مهران محمدی امین

چین ایالات متحده امریکا وزارت خارجه چین سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد آمریکا در زمینه توسعه و به کار گیری موشک

1401\11\25 20:07:06


چین: بالون های جاسوسی آمریکا قادر به رهگیری موشک های کروز هستند

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد آمریکا در زمینه توسعه و به کار گیری موشک های کروز پیش قدم بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا را مظهر جاسوسی از دیگر کشورهای دنیا دانست.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در ارتباط با ماجرای بالون های چینی گفت که آمریکا رهبر جهانی جاسوسی از دیگر کشورها است. سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست روزانه خود تاکید کرد: در ارتباط با جاسوسی دولتی ذکر این نکته ضروری است که آمریکا اولین کشور جهان در این زمینه است و جامعه جهانی از جمله اروپا تجربه شخصی در این زمینه دارد. ونبین در ادامه یادآور شد که از سال ۱۹۹۷، ارتش آمریکا میلیاردها دلار را به منظور تحقیق و توسعه بالن های جاسوسی در ارتفاع بالا سرمایه گذاری کرده است.

این مقام دولت چین افزود: در سال ۲۰۲۲، پنتاگون چنین بالن های جاسوسی را برای کاربری نظامی تغییر داد. سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه تصریح کرد که بالون های جاسوسی آمریکا در حال حاضر قابلیت حمل تجهیزات تجسسی را دارا هستند به نحوی که می توانند برای ردیابی موشک های کروز استراتژیک مافوق صوت روسیه و چین مورد استفاده قرار گیرند. پس از شناسایی یک بالون چینی بر فراز آمریکا و سرنگون شدن آن در چهارم فوریه در ساحل کارولینای جنوبی، مقامات آمریکایی و کانادایی برای توضیح منشاء این اشیاء پرنده، تقلای زیادی کرده‌اند.

البته چین مسئولیت نخستین مورد را پذیرفت اما تاکید کرد که این بالون به‌رغم ادعای آمریکا، جاسوسی نبوده و صرفاً جنبه غیرنظامی و تحقیقاتی داشته است. چین علاوه بر این واشنگتن را به ارسال چندین بالون به آسمان پکن متهم و اعلام کرده که آمریکا تنها از سال ۲۰۲۲ تاکنون، بیش از ۱۰ بار به حریم هوایی چین تجاوز کرده است.. .


بازنشر از : مهر

چین

ایالات متحده امریکا

وزارت خارجه چین