مهران محمدی امین

جنگ هسته ای ایالات متحده امریکا روسیه نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ اتمی احتمالی بین آمریکا و روسیه،

1401\05\25 15:30:06


پس از جنگ هسته ای بین روسیه و آمریکا «زمستان اتمی» فرا می رسد. ۵ میلیارد نفر می میرند

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ اتمی احتمالی بین آمریکا و روسیه، بیش از پنج میلیارد نفر به دلیل قحطی جان خود را از دست خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، بر اساس پژوهش انجام‌شده در دانشگاه «روتگرز» آمریکا، گرچه گمانه‌زنی‌های فعلی بر وحشت و هراس ناشی از فروریختن بمب‌های اتمی تمرکز دارد، درد و رنج واقعی در سال‌های پس از جنگ گریبان مردم جهان را خواهد گرفت؛ به طوری‌که در نتیجه زوال زنجیره‌های عرضه و «زمستان اتمی»، بیش از ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان جان خود را از دست خواهند داد.

در این گزارش می‌خوانیم: سرمای ایجاد شده پس از ورود غبار هسته‌ای به جو، ظرف یک یا دو سال به اوج خواهد رسید اما کاهش دما بیش از یک دهه ماندگار خواهد بود و به کاهش بارندگی منجر می‌شود. محققان در این تحقیق بروز نوسان در زنجیره عرضه منابع اصلی غذایی شامل ذرت، برنج، گندم و دانه‌های سویا و همچنین مراتع دام و پرورش ماهی را مورد بررسی قرار داده و به عنوان مؤلفه‌های تأثیرگذار لحاظ کرده‌اند. الگوهای آب‌وهوایی مورد استفاده در این تحقیق حاکی از آن است که حرکت و ورود ابرها و خاکستر اتمی به آسمان کشورهای بزرگ تولیدکننده مواد غذایی یعنی آمریکا، چین، آلمان و انگلیس، در نهایت به کاهش ۹۰ درصدی عرضه مواد غذایی خواهد انجامید.

پیش از این و به‌دنبال فوران‌های آتشفشانی بزرگ مانند کوه تامبورا در اندونزی در سال ۱۸۱۵ و لاکی ایسلند در سال ۱۷۸۳، تأثیر ورود خاکستر اتمی به جو زمین، به ثبت رسیده و در هر دو مورد به قحطی و ناآرامی‌های سیاسی منجر شده بود. در ادامه این تحقیق آمده است: هرچند برای از بین بردن کامل نسل بشر به زرادخانه‌هایی با وسعت کشورهای ابرقدرت نیاز است، اما حتی درگیری اتمی بین کشورهایی با قدرت تسلیحاتی کمتر و زرادخانه‌های کوچک‌تر همچون هند و پاکستان، مناطق اصلی کشاورزی جهان را تا سال‌ها بلااستفاده کرده و در نتیجه آن، بحران بزرگ پناهندگی جرقه خواهد خوردِ اتفاقی که علاوه بر تأثیر زمستان اتمی، به مرگ ۲ میلیارد تن بر اثر گرسنگی خواهد انجامید.. .


بازنشر از : مهر

جنگ هسته ای

ایالات متحده امریکا

روسیه