، در فاصله پنج ماه، دو بار از ناحیه بدنه آسیب دیده و آب به داخل آن نفوذ کرده بود. قرار بود این ناو با یک هزار و ۶۰۰ خدمه خود در سفری که از آن به عنوان «ماموریت تاریخی» یاد می‌شد، از اقیانوس اطلس عبور و در شهرهای هالیفاکس کانادا و نیوریورک آمریکا توقف کند و در جریان این ماموریت، نسل پنجم جنگنده‌های اف -۳۵ و پهپادهای عرشه آن، عملیاتی شوند.. .


بازنشر از : مهر

انگلستان

اقیانوس اطلس

انگلیس

ناو هواپیمابر