مهران محمدی امین

رجب طیب اردوغان ولادیمیر پوتین اوکراین مناقشه قره باغ یک مقام ارشد آنکارا

1401\06\23 20:59:13


پوتین و اردوغان درگیری مرزی میان ایروان و باکو را بررسی می‌کنند

یک مقام ارشد آنکارا امروز از دیدار پوتین و اردوغان در حاشیه نشست شانگهای و گفتگو میان آن ها پیرامون درگیری مرزی ایروان و باکو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد آنکارا امروز چهارشنبه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار آتی خود در سمرقند پیرامون درگیری های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رایزنی خواهند کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، مقام مذکور ترکیه که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص گفت: در خصوص این مساله با پوتین گفتگو می شود؛ زیرا نقش روسیه و ترکیه در پایان دادن به این درگیری و کار مشترک متعاقب آن، آشکار است. وی درادامه اضافه کرد: ترکیه تماس ها با ایروان و باکو را برای غلبه بر این مشکل آغاز کرده است. این مساله باید قبل از گسترش بیشتر پایان یابد.

قرار است دیدار بین اردوغان و پوتین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان در روز جمعه انجام شود. در همین ارتباط، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز اعلام کرد که اوکراین کماکان در اندیشه پیوستن به ائتلاف نظامی ناتواست. «دیمیتری پسکوف» گفت: در شرایط کنونی بعید است که کسی بیشتر از رهبری اوکراین بتواند امنیت این کشور را تضمین کند.

تنها رهبری این کشور باید اقداماتی را انجام دهد که تهدید علیه فدراسیون روسیه، از بین ببرد. کی یف به خوبی می داند این اقدامات چیست.ما از یک سند خاص صحبت می کنیم. و هیچ کس این را انکار نمی کند و این سند باید مقدم بر الحاق اوکراین به ناتو باشد.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز سه شنبه پیش نویس سندی را تحت عنوان معاهده امنیتی کی یف منتشر کرد که در آن شماری از توصیه های پیشنهادی درخصوص تضمین های امنیتی اوکراین تشریح شده بود.. .


بازنشر از : مهر

رجب طیب اردوغان

ولادیمیر پوتین

اوکراین

مناقشه قره باغ